En inneboende elektriker

Någon golvslipning blev det inte. Mitt parkettgolv var så illa åtgånget att golvläggaren dömde ut det totalt, så det blev ett helt nytt golv istället. Och ett riktigt snyggt sådant dessutom. Jag är så nöjd!

Efter att igår ha legat här på alla fyra och ägnat mig åt diverse koppleriarbete kan jag konstatera att det bor en liten elektriker inuti mig. Att det låg många sladdar bakom bokhyllan visste jag. Att en del av dem var onödiga hade jag också en svag aning om. Ändå var jag helt chockad när allt var klart och jag samlade ihop de överblivna sladdarna.

Inte nog med detta, när jag kom ut i köket upptäckte jag ytterligare två överblivna sladdar. Hur är det möjligt? Visst, jag köpte en ny megaförgrening, men ändå, den är långt ifrån full nu. Jag känner mig mycket stolt över att ha lyckats få alla kopplingar rätt, precis så som jag vill ha det. Till min hjälp hade jag väninnan som följde min minsta lilla vink – dra där, håll där, stoppa in i hålet där. Även om det lyste ett stort frågetecken i hennes ögon, lydde hon blint. Hon var minst lika förvånad som jag när allt var klart – och fungerade! Jag tror jag har varit elektriker i mitt tidigare liv.

Nästa stora förvåning kom när jag började sätta in mina böcker i bokhyllan igen. Trots att jag gjort mig av med massvis med böcker i mitt stora röj, var det svårt att få plats med böckerna. Har de ynglat av sig i påsarna? Nu är det hur som helst på plats alltihop och fönstren putsade. Jag är helt slut. Kroppens alla muskler skriker i protest och nu ska här inte göras någonting alls på ett tag. Jag ska bara ta det lugnt. Inga måsten. Bara njuta av resultatet. Jag är nöjd, jag har nått delmål ett och det blev precis som jag ville ha det.

I fredags, medan golvläggaren huserade här, tog jag tåget till Lund för ett besök hos rehabteamet. Ett team bestående av två personer. Jag var tung i huvudet redan när jag vaknade och inte blev det bättre av att än en gång vända ut och in på sitt liv och gräva fram allt som hänt de senaste 4½ åren. Först med en person. Sen med nästa. En timme med varje. Och slutligen med de båda samtidigt. Allt snurrade när jag var klar. Det är tur jag under årens lopp skapat en liten punktlista med de viktigaste, större händelserna. En liten punktlista som är på tre A4-sidor… Den listan har jag alltid med mig för att underlätta för minnet.

Kontentan av detta möte blev att de är imponerade över att jag överhuvudtaget står på benen. Det är inte konstigt att hjärnan inte riktigt vill fungera när det kommer till att lära sig nya saker efter att ha utsatts för så långvarig stress, på så många olika plan. Och dessutom varit ensam om att hantera allt. Det är inte konstigt jag är trött och att tålamodet och koncentrationen tryter i pressade situationer. Den blockering jag känner är kroppens försvar för att tala om för mig att dra ner på tempot. Jag måste lära mig att koppla av, ta det lugnt och att säga nej. Jag ska inte utsätta mig för allt för många nya utmaningar, utan göra sådant jag kan och tycker om. Det är okey att inte göra någonting alls, att bara vara och ta det lugnt. Jag kommer att kunna lära mig saker, men det kommer att ta mycket längre tid än ”normalt”. Och det ska få lov att ta tid. Det är ju tydligt att när jag gör saker jag gjort förut, som jag är van vid, då fungerar jag alldeles utmärkt. Hade hjärnan inte fungerat hade jag t.ex. inte fått ihop mina sladdar igår.

De ska skicka en remiss till vattengymnastik. Och så vill de att jag försöker gå på någon form av avkoppling såsom medicinsk yoga eller mindfulness för att lära mig koppla av. Lite samtalsterapi hade också varit bra. Ja, ja, så rullar vi ett varv till. Fast vattengympa har jag faktiskt funderat på förut. Eftersom jag inte kommer igång med min träning på gym igen och överhuvudtaget aldrig sett tjusningen med att svettas, så kanske det är en bra variant för mig att hoppa i plurret. Jag ger det en chans.

4 thoughts on “En inneboende elektriker

  1. Hej
    Är nu på min första FEC-behandling sedan 10 dar, blodprov och omläggning idag hos VC.
    Har lärt mig att stressa av, lägga mig för att vila en stund på dagen. Vi är olika, men jag har fått stor hjälp av att göra en cd-skiva från Youtube, där finns det mycket att välja på om man vill meditera. Denna gillar jag mest: guidad meditation: Stilla tankar – somna om/Helene Spjut

  2. Hej Else! Roligt med ett nytt fint golv. Man blir glad när vården fungerar så bra och de ger dig flera alternativ. Lycka till!

  3. Härligt Else, vattengympa var toppen för mig, gör allt de ger dig, funkat jättebra för mig, hängde på rehabavd på KS under lång tid förra året. Njut nu av din fina lägenhet o försök att bara vara ett tag! Hoppas kunna ta mig till Malmö snart så vi kan ses över ett glas vin eller två 😄
    Bamsekramar från Stockholm
    Karin

    • Vad glad jag blir över ett livstecken från dig! Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få. :-) Och ska försöka släppa alla höga krav jag har på mig själv. Hoppas vi ses över det där glaset vin snart!
      Stor kram

Lämna en kommentar

