Var sak har sin tid

Alla mina djupt ingrodda principer som inleds med frasen ”jag-kommer-aldrig-att” faller som käglor, en efter en. Förfallet inleddes med mitt inträde i Facebooks värld och fortsätter nu med fotboll på schemat. Jag har snart ingen stolthet kvar.

En av mina så kallade vänner anser att fotboll tillhör allmänbildningen och har därför skänkt mig två biljetter till söndagens match, i syfte att förkovra mig i fotbollens underbara värld och för en gångs skull lära mig något av vikt. Jag har till och med förärats en specialskriven, 4-sidig fotbollshandbok kallad ”Fotbollsskola för Dummies”.

Som om jag inte vet nåt om fotboll!

Jag vet t.ex. att…
… Kung Zlatan kommer från Malmö, har bott i mitt hus och spelat i Malmö FF
… det är två lag i rinken och det lag som gjort flest mål när matchen är slut vinner
… det finns en domare som blåser i sin visselpipa, och två som viftar med flaggor
… domaren med visselpipan spelar med röda och gula kort
… om Malmö förlorar är det domarens fel, för Malmö var bästa laget
… i fotbollens värld är barnarbete tillåtet, kamouflerat under namnet ”bollkalle”
… till skillnad mot bowlingen räknas man inte som en riktig supporter om man inte buar åt motståndarlaget
… publiken ska avhålla sig från att slåss och avstå från att tända bengaler
… precis som i skolan är rasten något man ser fram emot.

För att inte gå vilse på stadion har jag anhållit om en kompetent ledsagare, som dessutom får uppdraget att se till att åtminstone jag håller mig till reglerna.

Och med det vill jag sätta punkt för mitt bloggande. Var sak har sin tid och jag känner att jag nått till vägs ände här. Jag startade bloggandet på allvar när livet krisade för sju år sen. Att få skriva av mig allt som hände hjälpte mig att ta mig igenom vardagen när det var som tuffast. Genom att försöka se på situationen lite utanför, plocka fram det positiva och skratta lite åt mig själv blev livet uthärdligt. Att få utlopp för diverse frustrationer i skrift lättade på trycket inuti kropp och själ. Men det har inte bara varit elände, det har hänt så otroligt mycket roligt också och idag är min blogg en ovärderlig skatt som jag kan gå tillbaka till och minnas, förvånas och skratta över.

Det händer inte så mycket i mitt liv idag som är av intresse för andra. Därmed inte sagt att det inte händer saker i mitt liv, men det är inget som jag vill dela med mig av. Jag behöver tid för mig själv nu, tid för reflektion och det är dags att bli privat igen, som jag var innan jag hamnade här.

Många har genom åren kommenterat mina inlägg och flera har även kontaktat mig privat med frågor. Jag tackar för alla värmande och uppmuntrande ord på vägen. Några av er finns nu i min kontaktlista på Facebook, där jag idag lever en mer undanskymd tillvaro. Tack alla ni som på olika sätt fanns där som stöd för mig och min son när vi – under vår tuffaste tid någonsin – behövde er som allra mest!

Jag hoppas att mina tankar och upplevelser under min cancerresa kan komma till nytta för andra i samma situation. Jag hoppas också att forskningen snart hittar skonsammare behandlingar. Vill du läsa från början av min Cancerresa, klicka här >>

Sköt om er där ute!
Kram

19 tankar på “Var sak har sin tid

  1. Mig blir du inte av med så lätt 😍 ser fram emot en tur till Malmö i maj, tror din blogg har betytt oerhört mycket för många fler än mig. Men fattar att du vill ha dig för dig själv framöver. Kramar i massor 😘

    • Haha, nä du Karin, dig vill jag verkligen inte bli av med. :-) Ser fram emot ditt besök i Malmö, vi har ett bord som är reserverat för oss! Tills dess… en bamsekram till dig!

  2. Jag har som anonym läsare haft din blogg som ett mycket uppskattat uppslagsverk under min egen bröstcancerresa. Det är guld värt att du velat dela med dig så ingående av dina erfarenheter. I sommar är det två år sedan jag avslutade min behandling och livet är i stort sett tillbaka till som det var före beskedet. Jag har lyckligtvis sluppit många av dina svåra biverkningar. Funderar bara lite på om jag ska våga mig på den här Diepoperationen. Om jag beslutar mig för den så vet jag var jag får bästa informationen!
    Stort Tack!
    Eva

    • Hej Eva! Tack för dina fina ord. Bloggen växte med mer ingående information när jag upptäckte att jag inte hittade svaren på mina egna funderingar när jag sökte. Då insåg jag att fler sitter och desperat letar information och bestämde mig för att dela med mig så mycket som möjligt av mina upplevelser. Vad gäller Diepoperationen kan jag inte annat än att säga att det var värt besväret och att besväret inte var så stort som jag trodde att det skulle bli. Jag önskar dig lycka till!
      Kram
      Else

    • Hej Else förstod att det var en vändning här och nu. Det har varit en givande för mig men till en början trevande läsning, ville gärna ta upp detta med information när jag var i kontakt med vården men som någon annan nämnde här var de helt stumma om inte avrådande från att läsa om detta ämne på nätet.
      Igen tack för rolig läsning, igenkännande och utlämnande.
      Kram
      Agneta från Bålsta

      • Tack Agneta. På ett sätt kan man kanske förstå att de avråder från att läsa på nätet, för det finns ju så många som det går dåligt för. Å andra sidan vill man veta på ett ungefär vad man ska gå igenom, hur man kan förbereda sig och hur andra har tacklat det, men även få lite styrka från andra som gått igenom samma sak och kommit ut på andra sidan. Min taktik har varit att hitta några få bloggar, 3-4 stycken, som jag följde. Personer som gav bra och saklig information och var lite underhållande samtidigt. Jag avstod från grupper på Facebook och andra ställen för att minimera intaget av information. De som jobbar inom vården har sällan gått igenom det här själva och kan omöjligt förstå hur man mår och hur viktigt det är för en att hitta information. Tråkigt nog.

