Mindful eller Mind Full

Var köper man inspiration och livsglädje någonstans? Är i desperat behov av båda och är snart beredd att göra vad som helst för det. För att inte tala om sinnesro. Min sex månaders provanställning är på väg att ta slut och jag får vibbar om att det inte kommer att övergå i någon fast anställning. Även om jag har blivit av med tyngden i pannan sen jag slutade med mina Exemestan så har jag fortfarande svårt att lära mig abstrakta ting som ekonomi. Det mekaniska är inga problem. Gör si, gör så, det funkar. Men om jag ska försöka förstå varför och se sammanhang, tja, då är det stopp. Jag kan helt enkelt inte ta in det.

Hjärnan går på högvarv och allsköns tankar fladdrar hej vilt varje vaken sekund. Alla ansträngningar och viljan att visa att jag duger får motsatt verkan. Jag blir stressad och ibland blir det fel. Hur noggrann jag än tycker jag är, har jag lik förbannat missat något. Den stora förståelse jag möttes av inledningsvis är som bortblåst. All fokus ligger på det som blir fel och jag blir så ledsen, nervös och osäker. Känslan av att inte duga växer sig starkare och starkare och jag krymper som människa. Jag kanske överreagerar, men jag tror att jag snart är tillbaka på ruta ett. Frågan är hur många gånger man orkar resa sig.

En annan sak som snurrar i den stackars överhettade hjärnan är det faktum att jag snart blir akterseglad av sonen, som var och tittade på sin första lägenhet för en vecka sen. Han tackade förvisso nej till den, men det lär inte dröja länge innan han hittat vad han söker. Det är med blandade känslor jag nu ser honom göra sig redo för att lämna boet. Samtidigt som det känns helt rätt att han både kan och vill stå på egna ben, så blir det såklart en stor tomhet efter honom. Även om vi tränat flera gånger när han bott i andras lägenheter från och till, så har hans saker ju ändå alltid funnits kvar här. Den dagen han får egen lägenhet lämnar han inte bara ett tomrum, han lämnar ett tomt rum efter sig. Ett rum jag måste fylla med någonting annat, tills jag själv hittar en lägenhet jag kan tänka mig att flytta till. Problemet är att jag älskar min bostad och det kommer att bli en tuff process att flytta härifrån. Jag har många krav för att det ska kännas rätt. Men det finns inget alternativ, fyra rum och kök är lite för stort för en person. Dock kommer det att få ta den tid det tar tills jag hittar något jag känner att jag kan trivas i.

På tisdag är det äntligen dags för mitt besök hos onkologen för att diskutera den antihormonella behandlingens vara eller icke vara. Många tankar kring det också såklart. Jag har inte bestämt mig för någonting, vill höra läkarens synpunkter utifrån min journal. Är redo att testa en annan sort, dock inte Tamoxifen. På den punkten är jag bestämd. Jag återkommer med en resumé av det mötet i nästa vecka.

Ja, det är mycket som ockuperar min lilla sargade hjärncell för tillfället.

8 thoughts on “Mindful eller Mind Full

  1. Ja nu är det mycket i görningen!!
    Jobbigt att inte veta om man blir kvar eller ej…..förstår att du blir osäker i största allmänhet vad det gäller arbete.
    Det blir en stor förändring när barnen flyttar hemifrån, jobbigt till en början men sedan så öppnar sig en ny värld och verklighet!!!
    Nu låter det som att det kommer att dröja innan Bertil flyttar…. Bra att vänja sig vid tanken.
    Kan du inte slänga ut en annons och kolla om någon vill byta lägenhet med dig?? Bra att kolla runt lite.
    Stor kram till dig! Annika.

    • Jag tror Bertil lämnar boet inom det närmaste halvåret/året faktiskt. Själv har jag inte lika bråttom, det får ta sin tid. Står i bostadskön och kollar där ibland för att se. Så länge förtjänsten inte är mer än knappa 1000 spänn känner jag inte det är lönt att ens fundera över flytt. Vi får se, jag tar en dag i taget. Har börjat bli ganska bra på det och inte titta för långt in i framtiden.

  2. Vad tråkigt att det känns så för dig, du får ta en dag i sänder och se tiden an, vad mer kan man göra. Det kommer lösa sig för dig😊
    Du har inte funderat på att gå till nån alternativ doktor ? För att se vad som fattas i kroppen, finns ju en massa kosttillskott man kan behöva för att bygga upp sig igen.
    Jag äter själv massor av tillskott och har en del egen kunskap och har även varit hos en kinesiolog för att se hur det står till i min kropp efter allt som varit.
    Håller tummarna för att allt löser sig på bästa sätt.

    Soliga hälsningar ☀️

    • Ja, en dag i taget får det bli och så får jag ta smällen när den kommer. :-) Jag har inte funderat över alternativa behandlingar, det känns som en djungel och dessutom alldeles för dyrt för något som kanske ändå inte ger något. Det löser sig nog på ett eller annat vis.

  3. Det verkar bli mycket nu! Jag håller tummarna och tårna för att du får stanna kvar – om du själv vill. Men samtidigt så ringer det en varningsklocka i skallen på mig när jag läser att om du gör fel så blir du ledsen, nervös och osäker av kommentarer? Eller bara irritation?

    Jag hoppas att det tar lång tid för Bertil att hitta den perfekta lägenheten, för din skull! :-)

    Hur som helst, jag hoppas att allt ordnar sig till det bästa och så som du helst vill ha det!

    Kramar från Blåshuslän!

    • Tja, det är väl den berömda ketchupeffekten. Först ingenting, sen ingenting sen allt på en gång. Det är väl bara att gilla läget. Stressen att prestera gör mig osäker och nervös. Jag känner mig oerhört osäker i det jag gör, har ingen ekonomiskt utbildning. Osäkerheten föder nervositet och det i sin tur ökar stressen som gör att jag blir ännu mer fel och bli ännu osäkrare och…. tja, det blir liksom en ond cirkel. Och så går jag hem och grubblar mig sönder och samman. Får försöka rycka upp mig igen. :-)

Lämna en kommentar

