En dåres försvarstal

Jag kan då sannerligen inte påstå att livet är tråkigt och enformigt! Sällan har jag väl åkt så mycket berg- och dalbana som jag gjort de senaste åren. Livet är minsann fullt av överraskningar. Alla är förstås inte av det angenäma slaget. Veckans överraskning förflyttade mig i en hejdundrande fart rakt ner i det svarta hålet igen. I ett skede när jag äntligen lärt mig att inte oroa mig så mycket för framtiden, precis när jag börjat känna lite fighting spirit igen, fick jag i tisdags ett litet brev från Försäkringskassan. Jag har enligt deras beräkningar fått för mycket i bostadstillägg de senaste tre åren. Närmare bestämt 18 881:- för mycket, som de nu, naturligtvis, anser att jag bör betala tillbaka. Vilken kalldusch!

Man kan nog säga lite förenklat att jag åkte rakt ner i kolkällaren inom loppet av 4 sekunder. Ordet ”Swish” fick plötsligt en helt annan innebörd. Mörker, totalt mörker. Och så tårar, hjärtklappning, skakningar, illamående, you name it. Där rök mina sista kontanta besparingar – swish. Anledningen då? Jo jag har tydligen haft högre inkomster än de räknat på och det borde jag ha anmält. De påtalar att när jag beviljades bostadstillägg 2012 fick jag ett brev med information om att jag ”måste anmäla förändringar som har betydelse för rätten till bostadstillägg.”

Jag hade sinnesnärvaro nog att anmäla lägre inkomst när jag blev sjuk, med resultatet att de sänkte bostadstillägget med cirka 1000:- eftersom jag inte längre var i arbete. För så är reglerna, när man som mest behöver hjälpen dras den in. Det sägs att man på så vis blir mer motiverad att skynda sig bli frisk igen. Därefter tycker inte jag att jag haft några förändringar, men där går mina och Försäkringskassans åsikter uppenbarligen isär. De tar till exempel upp min inkomst i mars 2013 som ”högre inkomst av tjänst än jag uppgett”. Mm, ja, det var ju då jag fick min allra sista månadslön, inklusive innestående övertid och lagstadgad semesterersättning. Jag ser inte det som en bestående förändring och anmälde således inte detta. Stupid me.

Jag har också, under kortare perioder, fått utbetalt försäkring från Alecta. Det har förvisso varit en inkomst, men jag har inte tänkt på det som annat än en försäkring. Inte heller det har varit något bestående, så det har jag förstås inte heller tänkt på att anmäla. Stupid, stupid me.

Sist skriver FK så här: ”Försäkringskassan har orsakat den felaktiga utbetalningen för augusti – november 2015 genom att inte ta upp ditt aktivitetsstöd i beräkningen av ditt bostadstillägg. Vi beklagar det felaktiga beloppet och de olägenheter det orsakat dig.”  Och så lite senare ”Även om du inte har orsakat den felaktiga utbetalningen kan du bli skyldig att betala tillbaka”. Det är fantastiskt, de orsakar ett fel som de ”beklagar”, men jag kan bli skyldig att betala ändå? FULLT så stupid är jag inte!

Innan FK fattar sitt slutgiltiga beslut har jag möjlighet att inkomma med synpunkter. Att jag har betalningsförmåga anses det inte finnas några tvivel om, frågan är om det finns sociala skäl att avskriva skulden helt, eller delvis. Således gick hela min tisdag åt till att försöka sammanfatta de senaste åren och beskriva min sociala situation och hur mosig i pannan jag varit och därmed inte har förstått att jag borde insett att dessa tillfälliga utbetalningar borde anmälts. Onsdagen gick åt till att finslipa texten.

Onsdag eftermiddag var jag så trött i pannan och alldeles slut att hela världen gungade. Jag orkade inte befatta mig med min text längre utan stoppade fyra fulltecknade A4-sidor, plus två A4-sidor i punktform, plus information om mina hyreshöjningar sen 2012 (jag hade naturligtvis inte tänkt på att anmäla dem heller) i ett kuvert och gick ner till brevlådan med det. Sen slocknade jag på soffan innan jag skulle iväg för att utföra ännu ett uppdrag som ambulerande sekreterare i bowlingklubben.

