Badanka

Finns det något mer frustrerande än att ha en blogg men inte veta vad man ska skriva om? Ja, det finns det såklart. Till exempel är det otroligt frustrerande med alla som letar Pokémon i sina mobiler utan tanke på att de kliver rakt ut i cykelbanan och nästan blir överkörda. Inte heller reagerar de på att man febrilt plingar på ringklockan för att göra dem uppmärksamma på den annalkande faran. Bertil lyckades cykla rakt in i en kvinna härom kvällen när han var på väg hem från jobbet, på grund av att kvinnan i fråga plötsligt tvärbromsade framför honom i jakten efter en Pokémon. Sen hade hon mage att skrika åt honom att han skulle se sig för. Ja, vilken härlig värld vi lever i.

CnqVnw-WgAEfVza

En annan sak som är väldigt frustrerande är att min relativt nyinflyttade granne anser att hennes balkongräcke är någon form av privat papperskorg, enligt tesen att det man kastar ut där försvinner av sig själv. Att det blåser in på min balkong tycks inte bekomma henne det minsta, trots påpekande från vår husvärd (på inrådan av mig). Inte sällan hittar jag därför aska, fimpar och annat småskräp på min balkong. Ytterst irriterande!

De tre senaste dagarna har jag tillbringat på stranden. Jag trodde ärligt talat inte vi skulle få mer sommar i år. Men nu är den här igen och det gäller att smida medan hjärnan är varm. Inte nog med att jag vistats på stranden, jag har badat också! Och det är sannerligen stort. Normalt badar inte jag på dessa breddgrader. För att jag ska i plurret måste vattnet överstiga 20 grader och luften vara näst intill outhärdligt varm. Dessa två parametrarna inträffar sällan samtidigt här. Men nu är det sannerligen läge för ett eller annat dopp i det blå och jag har förvandlats från badkruka till badanka. Idag fick jag dessutom sällskap av farmor och vi har njutit i flera timmar i solen och hann med inte mindre än två dopp. Jag hoppas vi får fler tillfällen lite längre fram. I morgon blir det solpaus för min del, vi har en grillkväll i kolonin att se fram emot. Hoppas Kung Sune är pigg och redo för att sitta vid mina fötter igen, med sin bedjande blick och diskreta slick om nosen. Kanske det trillar ner en liten köttbit eller två.

Till sist vill jag slå ett slag för den nytillkomna FAS-portalen. Jag har sen min utbildningstid varit ideellt engagerad i FAS-föreningen, som är till för alla de barn och vuxna som skadats av alkohol under fostertiden. Barn som föds med livslånga skador för att mamman inte kunnat avstå från alkohol under graviditeten. FAS-föreningen har länge velat skapa en portal med all samlad information om alkoholrelaterade fosterskador och under våren har arbetet med den äntligen tagit form. Tillsammans med en webbyrå har resultatet blivit en fantastiskt informativ sida, framförallt för alla som på något vis kommer i kontakt med barn och vuxna i sitt arbete. Det finns tyvärr alldeles för dålig kunskap om FAS där ute. Om du arbetar med barn på något vis dela gärna deras sida på Facebook.

Under veckan som gått har det dessutom i media stormat lite kring det här med alkohol och graviditet. Detta på grund av ett Twitterinlägg av en professor som anser att eftersom forskningen inte kunnat säkerställa var gränsen går för hur mycket ett foster tål utan att bli skadat, så ska man heller inte avråda kvinnor från att dricka måttligt under graviditeten. Alla de barn som fötts med olika grader av skador håller inte med, inte heller de läkare och forskare som kommer i kontakt med dessa barn. Debatten har skett både i TV och tidningar och alla länkar vi hittat återfinns här >>

Lämna en kommentar

