Var sak har sin tid

Visst är det märkligt hur saker bara plötsligt faller på plats. När man minst anar det. Som om det var meningen att det skulle vara just här och just nu. Farfar gick bort och precis i samma veva blev en liten lägenhet ledig i ett seniorboende till farmor – i samma kvarter. Bara sådär, vips. Det kunde inte bli bättre! Jag fick nytt jobb, men började inte förrän idag vilket har inneburit att jag kunnat ägna nästan hela förra veckan till att hjälpa farmor att packa ner det sista, organisera kartonger och bistå med sällskap. Helt perfekt!

Och som av en händelse ska unge herrn för första gången jobba natt idag och i morgon. Vilket innebar att han hade hela dagen på sig idag att hjälpa till med flytten. Under normala omständigheter hade det varit uteslutet eftersom han i vanliga fall börjar jobba klockan 15. Det måste finnas en mening med det som sker. Även om man inte alltid förstår.

I februari gick vi över till Apans år enligt den kinesiska astrologin. Jag tycker det är lite kul med det här med stjärntecken oavsett om det är från Kina eller våra egna. Inför nya år brukar jag kika lite på ”prognoserna”, inte för att jag tror på dem, men det är kul ändå. Inför Apans år läste jag följande: ”Den 8 februari börjar ett spännande år i den Röda Eld Apans tecken där allt kan hända. Allt pekar på ett livligt, progressivt och optimistiskt år”. Vidare kunde jag läsa ”Apans år är också perfekt för den som vill bryta upp från något gammalt och prova nya vägar”. Texten avslutades med: ”Sammanfattningsvis så ger apans livliga år stora möjligheter att skaka om saker, skapa förändring och hitta nya vägar.” Måste säga att det har börjat bra! Hela prognosen finns här>>

Idag var första dagen på resten av mitt liv. Så känns det och det känns bra! Jag har avverkat första dagen på nya (och förhoppningsvis sista) jobbet. Det är mycket nytt för mig, men det handlar inte om raketforskning, jag kommer säkert att lära mig det här. Tjänsten är helt ny, så jag har ingen jag behöver leva upp till. Det innebär också att det inte finns någon färdig arbetsbeskrivning utan att tjänsten kan utvecklas efter hand som jag blir varm i kläderna. Men kort och gott ska jag fungera som ”spindeln i nätet” som administratör, svara i telefon och ta emot klienter.

Nu ska jag bara försöka intala mig själv att det är helt okey att inte kunna allt redan första dagen och att det får lov att ta tid att lära sig saker.

12 thoughts on “Var sak har sin tid

  1. Hej Else,
    jag känner inte dig och har inte haft bröstcancer men ramlade in på din blogg av en slump och har följt den ett bra tag. Den är så välskriven och välsignat fri från särskrivningar, felstavningar och syftningsfel, det blir så mycket lättare att ta till sig texter då!
    Det har varit spännande att följa din resa och jag gläds så åt att allt har ordnat sig, det förtjänar du! Du har verkligen bjudit på dig själv och det vill jag tacka dig för.
    Ha det bäst!
    Kram Helen

    • Tack snälla du! Vad roligt att höra att även en icke-bröstcancerpatient har haft nöjet att följa min blogg. Det blir nog ett och annat inlägg även i fortsättningen, dock inte lika frekvent.
      Ha en skön sommar!
      Kram

  2. Hej Fina!!!
    Så roligt att läsa om dina tankar samt dina intryck från första arbetsdagen. Det låter som ett arbete som passar dig perfekt!
    Det är väääldigt tröttsamt att börja på en ny arbetsplats men det fixar du!
    Skola nu in dig i lagom takt och glöm ej bort att snart är det semestertider ; )
    Ha det så bra, kram Annika

  3. Underbara kära Else!
    Det finns inte ord för hur varm i hjärtat jag blir när jag läser ditt inlägg. Håller helt med om att vissa saker verkar bara som det var meningen (smart planerare) och jobbet kommer du bli världsbäst på i sinom tid!
    Massor med kramar från Masesgården (rehabvecka)
    Karin :-)

  4. Lycka till! Oroa dig inte för den första dagen på jobbet, du kommer att ha fullt upp med att försöka komma ihåg alla nya namn och ansikten! :-)

    Kramar från Sibylla

    • Ja det känns väldigt bra, även om jag inte har en susning om vad jag håller på med. Men det är god stämning och trevliga människor. Jag lär mig nog… Kram!

Lämna en kommentar

