Den funkar!

Det finns hopp om tanten! I tre dagar har jag suttit så gott som all min vakna tid vid datorn för att hjälpa till med att få en webbsida klar. Jag har läst texter, klistrat in koder, bollat idéer, hittat och åtgärdat fel. You name it! Sånt kan få mig totalt uppslukad och tiden bara tickar iväg. Jag glömmer äta, glömmer klä på mig, glömmer handla, glömmer det mesta. Plötsligt är klockan mycket och det blir en djupdykning i frysen. Det är då man tar ut köttfärssås som visar sig vara korv stroganoff. Sen kastar man i sig maten och återgår till datorn och försvinner in i den världen, tills man kommer på klockan 23:30 att disken står kvar i köket. Slocknar som ett utblåst ljus vid 1 ungefär.

Igår satt jag dessutom med bowlingklubbens sommarbrev som både skulle skrivas och layoutas till ett snyggt utskick. Samtidigt som jag försökte vara behjälplig med webbsidan. Multitasking på hög nivå. Och plötsligt slog det mig – den funkar! Hjärnan alltså. :-) Bevisligen är den inte helt slut. Får jag bara jobba med sånt jag kan och brinner för, tillsammans med människor jag känner mig trygg med, så funkar jag hur bra som helst. Det var en fantastisk uppenbarelse att få sådär strax efter midnatt.

Idag var det webbsidespaus och jag passade på att ta en promenad in till stan. Jag skulle nämligen inhandla årets sommarkort hos Skånetrafiken. En fantastisk uppfinning där man får ett litet plastkort för 650:- och sen kan man resa obegränsat i Skåne, vardag som helgdag, under perioden 15 juni till 15 augusti. Jag har haft ett sånt kort varenda sommar sen Bertil var liten. Det har blivit många tågresor genom åren.

På måndag är det dags för ett besök i Lund. Mest för att jag fått en kallelse till något som heter Bröstuppföljningsmottagningen. Där ska jag infinna mig klockan 11:15. Nu vet inte jag om detta besök är en följd av att jag mailat Onkologen och frågat vart jag ska vända mig med min strålskadade armhåla som kliar, eller om jag skulle blivit kallad ändå. Det framgår inte av kallelsen. Saken är nämligen den att de inte har bemödat sig med att svara på mitt mail, inte heller andra gången när jag bad vänligt om att få svar på det första. Varför har de ens en mailadress på deras hemsida om de inte svarar på så enkla frågor? Nåväl, om inte detta besök handlar om mina röda prickar i armhålan, så kommer det garanterat att göra det innan jag lämnar byggnaden.

Jag minns inte om jag har nämnt den här armhålan förut i bloggen, men jag gör det nu då för de som undrar. Längst ner på sidan om strålningens biverkningar har jag lagt en bild på min högra armhåla. Det är den sidan som är mest strålad. Dessa röda prickar kliar ibland, framförallt på kvällarna. Det känns ibland som om jag har en tennisboll i armhålan. Inte så kul alltid.

För några veckor sen var jag på hudkliniken i ett helt annat ärende. Där träffade jag en  sköterska som visade sig vara gammal klasskamrat från grundskolan. Vi pratade en stund medan jag satt i väntrummet och såklart kom vi in på min bröstcancer. Då berättar hon att sådana strålskador kan man få hjälp med på hudkliniken med laserbehandling. Dessutom säger hon att det är något som ingår i rehabiliteringen. Jaha? DET har ingen berättat om! Därav mitt mail till Onkologen… behöver jag remiss? Vem skriver remissen i så fall – onkologen eller vårdcentralen? Enkla frågor, inget svar. Och nu ska jag således till Lund och Bröstuppföljningsmottagningen. Återkommer i ärendet.

När jag nu ändå tagit mig upp till stan idag passade jag på att snurra runt lite på rean som finns i de flesta affärer idag. Jag hamnade på Hemtex som hade halva priset på ett  påslakanset jag gått och suktat efter sen i våras. Den glada tjejen i kassan frågade om jag är medlem. Nä, det var jag ju inte, men det var lätt åtgärdat. Hon fick mitt ID-kort och knappade in nödvändiga uppgifter och sen säger hon glatt ”Du vet att ditt ID-kort snart går ut va?” Självklart visste jag inte det. Noll koll! Tittar på kortet, det går ut i augusti. Suck!

Numera ska man boka tid för att få komma till hos polisen för ID-kort eller pass. Bertil har precis skaffat nytt ID-kort och pass och han fick vänta 6 veckor på tid. Jag ilade hem och kastade mig över datorn med förhoppningen att hitta en ledig tid innan kortet gick ut. Första lediga tid jag hittade var i dag 18:20…! Jag tog den och fick därmed ett giltigt förfall för utebliven jympa. Synd, för idag var det verkligen bra jympaväder. Men vad gör man inte för att få en giltig ID-handling. ;-)

5 thoughts on “Den funkar!

  1. Har du skrivit till din vårdgivare via meddelarfunktionen på 1177? Vårdgivarens mail är inte till för oss patienter. Så är det i alla fall inte i mitt landsting.

    • Nej, jag hittade en mailadress under Onkologen på Region Skånes sida. Idag var jag på besök där, just på grund av det mailet. Trist bara att de inte svarar och säger att de tänker skicka en kallelse. Det hade ju underlättat en del, så slipper man undra och bli irriterad över uteblivet svar. Skriver ett inlägg om det senare

Lämna en kommentar

