Julstämning

Liksom med så mycket annat är julstämning ingenting som dimper ner av sig själv som ett brev på posten. Julstämning är något man måste jobba på för att få till. Jag ska erkänna att det är svårt när solen skiner, fåglarna kvittrar och det i största allmänhet känns som en spirande vårdag i mars ute. När man, som jag, dessutom inte ser tjusningen med julpyssel, pepparkaksbak och traditionell julmat är det näst intill omöjligt. Inte ens min smått galna, traditionella juldans i samband med granpåklädning idag fick det riktigt att tända till. Spiken i kistan var sonens vresiga ”NÄ” som svar på frågan om han tyckte vi hade julstämning nu, när granen stod där så grön å grann och lyste så fint.

Nähä, det blev ingen julstämning här i år heller. Sonen försvann till sin pappa, han kanske hittar stämningen där – föga troligt dock. Själv får jag leta hos väninnan, dit jag nu är på väg för vår alternativa uppesittarkväll. Enligt traditionen serveras Shepards pie och kvällens underhållning består av uppesittartrav. Traditioner är till för att hållas!

Julstämningen kommer förhoppningsvis i morgon. Kalle Anka kan man nog lita på.

godjul2016

Lämna en kommentar

