Mamma är lik sin mamma

Ju äldre jag blir desto mer inser jag att likheten med mamma blir större och större. Inte sällan hör jag mammas ord och värderingar när jag pratar, ve och fasa. Orden liksom bara poppar ur munnen, helt oförberett och jag kan inte göra något åt det. Plötsligt upptäcker jag också att jag numera, flera gånger om dagen, står på balkongen och plockar bort vissna blommor. Både från balkonggolvet och i växterna, precis som mamma alltid gjorde. Jag pillar och plockar med småsaker som förr gått mig spårlöst förbi. När jag jag tittar mig i spegeln ser jag – ja just det – mamma!

mother

Kanske är det just på grund av likheten med mamma som jag har så svårt för det här med att träna? Mamma var nämligen stark motståndare till all friidrott vi tvingades till i skolan, hon tyckte att vanlig husmorsjympa räckte gott och väl för en 10-åring. Oavsett vilket kan jag bara konstatera att träningen liksom tagit semester. Det började med en kort paus på grund av ont i axeln. Sen startade utomhusjympan vid stranden och då ansåg jag – under devisen ”man ska inte överdriva” – att det fick räcka med den typen av fysisk aktivitet två gånger i veckan.

Två gånger blev det utejympa för min del, sen kom regnet. Eller om det var en resa med sommarkortet som kom emellan, på grund av en tillfällig dag med bra väder som råkade infalla en jympadag. Minns ärligt talat inte riktigt i vilken ordning det kom. Men de kommande jympadagarna har i alla fall fått stryka på foten på grund av vädret. Inte för att det varit dåligt väder på måndagar och torsdagar, tvärtom, det har ofta varit just dessa dagar som erbjudit någorlunda stabilt väder, men då har jag föredragit en tripp runt i Skåne framför flåsande jympa. Å andra sidan är promenader längs gågator i främmande städer också en form av fysisk aktivitet, om man ska vara krass. Att ersätta de uteblivna jympadagarna med ett par pass på gymmet de regniga dagarna har inte ens föresvävat mig.

Den senaste veckan har det dessutom varit alldeles för varmt för någon form av fysisk aktivitet överhuvudtaget, om man bortser från cykelturerna till och från stranden. Och de små simturerna vid bryggan, inte att förglömma. Jag har tillryggalagt säkert 100 meter, fördelat på 7 bad. Vän av ordning tänker säkert att det ju inte var något att skryta med, men betänk att 100 meter är mer än 0, så det så! Dessa 100 meter har åtminstone fått mig att fundera över att det kanske är roligare att gå och simma i höst än att gå och träna på gym. När man simmar slipper man i alla fall svettas.

Idag tog jag mig hur som helst samman och traskade iväg till gymmet. Det var nämligen mulet i morse, så det kändes som en bra dag för sånt. Att det fortfarande var 26 grader ute blev jag varse så fort jag satte foten utanför dörren. Men nu var jag på väg, bara att bita ihop. Och vilken härlig känsla det var! Jag kastade mig med stor entusiasm över crosstrainern, sprang på den så svetten lackade och kände hur välgörande det var för kroppen. Förvånad någon? Ja, det borde ni vara om ni känner mig, men jag kan trösta med att jag ljuger BIG TIME! Jag kravlade mig motvilligt upp på crosstrainern och var svettig redan av det. Efter fem minuter tog jag en paus för att svettas klart och sen gav jag den tre minuter till. Resterande övningar fuskade jag mig igenom utan någon större entusiasm. Tack och lov var ena maskinen sönder, så där sparade jag säkert 7 minuter. :-)

I fredags var det grill i kolonin och jag kan meddela den nyfikne att Kung Sune von Katt var i högform. Genast vi satte oss vid bordet kom han springande, jamande högt och ljudligt för att annonsera sin närvaro. Sen satt han där och såg bedjande ut, så som bara Sune kan. Samtliga fläskfilébitar slank ner i ett huj, utan problem, trots att han saknar 6 tänder. Härligt att se honom pigg och alert igen!

