Tandborstar och höns

”Vilken typ av företag vill du jobba på?”, var en av frågorna från SIUS-konsulenten idag. Än en gång förklarade jag att det inte är typen av företag som är viktigt för mig. Det spelar egentligen ingen roll om de tillverkar tandborstar eller föder upp höns, huvudsaken de har behov av någon med min kompetens. Sa jag, varpå SIUS-konsulenten gjorde en anteckning i frågeformuläret. Så ovanpå allt annat står det nu ”tandborstar-höns” i mina papper.

En annan fråga var vad jag behöver för stöd på en ny arbetsplats. ”Stöd?” frågade jag med ett fånigt ansiktsuttryck och fick förklarat att hon till exempel kan gå bredvid mig under en period. Jag svarade vänligt men bestämt att jag inte behöver mer stöd än någon annan som är ny på jobbet och definitivt inte en ledsagare. Hon log och sa att hon förstod. När hon kom tillbaka till kontoret skrev hon troligtvis ”Höga tankar om sin egen förmåga, brist på självinsikt” i journalen, bredvid tandborstarna och hönsen. Tur hon inte såg mig i onsdags kväll när jag försökte stänga av TV:n genom att frenetiskt blåsa på den.

Annars måste jag säga att samtalen med SIUS-konsulenten känns bra. Dessutom blev jag glatt överraskad härom dagen när telefonen ringde och det var min handläggare från AF. Det visade sig att hon hade en kollega som skulle träffa ett företag som behövde någon som kunde det här med text och form. Handläggaren hade genast tänkt på mig och undrade om det var ok att skicka med mitt CV. Självklart fick hon göra det! Inte för att jag har några stora förhoppningar, det är den bästa strategin för att slippa bli besviken, men bara att få samtalet gjorde att jag fick ett litet hopp om att de ändå har lite koll på vem jag är. Jag har ju i ärlighetens namn haft mina tvivel. Det är väl dags att plocka fram och damma av det berömda tålamodet igen.

En av mina punkter i kristallkulan inför 2016 var att kronprinsessan skulle föda en son och döpa honom till Bertil. Jag fick åtminstone 50% rätt, någon Bertil blev det inte, men å andra sidan blev han hertig av Skåne, så man får väl var nöjd med det. Snart kommer det ju ännu en kunglig bebis, den ska ju också ha ett namn. Nu fattas det bara de två miljonerna och en resa till Singapore… :-)

4 thoughts on “Tandborstar och höns

  1. Upphör inte att förvåna mig över AF & Co. De tycks tro att deras huvuduppgift är att motivera människor så att de öht vill arbeta. ”Vilken typ av företag vill du jobba på?” Vad är det för en j*a fråga? Ett företag som har råd att anställa mig så att jag kan försörja mig, såklart!

    • Till hennes försvar hade hon ett standardformulär som hon skulle fylla i för egna anteckningar när hon sen letar efter en ”plats” till mig. Det är inte heller första gången jag får den frågan. I höstas fick jag i läxa att leta upp 10 företag som jag tyckte verkade kul genom att titta på deras hemsidor. Ja AF lever i en rosaskimrande värld. Det gör dock inte jag, så jag har inte haft med mig några 10 ”kul” företag. Istället har jag förklarat att man inte kan se om ett företag är ”kul” eller ens om det är en bra arbetsplats genom att titta på deras hemsidor. Vem som helst kan skriva ”Hurra vad vi är bra och vi har så kul ihop”, men det kanske bara är ledningen som tycker det. Snart tror jag att det har sjunkit in även på AF. :-) men jag ska komma ihåg din kommentar om frågan dyker upp igen. ”Ett företag som har råd att anställa mig!” är precis vad jag behöver.

  2. Bra att AF ringde upp. Det kommer att gå bra nu. Vore skönt om du slapp pressen att söka jobb. Lycka till! Vänligen kristina

Lämna en kommentar

