Dagen med stort D

Jaha, då är den stora Dagen här. Dagen då unge herrn blev flygfärdig och lämnade boet. Det känns faktiskt rätt bra just nu, även om det ekar tomt i hans rum och dammråttorna leker tafatt. Kanske det tar en stund innan polletten trillar ner, eller så var jag så mentalt redo som jag kunde bli. Trots att det gick så fort allting. Jag har dessutom fått besked från min husvärd att erbjudandet om kostnadsfri slipning av min parkett i vardagsrummet fortfarande står kvar, så jag har något att se fram emot. Jag har retat mig på det fula golvet i flera år nu. Det börjar bli hög tid att sjösätta min egen lilla plan.

I lördags var det dags att bege sig till travbanan för första gången sen början av september förra året. Nu när ljuset återvänt kändes det roligt igen. På vägen dit passerade jag och väninnan Bertils nya bostad, så vi passade på att ta med våra inköpta varor för att lasta ur. Det var riktigt roligt att se skafferiet fyllas med allehanda förnödenheter. Ett tips till alla som känner någon som ska skaffa sin första bostad.

Av någon outgrundlig anledning blåser det alltid på Jägersro. Det spelar ingen roll vilket väder vi har för övrigt. Där fryser man, trots att vi vid det här laget lärt oss att bylta på oss varma kläder. Så efter ett par lopp drog vi oss in i värmen och hamnade tillsammans med ett par gentlemän som var synnerligen underhållande. Att vi sen kammade hem några hundralappar på spelet, till deras förtret, gjorde inte dagen sämre. En så trevlig dag, med så många härliga, förlösande skratt var det länge sen jag upplevde. Det var precis vad jag behövde i dessa tider. Jag cyklade hem med ett stort leende på läpparna. Ibland är det bara härligt att leva!

Söndagen bjöd på underbart väder och efter min obligatoriska tvåtimmarspromenad på förmiddagen tog jag mig till kolonin för att hämta hem mina övervintrande blommor. Kolonisten börjar förbereda sig för att flytta ut, både hon och Kung Sune längtar. Det finns tyvärr en risk att detta blir kattens sista sommar i kolonin, han börjar bli gammal och är visst inte helt pigg. Men vi hoppas att han lever upp när han får komma ut i det fria. Lille plutt.

Till sist. Det har höjts kritiska röster (ingen nämnd, ingen glömd) angående innehållet på min blogg. Jag har till och med anklagats för att fara med osanning. Låt mig påminna läsaren om att tolkningen alltid ligger i betraktarens ögon, oavsett om det gäller livet i allmänhet, en bild, ett samtal, eller en skriven text. Låt mig också vara tydlig med att det här är min blogg, där det som skrivs är mina tankar. Mina upplevelser. Mina glädjeämnen. Mina sorger, besvikelser och rädslor. Min uppfattning om det som händer runt omkring mig. Från mitt perspektiv, då det av naturliga skäl är det enda perspektiv jag förfogar över.

Mina upplevelser stämmer kanske inte alltid med andras. Men det är inte så konstigt, det är helt naturligt att människor upplever saker och ting på olika sätt. Det finns till exempel de som tycker att bengaler på en fotbollsmatch är festligt och stämningshöjande. Sen finns det andra som upplever bengalbränning som mörkt och hotfullt. De är på samma match. Ser samma saker. Men upplever det på olika vis. Vem har rätt? Vem ljuger?

På samma vis förhåller vi oss till det skrivna ordet. Det en person tycker är roligt, spännande eller intressant förkastar någon annan som skräp. Det är därför vissa läser Läckberg medan andra föredrar Shakespeare. Det står var och en fritt att välja vad och var man vill läsa. Men jag måste ändå säga att det är ganska smickrande att någon som inte gillar det som skrivs, eller ens bryr sig om mitt liv och leverne, fortsätter läsa här.

Detta är min blogg. Mitt liv. Mina tankar. Mina upplevelser. Mina formuleringar och mina vinklingar. Tolkningarna ligger dock alltid hos läsaren och det kan jag inte påverka. Ett som är säkert är att det inte finns en enda lögn någonstans. Punkt.

8 thoughts on “Dagen med stort D

  1. Jaså! Det var någon som hade en åsikt om vad du skriver?! Som sagt var,man upplever saker olika och måhända det är svårt att få fram i skrift vad man menar. Mottagaren bör tänka på det också. Eftersom Sverige är ett fritt land så tycker jag att om man lider av läsa någonting så är det ju bara att slå igen burken. F.ö så blev jag sjuk så blev det inget Lydiagården. Det var därför jag inte hörde av mig. Kram!

    • Men, åh så himla tråkigt att du inte kom iväg! Hoppas du får en ny chans lite längre fram, för det är en underbar, renande vecka – bara måltiderna är värt resan ner till Skåne. ;-)

  2. Grattis till vinsten och att du fick en supertrevlig kväll på travet! :-)
    Vad skulle du ha ljugit om och vad har människor med det att göra om du skulle gjort det? Det finns mycket konstiga människor överallt som ägnar sig åt allt möjligt förrutom att skaffa sig ett eget liv! Strunta i dom och kör ditt race!
    Du får skriva vad du vill på din blogg. Och jag har inte haft en tanke på att fundera på om det är sant eller inte. Allt du skriver är dina upplevelser och ingen annans. Precis som min blogg beskriver mina upplevelser. Det är det som gör dom spännande trots att vi beskriver våra vardagar.
    Massor av kramizar från Bohuslän! <3

    PS. Jag saknar potatismjöl om du har vägarna förbi…. DS.

  3. Tack för dina tankar och skrivna ord!
    Ta nu ett glas rött och njut av tillvaron! 😀
    Saknade lite linser i skafferiet 😋
    Kram Annika

    • Ett glas rött är aldrig fel! Linser var det ja, tänkte väl att det var något som saknades. Men han har nära till affären och friska ben. ;-)

Lämna en kommentar

