Allt i ett

Det är något i min skalle som har svårt för att reda ut det här med nyår och midsommar. Av någon outgrundlig anledning blir det alltid fel. Pratar jag om midsommar säger jag nio gånger av tio nyår, och pratar jag om nyår, tja, då vänder jag på det även där. Detta fenomen är tyvärr inget jag kan skylla varken ålder eller cytohjärna på. Det har alltid varit så och kommer förmodligen alltid att så förbli. Mina vänner har vant sig och vet vad jag pratar om ändå. Det är skönt med förstående (och förståndiga) vänner.

Nu har vi alltså passerat nyår, eller om det var midsommar. Varför ser man egentligen alltid så fram emot midsommar? Det är ju nu det vänder, det är nu dagarna börjar bli kortare. Vi går obönhörligt mot mörkare tider. Om än sakta, men ändå. Vad finns det att fira? Men jag klagar inte, jag älskar midsommar – lika mycket som jag i grunden avskyr nyår, trots att vi vid nyår ju faktiskt går mot ljusare tider. Det finns ingen konsekvens. Nåväl, det var en parentes.

Den här midsommaren var inte bara förtjusande varm och behaglig, den var dessutom lite extra speciell eftersom vi på sätt och vis firade nyår samtidigt. Sunes matte fyller nämligen 70 år på nyårsafton i år, men då planerar hon att fly landet för en resa ”Down under”. Så kan vi förstås inte ha det! Det är inte bara katter som ska firas när de fyller jämnt, även tanter behöver uppvaktas, om än i förtid.

Nu föll det sig som så att jubilarens gamla trotjänare till grill nästan gett upp om livet. Vi har väl alla mer eller mindre bidragit till detta slitage och när det till slut gick hål i botten kände jag att det var dags att göra något åt situationen. Sex tanter har därför under stort hemlighetsmakeri smusslat och fixat med en ny stor grill för att fira födelsedag och nyår till midsommar. Fördelen med detta arrangemang, att slå ihop nyår med midsommar för att fira födelsedag, var att oavsett vad jag kallade dagen blev det liksom rätt ändå.

En viss oro infann sig dock. Tänk om hon själv skulle få för sig att investera i en ny grill innan midsommar. Det blev lite smått panikartat innan jag kom på den strålande idén att vi kunde åka dit med grillen en kväll när vi visste att kolonin ändå stod tom. Eftersom grillen kom i sina beståndsdelar i en platt låda, likt en IKEA-möbel, konstaterade jag att vi hur som helst inte kan stå där på nyårsafton, förlåt midsommar, under påverkan av snaps och andra rusdrycker, iklädda finkläder och försöka skruva ihop en grill. Monteringen skedde således på plats för ett par veckor sen och grillen lämnades med rött sidenband och strikta order att den inte fick öppnas förrän på midsommarafton.

grill1

Många skruvar och delar var det. Vi hoppas nu att alla skruvar sitter där de ska så vi i fortsättningen inte behöver inleda varje grillkväll med leken ”hitta skruven i gräsmattan”. Igår var det dags för prestandakoll och premiären blev lyckad. Alla skruvarna på plats och oj så gott allt blev! Denna gång blev dessutom allt klart samtidigt eftersom den nya grillen är ungefär dubbelt så stor som den gamla. Vi ser härmed fram emot många grillkvällar framöver. :-)

Stackars Sune von Katt börjar visst tackla av, han upptäckte inte ens att vi grillade! Han som brukar sitta i givakt vid min stol. Kanske det berodde på att vi flyttat ut från verandan till skuggan under äppelträdet, kanske var det bara för varmt, till och med för en katt. Men när vi ätit färdig fick jag ta en köttbit i näven och gå bort för att väcka den djupt sovande katten, som parkerat sig i rabatten. När han väl fick smak på det var han inte så svårflirtad.

Idag var det om möjligt ännu varmare än de två föregående dagarna. Det fick bli en tur till stranden och där var det lite behagligare. Men ändå, det var så varmt att jag kände ett trängande behov av att bada! Och det gott folk händer inte så ofta. Antingen är det inte tillräckligt varmt i luften, eller så har vattnet inte krupit över de 21 grader jag kräver för att ens doppa stortån. Dessutom är det så att även om det kanske har funnits tillfällen när det hade varit skönt med ett dopp, har jag de senaste tre åren inte varit sugen. Med bara ett bröst som sitter fast och ett i en påse i BH:n har jag helt enkelt inte känt mig bekväm. Även om protesen suttit säkert instoppad i sin ficka, har jag ändå inte velat riskera att hitta den guppande på vågorna. Förra året hade jag förvisso två fasta bröst, men jag var lite rädd om mina hyfsat färska ärr. Så dagens dopp var extra skönt, även om jag är en badkruka och inte ville hoppa i från bryggan utan valde att gå ut från strandkanten, långsamt, mycket långsamt. Centimeter för centimeter. Men doppade mig gjorde jag!

Lämna en kommentar

