Kung Tandlös

Stackars lille Kung Sune, nu är han inte bara svanslös utan även nästan tandlös. Han har haft en tuff vecka minst sagt. Hans bristande aptit och slöa uppsyn visade sig inte vara ålderssvaghet utan tänderna hade angripits av tandsjukdomen FORL, som tydligen är vanligt förekommande hos katter. Inte konstigt han inte ville äta och tappade maten ur munnen när han väl försökte. Stackars liten!

Den här veckan har han därför tvingats in i sin förhatliga bur ett par gånger för att åka fram och tillbaka till veterinären för provtagningar och till sist sövas och berövas på sex av sina små bissingar. Nu ska han äta penicillin i 7-10 dagar, två tabletter om dagen minsann. Alla som haft katt vet hur ”lätt” det är att få katten att svälja piller. Sune är inget undantag. Dessutom är det en stor kapsel, nästan lika stor som en Alvedon.

Hans matte var övertygad om att hon lyckats få i honom medicinen, men när jag kom för att hälsa på sjuklingen igår låg tabletten prydligt mitt framför nosen på honom där han låg och sov i sin stol på altanen. Men kvinnans list övergår kattens förstånd så med förenade krafter lyckades vi trycka ner tabletten i halsen på honom. List och list förresten, snarare milt våld. Ett stort badlakan sveptes om katten för att hålla alla 17 tassar i styr, sen fick matte hålla katten medan jag bände upp munnen och petade in tabletten långt ner i halsen.

Min popularitet hos katten sjönk härmed, om möjligt, ännu längre ner än tidigare. Det spelar ingen roll, det är smällar jag får ta för Sune måste bli frisk! Jag har härmed anmält mig som ambulerande sjuksyster två gånger om dagen i en vecka så han får i sig sin medicin och kan tillfriskna. Innan veckan är slut lär han springa och gömma sig så fort han ser mig komma.

Så här glad är Sune som tillfälligt fått kungakronan lite på sne. Han har till och med gjort ett inlägg på Facebook. :-)

Kung-tandlos

Nu hoppas vi han snart är sitt vanliga jag igen och redo att sitta givakt vid matbordet nästa gång det vankas grill i kolonin!

Och på tal om ingenting alls. Jag bara älskar det nya modet med ankellånga byxor. Det innebär att jag som är lite kort i rocken plötsligt kan köpa byxor som inte är 10 cm för långa. Byxor som slutar vid ankeln på andra blir liksom helt rätt längd för mig. :-)

6 thoughts on “Kung Tandlös

  1. Hej!
    En av våra katter lider av samma åkomma. Han blev opererad och behandlad sedan blev det bra. Har fått ställa om en del med maten. Äter mest mjukmat då torrfoder blir för hårt.
    Sune kommer att fixa detta.!!!
    Kram Annika

    • Det låter bra! :-) Han ser redan piggare ut och låter sig numera luras med att penicillinet strös ut i ny mumsig mjukmat, så nu slipper vi tvångsmedicinera honom.

  2. Bra att du är så mån om din katt. I min trädgård går tre katter som inte är mina och de slåss ibland. Vet inte vem som äger dem.

  3. Stackars Sune! Det är inte lätt att vara charmig katt. Jag hoppas verkligen att han blir frisk snart och att aptiten på gottisar kommer tillbaka.
    Soliga kramar från Bohuslän

Lämna en kommentar