        Hoppas att allt går bra för dig!
        Kam
        Else

  3. Tack Else!
    Jag har inte skrivit kommentarer så ofta men jag har ofta gått in på din blogg och läst. Du skriver så fint, ofta med en underfundig och humorstisk knorr. Framförallt var din blogg ett fint stöd under min jobbiga cancerresa. Jag hade mycket nytta av det du delgivit kring dina egna upplevelser. Jag startade själv en blogg och jag hoppas att även den kan vara ett stöd för den som genomgår cancer. Idag har tiden gått sedan min egen cancerresa, men mycket har förändrats både i mående, energi och tankar jämfört med innan.
    Önskar dig allt gott…och än en gång, tack!
    Kram Diana

    • Tack själv Diana! Det gläder mig att jag har kunnat vara till stöd på din resa. Visst förändras livet efter en sådan upplevelse, på både gott och ont. Jag har lärt mig mycket om mig själv och även fått en och annan aha-upplevelse när det gäller andras beteende under resans gång. Bra att du själv skrivit också, för man glömmer lätt vad som hänt och det är bra för egen del också att kunna gå tillbaka och minnas.

      Sköt om dig!
      Kram, Else

  4. Tack för att jag fick vara med under flera år. Har alltid uppskattat att läsa dina inlägg.
    Jag önskar dig ALLT GOTT för framtiden – må det går bra för dig!
    Var rädd om dig och njut av livet.
    Hälsningar från Borås!
    Andrea

  5. Tack för allt finaste Else. Du var så viktig för mig under min behandling.
    Njut av våren, av balkongen, böcker och fotboll!!
    Jag önskar dig allt gott i livet. Min man hälsar han frågar ofta hur det är /går för dig.
    Det är bra med mig. Har jobbat ungefär 50% efter behandlingen. Det har varit viktigt och roligt, men nu börjar jag trappa ner. Blir 65 i september. Det finns mycket annat som lockar i livet.
    Varm kram Annika ❤️🌞

    • Tack Annika! Jag ska göra mitt bästa av att försöka njuta av nuet och ta tillvara på tillfällena som ges. Vår, sol, balkong och sommar står för dörren, den bästa tiden på året. Och i höst har jag och väninnan en resa till Mallorca att se fram emot.

      Det räcker mer än väl att jobba 50% när man gått igenom det vi har gjort, det tog på krafterna. Må så gott och hälsa till din man från mig att jag mår bra. :-)
      Kram,
      Else

  6. Lycka till med ditt liv i fortsättningen. Ja, det behövs verkligen mildare behandlingsmetoder. Lever farande med medicin och biverkningar. Allt har sin tid.Jag hoppas att det gick bra med din tandbehandling och onda ben. Ha det så bra! Kram från Kristina

    • Tack Kristina! Min rygg vet jag egentligen inte riktigt hur det går med, för jag har fått så bra medicin nu att jag inte känner någon smärta. Men på kvällarna märker jag förstås att allt inte står rätt till. I mitten av maj räknar tandläkaren med att de ska kunna sätta igång, det måste först läka ordentligt där jag precis drog ut en tand. Det blir nog bra så småningom, annars kanske jag får en anledning att börja blogga igen. ;)

      Sköt om dig!
      Kram
      Else

      • Nu blev jag naturligtvis nyfiken på vad den medicinen heter, som fungerar så bra. Saroten?

        • Japp! Saroten har gjort livet värt att leva igen. Tar den på kvällen och en Gabapentin på morgonen och så fick jag en 24-timmars värktablett, Etoricoxib, (varför kan de inte hitta på namn på medicin som man kan uttala och stava till?) som jag också tar på morgonen. Sen håller jag mig smärtfri och kan röra mig precis som vanligt. :)

          • Tack för infon. Än en gång lycka till med allt i framtiden. Det har varit intressant att få info om alla biverkningar av cancermedicinerna och jag har känt mig mindre ensam. Hoppas att du slipper några mediciner också. På cancermottagning har de bara tittat på mig som ett ufo när jag talat om diverse biverkningar. Ej intresserade, Tack än en gång. Häls Kristina

  7. Tack för att du delgett oss andra under så lång tid. Lycka till i fortsättningen och med fotbollen (??!! Mer tveksamt) €“ njut och ha det kul.
    Vem vet, våra vägar kanske korsas igen någon gång.

    Varma hällsningar och kram
    Susanne

    • Ja, fotbollen är väldigt tveksamt… :-) Men man måste ju pröva någon gång och när jag nu fick både biljetter och en villig ledsagare, så fanns det inte så mycket mer än att tacka ja. Det blir säkert en trevlig eftermiddag. Längtar nu till vårvärmen så jag kan vara lite mer ute.

      Om jag någon gång har vägarna förbi Strömstad, så lovar jag att höra av mig!
      Kram
      Else

Kommentarer är stängda.