Skarpsynt

Enligt kineserna är vi inne i Apans år och enligt det kinesiska horoskopet är Apans år förändringens år. Medan jag väntar på att det ska ske en drastisk förändring i mitt torftiga liv så har jag börjat med en mindre förändring. Jag har bytt glasögon! De gamla var förstörda och varje gång jag satte dem på mig kändes det som att gå in i dimman. Nu har livet utanför klarnat betydligt, även om det mest är flera nyanser av grått där ute.

Egentligen är det sonens förtjänst att jag kom till skott med mitt glasögonbyte. Han har gått i ett halvår och pratat om nya glasögon till sig själv, men hatat situationen att prova nya bågar. Han hade gett upp, inget var snyggt, han såg ut som en tönt – tyckte han. Så för att göra honom sällskap och peppa honom lite började även jag mitt sökande, det går ju inte att gå runt i en ständig dimma i det oändliga. Men det är en lång process det här med att hitta de rätta bågarna. Många bågar har varit hemma och vänt, prövats i olika ljus, till olika kläder och inför vänner och familj.

Bertil hade också några hemma, men han stängde sin box nästan omedelbart och gav upp. De var fula. Sen plötsligt en dag provade han ett par av dem jag hade med hem till mig. Och wow – vilken skillnad det blev på honom! Han växte typ fem år, från att ha sett ut som en tonåring såg han plötsligt vuxen ut. Det blev startskottet även för honom, nu visste han vilken typ av bågar han skulle leta efter och han åkte med glädje till optikern för att prova bågar av en helt annan kaliber än det han testat förut.

Måste säga att personalen hos den optikern ska ha en eloge för deras tålamod med oss. Vi har tillbringat många timmar framför speglarna där och de har sprungit fram och tillbaka och letat i sina gömmor för att hitta bågar som passar just oss. Till sist stod det sex personer på rad för att agera smakråd till Bertil inför hans sista val mellan två bågar. Underbara människor! Vilken optiker? Glasögonmagasinet i Malmö förstås. :-)

Resultatet av våra vedermödor blev att de bågar Bertil provade på skoj nu sitter på min näsa och han hittade ett par snygga bågar till sig själv. Vi känner oss båda nöjda med våra val. Idag skulle han hälsa på sin pappa och var spänd på om han skulle notera den tydliga förändringen. Självklart gjorde han inte det. Ingen av oss är egentligen särskilt förvånade, men jag tror nog att Bertil innerst inne är lite besviken över det bristande intresset. Alla behöver liksom bli sedda och bekräftade av personer som står oss nära. Några vänliga och uppskattande ord kostar så lite – närmare bestämt ingenting alls.

Kung Tandlös är fortfarande tandlös, men betydligt piggare. Penicillinet har helt klart gjort sin verkan, den dimmiga blicken har försvunnit och aptiten har återvänt för den lille katten. Så pass att hans matte lyckats lura i honom penicillinet genom att knäcka kapseln och blanda ner det i maten. Jag fick audiens hos honom i veckan och fjäskade med tre små gåvor i form av två burkar kattmat, en med tonfisk och en med sardiner, samt en flaska kattmjölk. Tyvärr tror jag inte det höjer min status i hans värld eftersom jag stunden efter petade ner ännu en penicillinkapsel i halsen på honom, för säkerhets skull. Jag är och förblir ett nödvändigt ont. Nu är i alla fall penicillinet slut, så nu hoppas vi att han återfår sin goda vigör.

5 thoughts on “Skarpsynt

  1. Så skönt att kisen mår bättre!
    Och att både mor och son blev nöjda med glasögonen! Det betyder jättemycket!
    Har också skaffat mig nya just nu. Och det kräver sin ”kvinna” minsann att hitta rätt!

    Hoppas du mår bra annars!

    Kram Yvonne

    • Vi är så nöjda med våra glasögon! Även om det tog några dagar att vänja sig. Jag kände mig plötsligt två meter lång, samtidigt som Bertil kände sig liten som Nils Karlsson Pyssling. Men nu känns allt bara bra. Och jag mår hur bra som helst, det är ju sommar och sol, så då finns inga problem. :-)

  2. Förlåt Else ska det vara. Får skylla på cytohjärna. Har märkt att jag har svårt att komma ihåg namn. Blandar ihop Lundkvist, Lundström etc

    • Inga problem Kristina! En bokstav hit eller dit spelar ingen roll. :-) Jag är nöjd med min cancerbehandling här i Malmö, även om det mesta nu har flyttat till Lund. Där kan man säga att jag hade tur i oturen att jag kunde gå på mina läkarbesök i min egen stad, det var bara strålningen jag behövde pendla för.

  3. Hej Elise! Vilken service du fick när det gäller väl av glasögon. Trevligt! Du verkar bo på en bra plats med nära till havet och Malmö. Även din cancerbehandling verkar vara kvalificerad om det nu är i Lund eller Malmö. Ha det bra!

Lämna en kommentar

