Konfys

Inte nog med att hjärnan är delvis urkopplad, nu sätts den verkligen på hårda prov. Inte bara på jobbet. Jag fick nämligen ett brev i fredags med dubbla budskap. Detta brev är ett resultat av en bentäthetsmätning jag gjorde i början av augusti. Ja, det går inte fort hos Region Skåne, men man får väl vara glad att man får svar överhuvudtaget. Tror jag.

Eftersom läkarna inte har bråttom med att förmedla resultat hade jag redan tjuvkikat i min journal på ”mina vårdkontakter” för att se om det kommit ett resultat och visste således redan när brevet kom att ”man finner normal benmassa”. Gott så. Det känns ju bra. I de preliminära journalanteckningarna stod också ”Då pat vid något tillfälle legat i överkant avseende kalcium bifogas remiss för kontroll av kalciumvärde.” Och det är nu det börjar bli förvirrande, för i nästa mening står att det ska skickas med ett recept på Kalciumtabletter. Varför det undrar vän av ordning, om jag har höga kalciumvärden?

Brevet jag fick från läkaren innehåller inte en stavelse om att jag haft höga kalciumvärden! Däremot talar läkaren om att de kan se att jag har lågt intag av kalcium i kosten. (Man får fylla i en blankett innan mätningen, där man svarar på frågor om hur många ostskivor man äter om dagen och hur mycket mjölk/filmjölk och liknande man äter) Hon meddelar också att hon förnyat mitt recept på Kalcium D-vitamin. I kuvertet ligger även en remiss för blodprover för att kontrollera mängden kalcium i blodet. Dessa prover tog jag i fredags.

Så, kortfattat:
1) Jag har lågt intag av kalcium i kosten
2) Jag har haft höga värden av kalcium
3) Jag får recept på Kalciumtabletter
4) Jag ska ta prover för att kolla mina värden av kalcium i blodet

I min värld borde tågordningen vara följande:
1) Konstaterat lågt intag i kosten
2) Blodprov
Utifrån resultat från blodprovet avgör man om jag behöver kalciumtabletter eller ej.

Istället står det i brevet att jag ska ringa min kontaktsjuksköterska för svar på proverna. Det försökte jag idag, numret har upphört. Det angavs ett nytt nummer som jag ringde upp, men där fick jag det automatiska svaret ”personen har gått för dagen” i örat.

Nu har jag sådan tur att jag har en alldeles egen ”husläkare” som är ytterst observant. Jag var hos henne idag, beskrev mitt allmäntillstånd vad gäller koncentrationssvårigheter, trötthet med mera och så hade jag med både utdraget ur journalen och mitt brev från onkologen. Det är inte första gången det säger ”klick” hos denna fantastiska läkare, hon kopplade direkt och ringde upp labbet för att få mina provsvar. Jag har mycket riktigt höga halter av kalcium i blodet!

Några exempel på symptom när man har höga halter av kalcium i blodet är trötthet, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, sämre intresse för omgivningen och oförmåga att ta nya initiativ. Hallååå! Och så skickar de ett recept på nya kalciumtabletter!? Utan att ha träffat mig, utan att kolla hur jag mår. Hur hade det gått om jag börjat peta i mig dem? Nu ska jag avvakta 14 dagar och sen ta nytt prov, för att se om det fortsätter att ligga högt. Tills dess ska inte en enda kalciumtablett passera min strupe! Vad som händer därefter återstår att se, men om det var fortsatt högt skulle jag få en remiss till endokrinologen.

Det här är tydligen ännu en åkomma som kan inträffa efter klimakteriet. Tydligen helt oberoende av om man får i sig mycket kalcium genom kosten eller ej. Kortfattat kan det bero på något som heter adenom, som är en godartad knuta (stor som ett riskorn) som sitter i bisköldkörteln. Den orsakar då en ökad frisättning av ett ämne som heter parathormon som gör att kalciumnivån i blodet blir högre än normalt. Mer om detta går att läsa här>>

I morgon går resan till Kristianstad för sista etappen i min bröstrekonstruktion. Jag har köpt bedövningssalva enligt instruktioner eftersom jag fått rådet av mina bröstsystrar. När jag lämnar Kristianstad i morgon eftermiddag är jag KLAAAR!!!!! :-)

17 thoughts on “Konfys

  1. rättning. Blev litet fel ska vara pest och kolera. Jag har också ont i ryggen och är allmänt deppig. Stämmer in på mig. Häls kristina

