Naturmedel som interagerar

Det kom ett mail igår, via mitt formulär, från en Monica L*** med en fråga angående nyponpulver och Letrozol. Jag svarade henne så gott jag kunde, men idag fick jag ett mail från en annan Monica L*** att det inte var rätt Monica. Något konfunderad blev jag, för jag svarade ju bara på ett mail, så det måste vara Monica själv som skrivit fel i sin adress i formuläret. Hur som helst, nu sitter jag här med mitt svar till Monica som inte kommer rätt. Jag lägger mitt svar här och hoppas att hon läser. Det är nämligen en fråga som rör många. Så här lyder frågan i korthet:

Jag äter Letrozol och har börjat äta nyponpulver mot mina stela leder. Pratade med en bröstsjuksköterska i morse som sa att man inte skulle äta naturmedel i samband med Letrozol. Vad tror du?

Ja vad tror jag? Egentligen kan jag inte svara på frågan, för jag är ingen läkare, men när vi var på Lydiagården fick vi en lista på vad man ska undvika, nyponpulver fanns inte med på den listan. Jag vet att det är många som äter nyponpulver mot stela leder i samband med antihormonell behandling och många tycker det hjälper. Jag har själv testat också, men för egen del hjälpte det mig inte det minsta. Däremot blev jag hjälpt av Saroten, som är en antidepressiv tablett av “gamla sorten” som även blockerar smärtsignaler till hjärnan. Dessa åt jag under en period av 4-5 månader.

Jag har en artikel som jag hittade för länge sen om naturpreparat som interagerar med läkemedel. Tanken var att lägga ut den på bloggen, men det har jag visst glömt bort. Bättre sent än aldrig så här kommer den nu >>

Annars finns ju alltid möjligheten att byta ut Letrozolen mot ett annat likvärdigt preparat. Det finns flera aromatashämmare att välja mellan, själv fick jag Exemestan eftersom jag blev så otroligt torr i munnen av Letrozol, men det finns också en tablett som heter Anastrozole. Och det finns förmodligen ännu fler…

Nu hoppas jag att rätt Monica hittar hit igen. Om inte annat kanske det här kan vara till hjälp för andra som funderar över samma sak. Jag vill dock påpeka att detta (som vanligt) inte är en vetenskaplig sanning, utan endast är en vägledning utifrån vad jag själv hört och läst mig till.

2 thoughts on “Naturmedel som interagerar

  1. Hej, jag har talat med Elisabeth Lidbrink på Bro gällande detta. Hon sa att det var ok att ta nyponpulver när man tog Letrozol.
    Kolla på frågor och svar på BRO hemsida där kan man läsa frågan samt andra frågor och svar gällande Bc.
    Elisabeth är onkolog och överläkare på Karolinska sjukhuset.
    Annika

Lämna en kommentar

