Tänk om det vore så enkelt

Cancerfondens nya kampanj ”Säg nej till cancer” gör mig smått illamående. Säg nej till en dålig vana en gång om dagen i 30 dagar och så slipper du cancer. Ungefär. Tänk om det vore så enkelt! En tredjedel av cancerfallen kan kanske förhindras med en bra livsstil med goda vanor (vi vet till exempel att rökning kan ge lungcancer, eller att alkoholmissbruk kan ge levercancer – men alla som får lungcancer har inte rökt och alla som får levercancer dricker inte) men kom ihåg att TVÅ tredjedelar av alla cancersjukdomar beror inte på livsstilen! Det finns gott om människor med supergoda vanor som får cancer. För att inte tala om barn, som varken röker eller dricker och rör sig mer än någon vuxen någonsin gör.

Cancerfondens kampanj är att lura folk att tro att man kan välja själv om man vill ha cancer eller ej. Det är att ge dem som drabbats dåligt samvete för att det kan bero på att man gjort dåliga val i livet. Som om det inte är hemskt nog att få cancer, nu ska man dessutom skuldbeläggas för livet man levde innan. Risken finns också att vi cancerdrabbade döms av andra, som inte vet/förstår bättre, och får stämpeln att vi får skylla oss själva som inte levt ”rätt”. Det är tydligen vårt eget fel för vi sa inte nej i tid och nu ska vi således gå här i eftertankens kranka blekhet och grubbla över vad vi gjorde fel på vägen – trots att vi i de allra flesta fall inte kunnat påverka utgången själva.

Cancerfondens kampanj förenklar verkligheten. De förminskar och förringar komplexiteten i cancer. För cancer är inte en sjukdom, det finns över 200 olika cancerformer! Det räcker f*n inte att sluta röka, börja träna och säga nej till cancer! Och att ”säga nej på Facebook” hjälper garanterat inte alls. Det är inte så enkelt. Dessutom, så vitt jag kan minnas, har jag aldrig tackat ja till cancer. Finns det någon som gjort det?

Andra har skrivit så bra om detta, så jag lägger inte ut texten mer än såhär. Länkar istället till de artiklar jag hittat. Expressen, Sydsvenskan, Aftonbladet1, Aftonbladet2, DN, med flera, det finns hur mycket som helst om man googlar. Jag säger givetvis nej till cancer, men jag säger framförallt nej till cancerfondens kampanj! Den är direkt smaklös och får mig som drabbad att må dåligt.

Det här påminner mig om Apotekets reklamkampanj ”vilken tandtyp är du?”. Jag blir lika irriterad varje gång jag ser den. Där står den förälskade killen och ger sin flickvän en tandborste för att visa att han vill att hon ska stanna hos honom, sen kommer den sura apotekstanten in med pekfingret att han minsann borde tagit reda på vilken tandtyp hon har så hon får rätt produkter. Vad hände med ”Det är tanken som räknas”? Ännu en signal om att det du gör är fel, fel, fel.

Sydsvenskan har just nu en artikelserie om Arbetsförmedlingen och de stämplar som sätts på oss arbetslösa. Koder för att stämpla arbetslösa som funktionshindrade för att arbetsgivarna ska kunna få lönebidrag. Mycket intressant läsning! Jag känner verkligen igen mig, hur jag fått höra flera gånger att jag är psykiskt instabil och behöver hjälp. Hur de sakta fått mig att känna mig oduglig. Och så får man en kod i pappren som sen inte går att tvätta bort. Jag fick inte bara cancer (på grund av slarvigt och dåligt leverne?) jag har nu kodats på AF som funktionshindrad. Jag är för evigt stämplad. Det är inte roligt. :(

Ciezke samobojstwo kota

8 thoughts on “Tänk om det vore så enkelt

  1. Ja, Else denna kampanj är verkligen skit!!!
    Vad kostar inte dessa annonser och kampanjer?
    Pengar som ska direkt in i forskningen slösas på dessa moralkakor och tomma ord.
    Även jag mår illa av denna kampanj, smaklöst, förenklat och fördummande är klena ord.
    Det är så väldigt komplext, precis som du säger.
    Det är bra att media reagerar och det blir en debatt.
    Intressant detta med AF, de pysslar med sina koder och försöker gruppera folk..Ska läsa artikeln..
    När du är tillbaka i arbetslivet igen så är du förbi detta med stämplar och koder.
    Du vill ju inget hellre än att få ett jobb och starta om ditt liv. Hur svårt kan det vara att hjälpa dig?! ‘!! En ytterst kompetent och vaken person. Samt hyfsat flexibel… ;)
    Är förbannad och grinig idag. Kanske det är det trista vädret som bidrar…

    Stort kram Else

  2. Har mumlat ilsket för mig själv varje gång sett denna annons säg nej. Det här med positivt tänkande är också alltför glättigt. När man själv har cancer är detta mycket provocerande. Bort med den kampanjen! Dåligt insatt PR-firma. Du har helt rätt Else.

    • Hoppas Cancerfonden lärt sig något av detta och tänker annorlunda inför kommande kampanjer. Det behövs ju helt klart mer pengar till forskningen.

  3. Bra talat som vanligt, Else. Håller med dig i allt (fast det där med Arbetsförmedlingen vet jag inget om, förstås). Nu har makens värden ökat igen och det blir strålning på Sahlgrenska, inte fan hjälpte det att han sa nej till cancer.

    Ha en bra onsdag annars

    Kram

    Susanne

  4. Lever man i asketism som kampanjen föreslår, så kanske man undviker cancer? Blir svårt att ta reda på om det verkligen hjälpte eftersom man dött av tristess långt innan dess. [Min senaste fb-updatering].
    Min läkare sa direkt att ingen… I_N_G_E_N …vet hur cancer uppstår utan det är bara oflyt att få det. Cancerfonden behöver kampanjer för att kunna ”leva vidare” och få in mer forskningspengar. Låt gå för det, men den här gången var den jättedålig.

    Kramar från Bohuslän

Lämna en kommentar

