Undantagstillstånd råder

Det har gått 2½ vecka sedan unge herrn lämnade boet. Det känns som minst 2½ månad sen. Eller mer. Jag har under dessa två månader, förlåt veckor, farit som en guttaperkaboll fram och tillbaka med än det ena, än det andra. Lite i taget har jag tömt bokhylla och sorterat ut böcker och annat som kan kastas. Cykeln har gått i skytteltrafik till Myrorna och andra liknande instanser. Dels för att lämna det överblivna, dels för att försöka fynda bra grejer till både mig själv och sonen. Jag är nämligen av åsikten att det inte finns någon anledning att betala dyrt för sådant som man lika gärna kan handla bättre begagnat för en spottstyver. Åtminstone till att börja med, så kan man alltid byta ut mot nya saker den dagen man ramlar över något man verkligen vill ha. Det är dyrt att sätta bo.

Gardinerna jag köpte till sonen föll naturligtvis inte i god jord, men det visste jag nästan redan innan jag bestämde mig för att köpa dem. Det var en chansning, men det gjorde inget för jag kom på att de passar alldeles utmärkt i hans gamla rum. Faktum är att de är som gjorda för att hänga där. Lite för långa var de, så symaskinen fick jobba. Jag hatar symaskiner! Några dagar senare hade jag turen att ramla över en lampa på Erikshjälpen att sätta i fönstret. Där fanns också ett litet glasbord som skulle passa utmärkt i mitt nya läs-/arbetsrum så småningom, så det blev ett akutsamtal till en väninna med bil, som kom och hämtade mig.

Dessutom har jag hunnit med att måla både byrå och spegel. Byrån lyser upp i min mörka vrå, spegeln ligger än så länge på vardagsrumsgolvet. Faktum är att hela, nåja, halva min lägenhet är upp och ner. Bokhyllan är tömd, delar av den har jag själv kunnat flytta in i Bertils gamla rum och på lördag kommer väninnan för att hjälpa mig flytta resterande möbler, utom soffa och TV som får vänta några dagar till. Lite irriterande är det att inte Bertil kan komma och hämta sina resterande saker så jag får utrymmet. Jag hade också behövt flyttkartongerna, nu står allt i papperspåsar. I slutet av nästa vecka kommer golvläggaren för att lägga nytt hallgolv och slipa golvet i vardagsrummet. Det blir tomt och ödsligt några dagar, men det är smällar man får ta om man vill ha fint.

I måndags lastade jag min cykel full med Bertils saker, inklusive en gardinstång i näven och cyklade för att hjälpa honom hänga upp gardiner. Jag behöver åka för att handla en ny matta till mig själv, men har inte haft tid och ork. Nu märker jag att energin börjar tryta. Hela denna process tar på de sista krafterna. Det är så tydligt att jag har svårt att orka när det blir mycket på en gång. Just nu är jag så trött i huvudet att jag knappt vet var jag är, vad jag gör, eller vart jag är på väg. Tålamodet är nere på noll. Jag minns inte vad jag gjort, bara att jag gjort saker varje dag. Väninnor frågar ”hur gick det med XX igår” och jag tittar förvånat och undrar ”igår?” Vad gjorde jag igår? Jag har ingen aning. Det är tur jag har väninnor som har koll på vad jag gör och kan fylla i minnesluckorna. Allt snurrar och jag får vara glad att jag lyckas upprätthålla någon form av fasad på jobbet – som jag för övrigt har kvar.

Jag är så uppe i varv och har svårt att koppla av. Vaknar långt innan klockan ringer varje morgon. I går vaknade jag klockan 5! Efter en stund gav jag upp alla försök att somna om och steg upp. Jag hade ju en spegel som behövde ett nytt lager färg, så vid 6-tiden låg jag på alla fyra på golvet i vardagsrummet med penseln i högsta hugg. På eftermiddagen var jag så trött jag inte ens orkade gå och handla. Jag slocknade som en klubbad oxe i soffan klockan 16 och när jag vaknade en timme senare var jag fortfarande lika trött. Jag behöver semester!

För en vecka sen fick jag ett telefonsamtal. ”Hej jag heter [minns inte namnet] och ringer från onkologens rehabteam, du skulle varit här för en halvtimme sen”, sa den vänliga rösten. Vimsig och frånvarande är jag, men mina kallelser har jag baskemej alltid koll på, så jag blev minst sagt förvånad. ”Jag har inte fått någon kallelse”, förklarade jag. Nu har jag fått en ny tid och ska dit på en utvärdering nästa fredag. En utvärdering som tar c:a 3½ timme, så de går grundligt tillväga. Jag vet inte exakt vad det går ut på, men jag kommer att få träffa olika medlemmar i teamet för att utreda om och vad jag behöver för rehabilitering. Det blir intressant. Återkommer om det. NU tror jag att det är dags för ännu en eftermiddagsslummer i soffan.

3 thoughts on “Undantagstillstånd råder

  1. Tack för tipset. Jag har så trött på att inget flyter utan man får hela tiden vara sin egen doktor i princip. Jag önskar dig en trevlig helg.

  2. Hej Else! Jag förstår att det blir mycket åkande fram och tillbaka ibörjan. Fantastiskt att de hör av sig från rehabliteringsteam. Jag har inte fått någon rehabilitering alls i Uppsala. Märkligt att så mycket är annorlunda i olika landsdelar. God försättning på ditt flyttarliv! Det är inte lätt att få allt att stämma med gardiner och dylikt.

    • Rehabilitering är något man måste be om själv… så var det när jag kom till Lydiagården efter alla mina behandlingar. Denna gång beror det på att jag var hos onkologen och diskuterade min antihormonella behandling och tog upp hur dåligt jag mår över lag. Då berättade läkaren att de nyss startat ett rehabteam som hon ville remittera mig till. Jag hoppas att någon kan komma fram till vad det är för fel i huvudet på mig.

      Visst är det märkligt att det skiljer sig så mycket i de olika landstingen. Något är helt galet! Alla ska ha samma vård tycker jag. Men, du vet väl att alla kan söka bidrag till rehabilitering hos CancerRehabFonden? https://www.cancerrehabfonden.se/rehab/

Lämna en kommentar

