Efter regn kommer sol

Är nu helt återställd efter en veckas kurativ behandling med penicillin och flytande föda. Doktorn ringde igår för att kontrollera mig och ville att jag ska gå för att ta nytt blodprov på fredag för att säkerställa att sänkan är normal igen. I mina ansträngningar att försöka hålla reda på vilken tablett jag ska ta vilken tid och vilken tablett som absolut inte fick intas i samband med mjölkprodukter upptäckte jag i söndags att jag helt glömt bort att ta mina Exemestan… Det blev en sak för mycket. Men nu är jag på banan även gällande dem. Att vågen påstår att jag väger nästan 2 kg mindre idag än för en vecka sen ser jag som en ren bonus. :-)

En av anledningarna att jag inte ville läggas in var för att jag hade ett viktigt möte idag. Ett möte som bokades in redan i juni månad, men som jag inte riktigt vågat tro eller hoppas för mycket på. Nyss hemkommen från detta möte kan jag stolt meddela att jag lyckats fixa en praktikplats på 50% som, om allt går väl, kan mynna ut i en anställning! Jag är så glad! Glädjande också att jag fixade denna plats alldeles på egen hand och således inte är ditskickad av AF, även om AF naturligtvis måste fortsätta vara involverade. Det känns bra på något vis. Jag kan själv!

Jag har förvisso länge sagt att jag inte vill ha praktik, att jag behöver en anställning och en inkomst jag kan leva av. Men jag har till slut insett att en praktikplats är det ultimata sättet för mig att börja på. Där behöver jag inte prestera på topp från dag ett. Ingen ställer orimliga krav. Jag kan sakta men säkert lära mig en sak i taget. Det här känns riktigt bra! Några månader mer eller mindre med aktivitetsstöd gör varken från eller till i det här läget. Det finns hopp om en framtid igen. Att det är en arbetsplats inom ”mitt område” gör naturligtvis saken ännu bättre. Här kan jag lära mig och utvecklas, arbetsuppgifterna kommer att vara varierande och jag får jobba en del med sånt jag har kompetens för.

Nu måste jag landa i detta lyckorus och samla tankarna lite. Solen skiner och jag tänker bege mig ut i det vackra vädret.

sol2

11 thoughts on “Efter regn kommer sol

  1. Grattis Else, det kommer att gå galant. Följer din blogg sedan ett par år ,du skriver väldigt bra.
    Jag behandlades för bröstcancer 2012/2013. Genomgick hela skiten så att säga. I början på september är det nu dags för mig att göra rekonstruktion. Där har jag valt DIEP. undrar nu om du har några konkreta tips. Något särskilt som jag ska tänka på?

    Hälsningar
    Ninna Möller

    • Tack Ninna och grattis till dig som fått tid för rekonstruktion! Jag är så glad att jag gjorde den. Egentligen finns det inte fler tips än de jag skrivit om på sidan om DIEP-lambå. Men jag rekommenderar varmt att införskaffa en extra maggördel, man har den dygnet runt en månad och det kan läcka var från såret så det är skönt att ha en extra att byta med. Jag fick rådet att äta zinktabletter efteråt för att hjälpa läkningen, så det gjorde jag. Lycka till!

  2. Till syvende och sist verkar det som allt till sist är upp till en själv. Det kommer säkert att gå bra nu när du valt själv. Att ligga på sjukhus är inte heller så kul om man kan undvika det. Du är väldigt kapabel och det kommer att gå bra. Jag är glad att du känner dig frisk. Lycka till!

  3. Grattis Else!
    Så roligt 😁 och det måste kännas oerhört bra att du har fixat detta själv!?
    Nu kan du klappa dig själv på axeln och njuta av dagen /kvällen.
    Kanske ett par glas vin kommer väl till pass nu?
    Du är ju kärnfrisk!
    Kram Annika 🐞

    • Klappar mig själv på axeln och ser fram emot ett glas vin i morgon. Vill vara säker på att alla penicillinrester är ute, för jag vill inte bli sjuk av det nu när jag är på benen igen. :-)

Lämna en kommentar

