Raketforskning

När jag var ung och fortfarande entusiastisk och full av självförtroende, bestämde jag mig för att sy mina egna köksgardiner. Det handlade ju inte om raketforskning direkt, ett par raksömmar och vips så var det klart. Jag lade tyget på golvet, vek det på mitten och klippte av så det blev två lika långa längder. Mätte och lade upp och sydde på veckband (sånt hade man på den tiden). Sen hängde jag stolt upp mina gardiner och blev mäkta förvånad när jag upptäckte att det skiljde minst 10 cm på de båda längderna. Hur gick det till? Maken skakade på huvudet och undrade det samma. Hur svårt kan det vara liksom?

Många år och många gardiner har passerat sedan dess. Men sen ett par år har jag varit på jakt efter nya köksgardiner. Jag har gett upp tanken på att sy dem själv och letar sporadiskt när jag passerar gardiner i diverse affärer. Aldrig hittar jag något som passar. I bakhuvudet vet jag på ett ungefär vad jag vill ha och då duger det inte med något mellanting. Mellanting har jag liksom redan hängande, de duger men det är inte riktigt vad jag vill ha. Men så igår gjorde jag ett av mina numera frekventa besök på Myrorna och där hängde exakt vad jag letat efter. En färgsättning som skulle ”knyta ihop” mitt kök på ett bra sätt. Det var svårt att se hur långa de var, eller rättare sagt, jag funderade inte över det eftersom jag var yr av glädje över att äntligen ha hittat rätt.

När jag kom hem upptäckte jag att de var korta, inte långa som jag hade trott. Men det gjorde mig ännu gladare, för egentligen vill jag ha köksgardiner som slutar strax nedanför fönsterkarmen. Ner med de gamla i tvättkorgen och så upp med de nya. Supersnyggt till tapet och köksluckor – om det inte var för att de slutade 15 cm ovanför fönsterkarmen. :-( Jag blir så trött! Det här med köksgardiner börjar verkligen likna raketforskning för mig.

Men desto gladare är jag över att äntligen ha bokat en efterlängtad resa till Mallorca! En resa som var på planeringsstadiet redan inför 2013, men som fick läggas i malpåse eftersom den ofrivilliga bröstcancerresan skulle göras först. Men nu är det alltså bokat! I början av september åker jag och väninnan en vecka till Ca’n Picafort. Där var jag med Bertil för 15 år sen och jag har längtat tillbaka sen dess. Den stranden var underbar och Ca’n Picafort är en ”riktig” by där det bor vanligt folk, inte bara hotell som t.ex. Alcudia. Vårt hotell ligger precis bakom huvudgatan, med villor runt omkring, och bara 100 meter från stranden. För en gångs skull längtar jag till hösten redan innan våren har gjort entré!

Nedan två sjuåriga pojkar i full frihet på Ca’n Picaforts ljuvliga strand. Längtar!pa-stranden

2 thoughts on “Raketforskning

  1. Ja Else! Ögonmått är inte alltid lätt… Jag har liknande erfarenheter. Ska du ha minigardiner nu?;-)
    Men så härligt med en resa till hösten!
    Underbart och något att se fram emot.
    Kram Annika 🐞

  2. Hej Else! Det kommer att bli jätteskönt för dig. Räknade efter idag att jag träffat ungefär 8 olika läkare under min cancerbehandling. Det blir ingen kontinuitet eftersom jag får olika upplysningar om de olika cancermediciner och behandling. Nu ska jag ringa och be att bara få träffa en viss läkare, som jag litar på. Jag blir så trött. Kram Kristina

Lämna en kommentar

