Mitt enastående liv

Nu pensionerar jag den enastående mamman. Namnet på bloggen kom till när jag började skriva för en herrans massa år sen, i egenskap av ensamstående mamma som behövde skriva av sig lite då och då. Om både det ena och det andra, glädje såväl som frustration. Ensamstående lät lite trist eftersom jag inte kände mig särskilt ensam. Så det fick bli enastående istället, sådär lite käckt och tvetydigt. Och lite enastående tycker jag nog själv att jag varit genom åren, på många vis. Det är inte lätt alltid att ha ensamt ansvar och tvingas ta tuffa, impopulära beslut och därmed göra sig obekväm, både inom familjen och utanför. Men nu är det slut på livet som ensamstående mamma, sonen har lämnat boet. Nu är jag bara mamma på distans. Och det känns himla bra! Jag är stolt över min son och den trevlige, unge man han utvecklats till under mina vingars beskydd.

Jag känner mig fortfarande inte särskilt ensam, tvärtom, jag finner stor njutning av att vara själv. Ingen att ta hänsyn till längre. Varken på ena eller andra hållet. Jag är min egen nu, jag gör som jag vill, när jag vill och hur länge jag vill. Ganska fantastiskt faktiskt, så fantastiskt att jag från och med idag döper om bloggen till Mitt enastående liv. Ett för andra ganska ointressant liv, det är jag helt säker på, men det är likväl mitt liv. Det blir nog inte skrivet särskilt mycket här framöver, men ibland händer det säkert något jag vill dela med mig av. Mina fortsatta äventyr med AF, FK och sjukvård till exempel. Det känns som att det kan finnas ett allmänintresse i det. Men kanske även en och annan dråplighet som jag lyckas trassla in mig i.

Och på tal om AF… I onsdags ringde min nya handläggare. Han presenterade sig artigt, ”hej jag heter JJ och är din nya handläggare” (och för er som hängt här ett tag behöver beteckningen ”JJ” ingen närmare presentation) ”jag ser här att du blivit förlängd”. Nä, förklarade jag, jag har inte blivit förlängd, jag är uppsagd och ska börja ny anställning på måndag. ”Ojdå, jaha” säger han då med tveksam röst, ”då tror jag inte riktigt jag hänger med här”. Säger min nye handläggare tre dagar innan min anställning tar slut, varpå jag tålmodigt får förklara för honom hur det hänger ihop, med gamla och nya arbetsgivaren. Detta trots att han fått en massa blanketter ifyllda av både mig och min nye arbetsgivare, samt att min SIUS-konsulent mailat info till honom åtskilliga gånger så har han alltså NOLL KOLL på läget!

Det var startskottet på en cirkus av sällan skådat slag. Det visade sig snabbt att enda anledningen han ringde mig överhuvudtaget var på grund av att min nya arbetsgivare strax innan ringt upp honom för att höra hur allt fortlöpte. Av någon outgrundlig anledning trodde han då att det var samma arbetsgivare som tidigare. Jag bara undrar, om jag hade fått fortsatt arbete hos min arbetsgivare hade jag väl inte behövt kontakta AF?

Hans brist på engagemang i sina klienter satte min blivande arbetsgivare i arbete. Plötsligt blev allt bråttom och vissa papper skulle vara i ordning utan prut. Ingen flexibilitet, ingen fingertoppskänsla. Ingen ödmjukhet. Han kunde i det minsta bett om ursäkt för att mitt ärende fallit mellan stolarna, men nädå. Många samtal hit och dit för hennes del och hon fick lägga allt annat arbete åt sidan. Jag är glad att det inte är ”vilken arbetsgivare som helst”, för någon annan hade bara släppt och sagt att ”du det här är för omständligt, detta har vi inte tid med” och så hade jag stått på gatan – igen.

Till slut framkom det att jag måste vara arbetslös en dag innan de kunde bevilja bidrag för nystartsjobb. För övrigt ett besked jag fick via min nya arbetsgivare, inte via min handläggare på AF. Det här innebär att hela cirkusen med A-kassa också sattes igång med ett litet klick på musen. Jag slapp åtminstone infinna mig fysiskt på AF för det. Nu får jag således brev från AF om att de kontaktat min A-kassa. Jag får brev från A-kassan att jag ska skicka in diverse intyg. Vilket i sin tur innebär att jag måste kontakta min gamla arbetsgivare för att få arbetsgivarintyg och FK för intyg därifrån. Trots att jag sen i tisdags då har en ny anställning och inte kommer att behöva A-kassan. Man blir bara så trött! Vad kostar detta samhället?

I morgon är det dags för midsommarfirande. Som vanligt står man där och inte vet om det ska regna eller snöa. Idag skulle det regna halva dagen, ordentligt dessutom, men vi har inte sett en droppe regn och hela eftermiddagen har varit ljuvligt varm och skön. Vet inte om det är någon idé att titta på väderprognoserna inför morgondagen. De har ju verkligen ingen som helst koll! Det blir som det blir. Kolonin väntar på oss tanter och det blir säkert trevligt hur vädret än blir.

Glad midsommar till alla! Och välkomna till Mitt enastående liv! :-)

6 thoughts on “Mitt enastående liv

  1. Hej Else!
    Ännu en ny läsare här. Hittade, som så många andra, din blogg när jag googlade på bröstcancer. Själv fick jag min diagnos i slutet av augusti i år, och har nu ”läst ikapp” din blogg ända in till detta inlägg. Mycket informativt, och du ska ha ett stort tack för att du skriver ärligt och rakt, roligt utan att vara klämkäckt. Själv är jag i slutet av min första cytostatikabehandling, (med Paklitaxel, ett taxan-preparat), om ett par veckor väntar nästa (EC) och därefter blir det operation och strålning. Tack vare din blogg bl a så känns det som om jag har viss koll på resan och vilka utsikter jag kan förvänta mig…även om den enas upplevelse inte precis liknar den andras. Tack igen! Fortsätter följa din blogg för nu vill jag ju veta hur det går med allt :)

    • Hej Helene! Tack för dina vänliga ord och välkommen till min blogg. Det känns bra om mina upplevelser på något vis kan guida andra på resan, även om det naturligtvis är så att vi alla reagerar olika på våra behandlingar. Både fysiskt och psykiskt. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du slipper en hel del av det jag gick igenom, även om jag tycker att jag trots allt kom ganska lindrigt undan, om man jämför med vad andra är/har varit med om. Jag fortsätter skriva, om än inte i samma utsträckning eftersom det inte händer så revolutionerande saker i mitt liv som är värda att skriva om. Försöker dock uppdatera så fort det handlar om det som kommer i kölvattnet i ”livet efter cancern”.

  2. Hej på dej ! Jag är ny läsare av din blogg och då på grund av att jag fick diagnos bröstcancer förra året i juli. Jag har genomgått cytostatikabehandling, op och strålbehandling. Dina inlägg har jag läst och känner igen mig i mycket. Kul att du fortsätter berätta om livet framåt som verkar vara kämpigt med AF och FK, bl. a….
    Med hopp om fortsatt god sommar !!
    Lena

    • Ja livet fortsätter ju även efter cancerresan, med både glädje och bekymmer.. AF och FK är det ju tack och lov inte alla som behöver brottas med. Man har så många frågor när man ställs inför det okända som ju en cancerresa är och jag blir glad varje gång jag hör att det finns något i min resa som andra kan känna igen sig i. Nu inväntar vi den efterlängtade sommaren som kom av sig. :-)

Lämna en kommentar