Dårens försvarstal har idag (förhoppningsvis) nått FK och satt dem i arbete. Nu kan jag bara hoppas att mina synpunkter tas omhand av en handläggare som förstår hur avtrubbad min hjärna har varit. Om det är samma handläggare som ska ta hand om detta som skrivit under pappret jag fick, så är jag dock tveksam. Han (för det var en man) hade ett lite ovanligt efternamn så jag letade på birthday.se och det finns fyra med det tilltalsnamnet i hela Sverige. Dessa fyra män är mellan 28 och 36 år. I say no more.

Man ska inte gräva i det förgångna, det som har skett har skett. Gå vidare med livet, lev här och nu. Oroa dig inte för framtiden. Ja det är så lätt att säga, men plötsligt kastas man tillbaka och måste rota i allt det gamla igen. Alla gamla minnen kommer tillbaka. Jag har tur som har det mesta nedskrivet redan och har sparat alla papper, men ändå. Det är tids- och energikrävande. Bryt i hop eller bit ihop? Jag väljer att bita ihop och stänger härmed dörren till det här i alla fall, jag har gjort vad jag kunnat och nu återstår det att se om handläggaren är en paragrafryttare eller har mänskliga sidor.

Nu till något mycket roligare! Idag har jag varit tillbaka på brottsplatsen. Min väninna fick sin rekonstruktion i måndags och idag var jag och hälsade på. Hon låg inte på samma rum som jag, men väl på samma avdelning. Den första sköterskan som kom in på rummet var den fantastiska undersköterskan som fick ta över när två sjuksköterskor misslyckats med att ta ett enkelt blodprov på mig. Det blev ett trevligt återseende minsann! Och väninnan mådde bra, men var tagen och trött såklart. Två nya boobs har sett världens ljus!

7 thoughts on “En dåres försvarstal

  1. FK och AF kan ta varandra i hand,lika jobbiga och förnedrande att ha att göra med båda två.
    Har själv också gått igenom svåra episoder med FK.En gg försvann min SGI(sjukpenningsgrundande inkomst),jag som skyddat den som ett litet barn.Naturligtvis fick jag skulden och innan det blev uppklarat kände jag mig än mer utmattad och knäckt.Men som du säger man blir luttrad och får resa igen,och igen,och igen.

    Kram Gerd

  2. Hej Else! Tack för att du kom och piggade upp mig på sjukhuset, för det var precis vad du gjorde ”piggade upp mig” efter att du varit hos mig så kändes allting mycket lättare, då berättade du inte det här för mig som jag precis läst. Nej fan nu får det vara nog från deras sida, jag hoppas och tror inte att dom kan kräva dom pengarna av dig. Håller alla tummarna för dig i detta!!👍🏻Trevlig helg Else! Kramar från Carina

    • Nä, jag var ju där för din skull, inte för att gnälla över mitt liv. ;-) Skönt att höra att du känner dig lite gladare och snart få du komma hem… hoppas du fick din hamburgare!
      Kram

  3. Otroligt! Vid gränsen till människoförakt. Har du kollat om det är lagligt att göra så? Jag har själv begärt omprövning av olagliga beslut från FK:s sida två gånger.
    Ha det gott ändå, trevlig helg! Andrea

    • Tja, det är ju jag som gjort fel, även om jag inte fattat det. Vi får väl se om mina synpunkter och förklaringar kan påverka deras beslut. Hur som helst kan de väl knappast begära att alla pengar ska in på en gång. Nu är det bara att vänta och se. Jag börjar bli luttrad…

  4. Det var det sista du behövde!!!! Fy sjutton att behöva grotta ner sig i dylikt. Hoppas verkligen att du lyckades övertyga Fk.
    Alltid är det något som stör sinnesfriden.
    Ta ett glas vin 🍷 och njut av fredagskvällen.
    Stor kram till dig. / Annika

    • Jag reser mig igen. :-) Man blir ganska luttrad med tiden, just där och då rasade hela världen, men nu kan jag inte göra mer. Det blir som det blir, det är bara att se tiden an och jag förutsätter att de åtminstone inte kräver alla pengarna på en gång. Ett glas vin? Näää ja tyckte jag hade gjort mig förtjänt av två ikväll! :-)

Lämna en kommentar

