Med sorg i hjärtat

Ibland tycker jag att jag bara glider omkring, utan mål, utan gnista, utan engagemang i någonting. Men så plötsligt slår jag till med full kraft. Jag blir så förbannad att jag inte längre kan sitta tyst. Något jag varit arg och frustrerad över länge är ATG. Det började med en ny hemsida som å ena sidan ser ut som en bilderbok för barn men å andra sidan är så komplicerad att använda att inte ens Bertil (som är en mycket van datoranvändare) förstår hur den fungerar. Ovanpå det flyttade de starttiden för V75 så att det som förut var ett trevligt eftermiddagsnöje på lördagarna plötsligt kolliderade med både mattider och annat man eventuellt vill göra en lördagskväll.

Sakta men säkert har ATG dödat mitt stora intresse för travsporten. Och inte bara mitt, många är det som uttalat samma besvikelse. Många äldre gav upp redan när hemsidan kom och i kombination med den nya starttiden ökade missnöjet. Det skrivs spaltmeter om detta på alla travsidor och folk har slutat att besöka travbanorna. Läktarna gapar tomma, men ATG:s VD Hans Skarplöth sträcker stolt på sig och påstår sig tala för hela spelarkollektivet när han påstår att vi gillar den nya tiden. Någon relevant undersökning bland kunderna har man dock inte gjort, för man vill inte veta svaret. Dock har flera olika travsidor ställt frågan och resultatet är entydigt negativt. Men det bryr man sig inte om på ATG, kundvård är inte deras specialitet. Nu är den nya starttiden definitivt spikad och det blev även spiken i kistan för mig.

Travet har inte gett några stora vinster, men en herrans massa roliga upplevelser, för en relativt billig peng. Jag har till exempel varit delägare i några olika hästar genom Rikstravet, där jag första gången jag var med även blev stallinformatör. Det är förvisso ingen stor del man äger, typ mulen eller nåt, men ändå. Jag har stått i vinnarcirkeln två gånger, jag har varit ute på studiebesök hos flera travtränare där den ena gången bjöd på en alldeles underbar upplevelse när vi alla i samlad trupp begav oss bland hästarna i hagen. Där stod vi omringade av de vackraste travhästarna och matade dem med morötter. Ett minne för livet.

banan

Jag har gått i travskola, även det ett minne för livet. Vilken grej att sitta bakom en travhäst och känna kraften! Rekommenderas varmt. Jag har åkt till Danmark för att se trav, jag har skrikit mig hes av spänning på upploppet. Det har varit sanslöst roligt. Men nu är det slut. När de körde över sina kunder blev det droppen som fick bägaren att rinna över, jag avslutade mitt ATG-konto och lade ner verksamheten helt.

Jag tänker inte trötta ut mina läsare med min travhistoria. Däremot kan den som är nyfiken läsa mer om det på ingvarssonopersson.se där jag fått ett långt inlägg publicerat! Det består egentligen av två olika mail som de lagt ihop till en text. Det ena skickade jag till VD:n för ATG innan beslut om starttiden för V75, samt till VD för Svensk Travsport för kännedom – och såklart till den bästa travbloggen som finns. Det andra mailet skickade jag till Svensk Travsport i fredags eftersom VD:n där bjuder upp till chatt på tisdag. Om bland annat starttiden för V75. NU? När beslutet är fattat att det ska vara den nya tiden. Snacka om att spotta på sina kunder. Kopia gick givetvis till Henrik Ingvarsson som lade ut allt på sin blogg, ordagrant, inklusive ett förargligt meningsbyggnadsfel.

Jättekul att få lov att göra sin röst hörd på en sida som läses av väldigt många inom travets värld. Och ännu roligare att få sån trevlig respons som jag fått. Jag vet att jag inte är ensam om mina tankar, det har jag förstått sen länge. Men det kändes skönt att få det ur sig. Det blev några små reaktioner på Twitter också, någon menade att jag var en bluff och jämförde min historia med Arne Dahl och nån annan författare.

bluff

Jag tar det som en komplimang. Någon annan utpekade mig som snille. Man tackar! :D

snille

Med sorg i hjärtat begraver jag härmed ett intresse jag levt med i 12 år.

2 thoughts on “Med sorg i hjärtat

  1. Instämmer i din irritation. Fattar inte varför man ändrar en fungerande ATG-sida till en ostrukturerad glammig bilderbok där inge överblick finns.

Lämna en kommentar

