Det ljusnar

Det är inte bara sommarkvällarna som blir ljusare utan även min laserbehandlade hud över det strålade området, som länge varit fullt av bristningar och rodnad i största allmänhet. Det innebär således att Dr. Good Looking och Il Professore på Onkologen i Lund förra sommaren hade fel när de dömde ut huden som obehandlingsbar. Inom Region Skåne har man som patient tillgång till journalen på mina sidor. Efter en kort sökning hittade jag anteckningarna från mitt besök i Lund förra sommaren och där står följande: ”Telangiektasier i strålfält, mer uttalad höger sida jämfört vänster. Sidoskillnaden diskuteras med doktor Håkan Olsson” och så lite längre ner ”Dessvärre ingen specifik behandling.

Om jag Googlar Telangiektasier hittar jag direkt, på flera ställen, att det går att behandla med laser…! Efter en snabb Googling på doktor Ohlsson hittar jag att han är professor, forskare och överläkare inom Onkologi. Således inget jag inbillade mig. Borde man inte känna till sånt när man är så välmeriterad? Det är förvisso ingen onkologisk åkomma, men dock ett resultat av onkologisk behandling och det kan väl inte vara första gången de stöter på sådana här hudförändringar efter strålning. Kommer att ta upp det här nästa gång jag ska till onkologen, om ett par veckor.

Det ljusnar även på jobbfronten. Tack vare ett 17 år långt ideellt åtagande kan jag nu övergå från mitt ideella engagemang till en halvtidstjänstgöring, året ut till att börja med. Det känns bra! Jag får jobba med någonting jag är engagerad i, med saker jag kan, tillsammans med någon som känner mig väl och litar på mig och min kompetens. Inga gliringar, inga manipulativa härskartekniker med hugg om att allt är fel, inga sura miner. Det ska bli så skönt. Sovmorgon får jag också och ganska fria tyglar vad gäller arbetstid över lag. Känns helt okey. :-)

Något som också kändes helt okey var att befinna sig på gräsmattan vid årets utejympa för första gången igår. Jag ska villigt erkänna att det kändes allt annat än okey att ge sig av i blåsten från min lugna vrå på balkongen, men väl där var det underbart. Solen sken och det var skönt att få röra på sig. Nu hoppas jag att jag får rutin på det här och verkligen tar mig i kragen varje vecka – om det inte regnar! För där går min gräns.

6 thoughts on “Det ljusnar

    • Hej Inger!
      Jag har tittat in på din blogg och blir bara så uppriktigt förbannad! På arbetsgivare (kommunen!!) försäkringskassa och AF. Man är helt maktlös, all värdighet tas ifrån en i ett nafs. Man får stämpeln ODUGLIG i rumpan och skuffas undan i en vrå. Ingen bryr sig. De har sina regler och paragrafer som ska följas till punkt och pricka. Man vill bara skrika högt! Jag ser att du har väldiga problem med värk av din antihormonella medicinering. Har du testat Saroten? Det är förvisso en antidepressiv medicin, men har visat sig ha goda effekter på neurologiska smärtor. Jag åt dem under en period och slapp smärtan helt. Om du har en bra läkare kan du kanske be om att få testa.

  1. Hej Else! Återigen håller tummarna nu för det nya jobbet!
    Skam den som ger sig 👊👊
    Känns livet lättare nu utan antihormoner?
    Har käkat i tre år ny i augusti. Har främst besvär med käken.. Märkligt nog.
    Stor kram min fina Else!
    Ja! Din blogg är en ” välsignelse ” för oss drabbade. Heja dig!
    Annika

    • Hej Annika! och tack:-) Den stora tyngden i pannan som jag gick runt med är borta sen jag slutade med Exemestan. Den kommer bara på visit när jag ställs inför saker där jag måste tänka och försöka förstå sånt jag inte kan något om sen tidigare, men det har de väl kommit fram till beror på min långvariga negativa stress jag utsatts för under flera år. Alltid är det något, men om jag bara får ta saker i min egen takt och inte utsätts för onödiga stressituationer så funkar jag bra. Och det är skönt. Det nya jobbet kommer att bli bra för mig, det är jag säker på!

  2. Stort grattis, så roligt att det verkar ordna sig för dig! Allt kommer till dem som är värda det… Jag har haft stor nytta av din informativa blogg efter att även jag drabbats av bröstcancer. Din blogg har varit väldigt viktig för mig eftersom jag kunnat både förutse och jämföra mina symptom med dina erfarenheter. Ovärdeligt!

Lämna en kommentar