Sune_tigger

8 thoughts on “Mamma är lik sin mamma

  1. Hej Else! Jag har fruktansvärt svårt att komma iväg. Du är mycket duktigare än jag. Enligt lymfterapeuten ska jag gå med gåstavar varje dag, vilket inte blir av så ofta. Jag är väldigt sur på mig själv faktiskt och måste ta mig i kragen. Jag hade en mamma som var mycket duktig på matlagning, mycket goda gräddsåser och det satte sina spår. Hon promenerade i skogen litet då och då med hunden. Har inte slutat med letrozolen ännu men är även rädd att byta. Fick urinvägsinfektion i förra veckan och det gjorde djävulskt ont. När jag läste på såg jag att Letrozolen även kunde ställa till med detta. Har du inga biverkningar alls av Exemesttan? Fortsatt trevlig sommar!

    • Gräddsås – i stora mängder! – är mumsfilibaba! :-) Det är en inre kamp varje gång jag tar mig till gymmet, det finns alltid ursäkter att inte göra det. Men promenader är jag ganska bra på, jag har vant mig vid att gå istället för att sätta mig på cykeln i de flesta fall. Det är bra motion, men jag behöver även träna armar och magmuskler, och det är där mina pass på gymmet är tänkta att göra susen. När och om jag bara kommer dit…

      Letrozolen verkar kunna ställa till med det mesta. Sen jag bytte till Exemestan mår jag mycket, mycket bättre. Jag kan inte säga att jag har några biverkningar av dem. Lite stela leder ibland, men det hör väl också till åldern och brist på östrogen i allmänhet. Men det är ingenting i jämförelse med hur jag hade det med Letrozol. Jag tycker nog det kan vara värt att testa, särskilt om du mår dåligt av Letrozolen. Det går ju alltid att byta tillbaka om du inte är nöjd. :-)

      • Tack för svar! Ska nog försöka pröva att byta medicin plus ta mig i kragen och ta mig ut på dagliga promenader och eventuellt gym i höst. Vad du är snäll mot Sune som inte ens är din katt. Vem äger katten egentligen? Jag vet inte om du skrivit det någonstans.

  2. Eftersom min mamma dessvärre dog ung, bara 47 år, har jag ingen åldrig förebild att förfasa mig över att jag börjar likna. Jag kan med andra ord leva kvar i tron att jag fortfarande är i den yngre medelåldern :)

    Angående motion så ska du kanske överväga att ladda ner Pokemon Go… Sonen berättade just att han sedan han började spela det för en dryg vecka sedan har gått 82 km! Solbränd har han dessutom blivit och D-vitaminreserverna kommer att vara långt in på hösten. Bara en sån sak.

    Alla verkar spela, men aldrig har jag sett så många överviktiga unga människor vara ute och röra på sig som nu! Jag är helt övertygad om att Pokemon Go kommer att gå till historien som den enskilda faktor som visar sig ha haft störst betydelse för folkhälsan 2016, Folkhälsomyndighetens alla ansträngningar bleknar garanterat vid en jämförelse. Att sedan en och annan stryker med i diverse Pokemonrelaterade olyckor får man ta.

    • Det finns absolut ingenting i hela världen som skulle kunna få mig att ladda hem Pokémon Go eller något annat liknande för den delen. Ut kommer jag, och promenerar gör jag mycket. Mitt sätt att promenera känns dessutom betydligt tryggare än med näsan ner i en mobiltelefon. :-)

  3. Jag har också funderat ibland på hur lik jag är min mamma till sättet. Det är nog mer än vad jag vill erkänna. Till utseende kommer vi aldrig vara lika eftersom hon ansåg att motion var hälsofarligt och vägde mellan 110-120 kg. Dit hoppas jag aldrig att jag kommer att nå, även om mamma och jag delar matintresset ”att äta”. :-)
    Jag har haft stegräknare på mina ”stadsrundor/shoppingrundor” och man kommer lätt upp till 10 000 steg så jag räknar det som ett pass. Maskiner är väldigt tråkiga så de får vänta till vintern när det är kallt ute.

    Skönt att Sune är frisk och sig lik. Hoppas han lärt sig älska dig, så snäll som du är mot honom!

    Kramar från Bohuslän

    • Sune lär sig aldrig älska mig :-) särskilt inte efter att jag tryckt ner penicillin i halsen på honom upprepade gånger, men det bryr jag mig inte om. Jag fortsätter fjäska för honom ändå.

      Visst är promenaderna nyttiga, det är superbra motion och jag promenerar mycket, inte bara på shoppingstråken. Tyvärr behöver jag träna styrka i armar och även stärka mina magmuskler, och där hjälper tyvärr inget annat än mina övningar på gymmet. Det kanske blir lättare att ta tag i det igen när vädret blir sämre framåt hösten. Eller inte.

Lämna en kommentar