  2. Vill bara säga till Kerstin att jag har ont i ett ben helt plötsligt. Jag tror att det beror på Letrozolen Tamoxifen stärker skelettet sade doktorn men det är som att välja mellan pest och kollega. Hälsningar kristina

  3. Ojoj man vet inte om man ska skratta eller gråta, tur att du har en klok husläkare, ska genast informera min om detta, kan det vara något så enkelt, jag har ju liknande symptom…slutet på resan, känns nästan overkligt. Så lycklig för din skull, ser fram emot att inspektera tatueringarna 😂😂😂
    Kramar från ett höstlikt Stockholm 😘

    • Det återstår att se om det är så ”enkelt”, men jag hoppas det för jag vill verkligen veta varför jag mår som jag gör. Gärna få det åtgärdat också även om det innebär ännu en operation. Nu sitter det två bruna fläckar mitt på tuttarna! Jag är klar! Nästan… det blir kanske ett återbesök för eventuella justeringar om ett par månader.

  4. Jag hade för högt calciumvärde när jag opererades för bröstcancer första gången så då tog de bort 2 biskölds körtlar på samma gång när jag ändå låg på operation och var sövd.

      • Hej Else ! Jag mår inte så bra är trött jämt och ont i benen och ryggen
        Funderar på om det kan bero på Letrosolen . Känner mig deppig med. Jag kan inte komma ihåg om jag kände någon skillnad efter att de tagit bort 2 biskölds körtlar det var ju 2005 och jag var så omtumlad av att jag hade fått Cancer . Ta hand om dig. Kram

  5. Rättning Ska vara kalcium ej kalium på tidigare inlägg. Ja det är inte undra på att man blir ett kontrollfreak. Man måste kolla mycket själv tyvärr. I mitt nästa liv ska jag bli apotekare eller läkare själv Kram

  6. Skönt att du har normal benmassa, se nu bara till att de kollar detta på dig regelbundet eftersom våra ”karameller” har som ett av biverkningar osteoporos. Du har ju läst mitt inlägg så du vet hur det ligger till. Och jag hämtade ut mina Anastrozole så jag fortsätter, trots all frustration jag kände förra veckan.
    Jag tror inte det är någon större idé för mig att kolla kalciumhalten i blodet, för jag äter väldigt lite mejeriprodukter och tar inga kalktabletter så det blir svårt att minska ner det i så fall. Dagsbehovet ska vara 100 mg enligt den sköterskan som undersökte mig och det får jag inte i mig.

    Kramar från ett varmt Bohuslän

    • Till saken hör att även jag har ett väldigt litet kalciumintag, äter i princip inga mejeriprodukter och har varit väldigt slarvig med mina kalciumtabletter. Typ knappt ätit dem alls. Att man får höga halter av kalcium kan bero på något som heter adenom, som är en godartad knuta (stor som ett riskorn) som sitter i bisköldkörteln. Den orsakar då en ökad frisättning av ett ämne som heter parathormon. Följden blir att kalciumnivån i blodet är högre än normalt. Följ gärna länken ovan, där står allt om detta.

  7. Förstår att du blir förvirrad. Bra att de gör en bentäthetsmätning. Min läkare tyckte inte det var nödvändigt. Nu har jag ont i ett ben och inbillar mig allt möjligt. Ja du vet hur det är när nya krämpor dyker upp. Jag hade också lite förhöjt kalium. Ska bli intressant att höra vad de rekommenderar dig att göra. Lycka till!

    • Bentäthetsmätningarna är en fråga jag själv drivit, sen jag ramlade och fick en spricka i armbågen vintern 2013. Man måste vara om sig och kring sig när man är i sjukbranschen! Vad gäller höga värden av kalcium kan det bero på något som heter adenom, som är en godartad knuta (stor som ett riskorn) som sitter i bisköldkörteln. Om det är det som är problemet finns det tydligen bara en sak att göra och det är operation. Vi får väl se vad som händer. Min ”husläkare” litar jag fullständigt på, hon kommer att remittera mig vidare för noggrannare undersökning, hon behövde bara mer underlag.

  8. Det är sånt här som ställer till att man får ett stort kontrollbehov för ingen annan verkar ha koll. Sen får man kritik för detta och kommentarer om att du måste ju lita på vården. Tur att du har koll.

    • Det är inte utan att man blir lite konfys. Litar på vården gör jag till viss del, men jag har kommit på att man måste vara väldigt om sig och kring sig hela tiden. Envis och påstridig är mina mellannamn. Jag har tur som har en fantastiskt duktig ”husläkare” som har hjälpt mig många gånger.

Lämna en kommentar

