Det snurrar

Åh så roligt det är att jobba – men åh så trött jag är! Det fullkomligt snurrar i skallen. De pratar ett språk på kontoret jag inte förstår. Ekonomi. Debet, kredit, moms och såna konstiga ord. Fortnox och Visma, två nya program jag ska lära mig, där man säkerligen hade haft stor nytta av att förstå ord som debet, kredit och moms. Jag tittar och lyssnar och önskar jag hade en tolk. Google translate fungerar inte. Där heller. Grekiska hade varit enklare. Tror jag. Men jag försöker. Jag kämpar.

Datorprogram har jag åtminstone ganska lätt för att lära mig, men det hade nog varit bra om jag förstått vad jag håller på med och varför. Det blir fel ibland och det är inte alls bra. Får ont i magen när jag inte har koll, när det blir fel. Jag måste lära mig att ta det lugnt och inte stressa i dessa moment. Måste lära mig att det är okey att inte kunna allt första veckan. Eller ens andra. Men jag jobbar på det. Det ska gå! Det måste gå. Jag ska klara det här! Måste hitta ett sätt att ta kontroll och få överblick.

Kollegorna är trevliga och arbetsklimatet är fantastiskt. Vi har roligt tillsammans, det skrattas mycket och jag trivs där. Jag går därifrån med ett leende på läpparna varje dag. Men jag är trött och snurrig. Det är mycket att ta in om något jag i grunden inte har en susning om. Och nu vill de att jag börjar jobba 75% redan 1 juni. Jag har uppenbart gjort någonting rätt i alla fall. Det går undan minsann, från 0 till 100 på fyra sekunder liksom, och jag hänger inte riktigt med i svängarna. Men det ska gå! Jag vill ju jobba 75% och känna att jag är på banan igen. På riktigt. Även om jag just nu mest känner mig urspårad.

Jag försöker hålla hjärnan klar genom att inte göra något alls när jag kommer hem, har knappt suttit vid datorn, än mindre TV:n. Några avkopplande eftermiddagar i kolonin tillsammans med Kung Sune von Katt har det däremot blivit, då hans matte tog en tripp utomlands över helgen. Det är ju ren njutning. Kolonilivet alltså. Kung Sune börjar bli gammal och senil tror jag. Han låg i mitt knä en hel timme i söndags kväll! Trots att Bertil satt i soffan bredvid. (Ni som följt mig och mina äventyr med Kung Sune vet vilken sensation detta är) Stackars lille katt som gick så vilse. Han har också begåvats med oanade röstresurser på gamla dar. Det är minsann inga försynta mjau längre, nu låter det MJAAEEAUUUW!!! Blicken som åtföljs av detta illvrål säger allt. Det syns tydligt hur förorättad han är. Eller hungrig. Och det duger minsann inte längre med vilken mat som helst heller. Men, men, han kan väl få lov att ha det bra och skämmas bort lite på ålderns höst och leva lite lyxigt med mumsig mat. På söndag fyller han 17 år (vilket motsvarar hela 84 människoår) och det ska vi fira med grill och lite kokt torsk till jubilaren.

Något som fått stryka på foten just nu är min träning. Dumt nog, för det hade nog varit nyttigt för både kropp och knopp. Men jag ska vara helt ärlig, jag orkar inte flänga med det just nu. Det blir en sak för mycket. Det får räcka med att jag antingen promenerar eller cyklar till och från jobbet i dagsläget. Men jag lovar mig själv att ta upp det igen, på något vis. Åtminstone en dag i veckan, jag har ju trots allt köpt årskort. Och i början av juni börjar utegympan nere vid stranden, det har jag tänkt mig att delta i. Förra året rann det ut i sanden på grund av dåligt väder och när det äntligen blev sommarfint, tja då tyckte jag inte längre det var lönt att sätta igång. Alltid dessa ursäkter. Att det ska vara så svårt att få in denna träning som en naturlig del av mitt liv, som att äta och sova ungefär. Men jag ska kämpa med det också. Det ska gå. Snart.

One thought on “Det snurrar

Lämna en kommentar

