Sol och regn

Två dagar med katt och koloni som ska utnyttjas till max! Överraskande nog sken solen igår (prognoserna sa mulet hela dagen) så jag skyndade ikläda mig bikini och begav mig tidigare än jag hade tänkt mig. För att undvika missförstånd cyklade jag givetvis inte i endast bikini!

Populariteten hos Kung Sune fick sig ännu en törn när jag tog hans baden-baden och flyttade ut i solen. Efter en stund kom han dock lojt släntrande, gav ifrån sig ett tjurigt mjau och slog sig ner någon meter från mina fötter. Om han var sällskapssjuk eller bara ville bevaka sina intressen (stolen) vill jag inte spekulera i.

Sune-bevakar-stol

En dryg timme kändes det som att sommaren kanske inte är helt slut än. Jag kontaktade en väninna och föreslog att hon skulle ta en promenad och göra mig sällskap i solen. En kvart senare var det alldeles mulet och efter ytterligare fem minuter vräkte regnet ner. Det sa prognoserna inte heller något om! Där satt jag med dåligt samvete och hoppades att väninnan inte hunnit bege sig. Det hade hon tack och lov inte.

Resten av eftermiddagen satt jag på verandan insvept i en filt och hörde regnet smattra på taket. Emellanåt tittade solen fram och lyste upp buskar och blommor, men aldrig tillräckligt länge för att jag skulle hinna hem. Katten hade gjort det enda rätta och gått in i värmen och lagt sig i fåtöljen. Där låg han hela eftermiddagen medan jag hoppades att det skulle bli tillräckligt långt uppehåll för att kunna cykla hem utan att bli genomblöt.

regn-och-sol

När jag satt där insvept i filten, lite halvfrusen, fick jag en flashback från tiden jag jobbade på förskola (för sådär 20 år sen) och vi åkte på tredagars läger med hela gruppen till Gislövs läge. Fyra vuxna och 16 barn mellan 1-6 år bodde i stugor 50 meter från stranden och var ute hela dagarna. På kvällarna, när barnen somnat gott, satt vi vuxna ute mitt emellan våra stugor, insvepta i filtar och tjocka kläder för att inte frysa. Det var härliga tider och både barnen och vi vuxna njöt av tillvaron. På den tiden fanns det inte 100 olika regler som satte stopp för den sortens aktiviteter. Jag är glad jag fick möjlighet att ge barnen dessa upplevelser.

För att återgå till verkligheten i kolonin, så blev det i alla fall uppehåll efter ett par timmar och jag försökte locka ut den slöe katten på verandan, men möttes bara av en förintande blick. Jag fick handgripligen lyfta ut honom och parkera honom i hans baden-baden, dock icke utan vissa protester. När jag till slut kom hem festade jag till det på riktigt och gjorde mig en omelett med lite välhackad spenat. Det var det godaste jag ätit på länge! Ägg är världens bästa livsmedel.

Idag säger prognoserna att det ska bli soligt och 20 grader, men ute är det mulet. Vet inte vad jag ska tro om det. Oavsett vilket måste katten ha sin frukost. Jag får börja i den änden och hoppas det klarnar så småningom.

Klader-efter-vader

Lämna en kommentar

