Omtumlande!

När det händer så händer det ordentligt här. Grabben med beslutsångest som mellannamn har i dagarna fattat sitt livs största och viktigaste beslut – och han fick bara ett par timmar på sig. Inom loppet av sex dagar har han tittat på två olika lägenheter, varav han nu är stolt innehavare av ett hyreskontrakt till en av dem. En tvårummare med en liten balkong. Ledig från 1 april…!! Kontraktet är skrivet och han har fått nycklarna i sin hand. Det känns ungefär som om blixten har slagit ner. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot detta. Har liksom inte riktigt hunnit förbereda mig mentalt, även om jag anat att 2017 blir året då han lämnar boet. Nu blir det en intensiv period, för både honom och mig.

Förutom att vara honom behjälplig med att få ordning i sitt nya hem har jag själv ett litet projekt att sjösätta här hemma. Jag får ju plötsligt ett stort sovrum ledigt, som måste fyllas med någonting. Men det är lugnt. Jag har en plan! Såklart. Allt finns klart inne i mitt huvud och behöver nu bara omsättas i praktiken. Att unge herrn skulle flytta förr eller senare kommer ju inte direkt som en överraskning, även om det gick lite väl fort när det väl gick. (Kommer osökt att tänka på Magnus Ugglas ”Fyra sekunder, underbart är kort”) De senaste åren har jag således grubblat en hel del över vad jag ska göra den dagen han lämnar boet. Till slut har jag kommit överens med mig själv att jag definitivt inte är redo att flytta härifrån än. Dels trivs jag för bra, dels har jag kommit fram till att jag inte tjänar mer än 700-1000 kronor i månaden – om ens det – om jag ska ha en lägenhet i ett område jag trivs i.

Vad gör man då när man plötsligt står med ett stort extra sovrum? Till att börja med tänker jag flytta in alla mina möbler från vardagsrummet där och låta hyresvärden slipa parketten, som verkligen har sett sina bästa dagar. Det har jag velat i flera år och de har lovat göra det utan kostnad, eftersom det är så gammalt och slitet. När det är klart och möblerna är på plats igen, tänker jag förvandla det övergivna sovrummet till ett kombinerat arbetsrum/läsrum. Skrivbord, delar av min onödigt långa bokhylla och ett gammalt ärvt skåp ska flyttas in dit och så ska jag ut och jaga rätt på en skön fåtölj och en snygg taklampa. Det som idag är mitt arbetsrum ska stängas och förvandlas till en ”walk in closet”! Eller som det hette förr i tiden, på gammal hederlig svenska, en klädkammare. :-) Med små enkla medel förvandlar jag således min fyrarummare till en trea, utan att det kommer att märkas någon större skillnad.

Jag kommer att vara fullt sysselsatt under en väldigt lång period. Någonstans på vägen har jag dessutom bestämt mig för att måla mina hallmöbler vita… Färgen är inköpt sen länge, jag väntar bara på bättre väder så jag kan stå på balkongen och slabba med det. Vi får väl se hur mycket kroppen och knoppen orkar med. Känner faktiskt av besvär i min lymfbefriade armhåla när jag ansträngt mig för mycket. Till och med om jag sitter för mycket vid datorn. Det kliar och bultar på kvällarna och känns ungefär som om jag har en tennisboll där. Så jag får nog försöka ta det lite lugnt och anlita hjälp med att bära tunga saker. Men jag har ju inte bråttom, det får ta den tid det tar. Först ska den unge mannens lägenhet fixas till så det blir beboeligt och han har ju en pappa som erbjudit sig att hjälpa till att bära möbler och kartonger. Det gjorde han förvisso innan han fick veta att lägenheten ligger på fjärde våningen utan hiss, men lagt kort ligger. :-)

Jag är så glad för Bertils skull och det pirrar i kroppen inför denna stora, omtumlande förändring av våra liv. Hoppas innerligt att han kommer att trivas där.

2 thoughts on “Omtumlande!

  1. Grattis Till dig och Bertil. Lycka till! Låter som det kommer att bli jättefint i din lägenhet.

    Kram Susanne

    Skickat från min iPhone

  2. Kul för Bertil och nu får du svängrum!!
    Planen låter kanon och det är viktigt att hitta bra alternativa lösningar.!
    Självklart så kommer han att trivas!
    Häftigt med första lägenheten!
    Grattis till er båda!
    Kram Annika 🐞

Lämna en kommentar

