Tillbaka på ruta ett

Redan andra dagen på nya jobbet sa jag till kontorschefen att ”ni behöver ju en ekonom till i första hand”. Idag, första dagen på min fjärde vecka, fick jag beskedet att de var oerhört ledsna å mina vägnar, men tyvärr har de kommit fram till att de har ”gått ut med fel profil” när de sökte en ny medarbetare. De har kommit fram till att det inte räcker med en administratör utan de måste ha en person med någon form av ekonomisk utbildning som kan redovisning (å debet, kredit, moms å sånt – men det sa han inte). Han var mycket väl medveten om att jag ju redan under intervjuerna gjort klart att jag inte har någon ekonomisk bakgrund eller utbildning, så han lägger ingen skuld på mig att det blev fel. Han var djupt olycklig. Så, med det sagt och ett trevligt litet dokument med rubriken ”Uppsägning av anställningsavtal” lämnade jag nycklarna och begav mig hem. Arbetsbefriad uppsägningstiden ut.

Faktum är att jag inte blev förvånad. Eller ens särskilt besviken. Jag känner mig mest tom och orkar liksom inte engagera mig känslomässigt i det här. Såklart rullade tårarna nerför kinderna, men jag hade mina aningar om att det skulle bli så här. I grunden känner jag att det var ett bra och rätt beslut, vi var ganska överens kan man väl säga. Det kändes tidigt att de hade skyhöga förväntningar som jag på inget vis någonsin skulle kunna leva upp till. Av den enkla anledningen att jag saknar ekonomisk utbildning. Jag har hela tiden tyckt det var konstigt att de anställde en sån som jag, på den typen av tjänst. Men min gissning är att de trodde att de enklare ekonomiuppgifterna är så enkla att vem som helst kan klara dem. Snart blev de varse att även de mest enkla uppgifterna kräver en viss baskunskap. Som det här med debet, kredit och moms. Det räcker inte att kunna knappa in siffror och lära sig datorprogram, man måste förstå vad man gör och varför också.

Det jag är mest besviken över är att de tre trevliga kollegorna pep iväg på lunch lagom när det här samtalet skulle äga rum och så blev de borta tills jag hade gått hem. Det kändes inte okey. Det är fegt att man inte kan säga hej då och önska någon lycka till. Nåja, det är ju deras problem, inte mitt. Mitt problem är nu att jag än en gång får börja om på ruta ett. Tillbaka till AF och SIUS.

Men som jag brukar säga, inget ont som inte har något gott med sig. Här lärde jag mig inte bara ord som debet, kredit och moms utan även att jag för tillfället inte är redo att arbeta mer än 50%. Inte heller ska jag ha något arbete som inkluderar ekonomi. Jag har dessutom lärt mig lyssna på min kropp, jag vet när gränsen är nådd. Nu säger kroppen att jag ska ta det lugnt och ta en dag i taget. Jag ska börja träna igen och resten av tiden ska jag njuta av sommarvärmen.

4 thoughts on “Tillbaka på ruta ett

  1. Tråkigt, men det är inte kul att vara på helspänn i ett jobb där man inte har riktig koll på läget. Klokt att lägga ribban på en halvtid, det säger i alla fall min egen erfarenhet. Lycka till framåt.

  2. Nej men vad tråkigt! Håller verkligen med om att ”arbetskamraterna” fegade ut rejält! riktigt illa av vuxna människor.
    Jag tolkar det som att siusen på AF inte hade kollat upp förutsättningarna för denna tjänst. Det är många olikheter samt arbetsuppgifter gällande en administratör /ekonom….
    Tycker att det låter klantigt rent ut sagt.
    Skönt att du tog det förhållandevis bra men jag förstår verkligen om du blev ledsen och besviken.
    Njut av värmen nu samt balkongen. Bra att du kommer igång med träningen igen.
    Stor kram 🌼 Annika

    • Tack Annika! Det här kan nog inte SIUS lastas för, det är arbetsgivaren som inte varit tydlig, eller rättare sagt inte riktigt förstått vad de egentligen behöver för typ av hjälp. Tjänsten var helt ny och de trodde nog att det ”enkla” var enklare än det i verkligheten är för den oinvigde. Nåja, inga hard feelings, fel begås och denna gång var det i alla fall inte mitt fel! :-) Nu stundar sommar och sol, det är ju inte helt fel.

Lämna en kommentar

