Varför så upprörd?

Turerna med AF fortsätter och jag börjar starkt tvivla på att de vet vad de gör. Jag tvivlar på att de ens har satt sig in i vem jag är och vad jag kan och behöver. Igår kunde dock även min handläggare konstatera att jag inte har några sociala problem. Plus i kanten för det. Men hon förstår fortfarande inte varför jag inte är i arbete. Trots att jag försökt förklara min situation inom yrkeslivet ett flertal gånger.

Jag försökte mig på en liten jämförelse igår. Jag är förvisso bra på det jag gör, men jag har kompetens och erfarenhet som en ST-läkare ungefär, dessutom ligger min utbildning 15 år bakåt i tiden. De som söker sådana som jag behöver en kirurg. Med mitt CV blir jag inte ens kallad till intervju och det har ju till och med handläggaren från AF-kultur konstaterat. Man sätter helt enkelt inte en ST-läkare på att transplantera ett hjärta liksom.

FK föreslog att vi ska koppla in SIUS. Detta är kort vad SIUS är, citat från AF:s folder:

Du kan få stöd och hjälp inför en ny anställning om du har nedsatt arbetsförmåga på grund av en funktionsnedsättning. Du kan också få stöd under själva anställningen. Stödet får du av en SIUS-konsulent som har särskild kompetens i introduktionsmetodik. För att få stödet ska du ha ett behov av att träna på arbetsuppgifter och annat som krävs i arbetet.

SIUS-konsulenten hjälper dig vid introduktionen på en arbetsplats. Konsulenten samverkar med arbetsplatsen om hur introduktionen ska läggas upp och ansvarar för att du får det stöd ni har kommit överens om. Det kan ibland innebära att SIUS-konsulenten arbetar sida vid sida med dig under en tid. Stödet trappas sedan ned successivt och upphör helt när du kan utföra uppgifterna självständigt.

Handläggaren lade huvudet på sned och tittade på mig som om jag vore mindre vetande och frågade med len röst, ”vad tror du om det?”.

Av en slump råkar jag veta lite om vem som kan få hjälp av SIUS och vad det innebär. Jag fick därför nästan andnöd och ställde frustrerat frågan, men HELT ÄRLIGT??? Är detta verkligen rätt för mig? Jag har inga funktionsnedsättningar! Jag är en helt vanlig frisk människa som råkade få bröstcancer och blev arbetslös samtidigt. Jag vill ut i arbetslivet igen, that’s it. Responsen från handläggaren blev ”Varför blir du så upprörd?” Ja varför blir jag det…? Det kan man ju verkligen fråga sig, jag känner mig som en tredjeklassens medborgare, helt idiotförklarad och nästan i behov av en förmyndare. Kan man inte bara få hjälp och stöd att hitta rätt som vilken arbetslös som helst? SIUS… Gud hjälpe mig!

Eftersom jag är foglig (nåja) och vill vara AF till lags så de tar mig på allvar (verkar inte lyckas så bra) så sa jag ja till ett förutsättningslöst samtal med SIUS för att höra vad de kan erbjuda. Därefter får jag avgöra om jag tror det är rätt väg att gå. Längtar redan…

Oavsett vilket kommer jag snart att bli utskriven från ”Samverkan” mellan AF och FK och skrivas in som öppet arbetslös på ett branschkontor, med A-kassa istället för sjukpeng. Och det är nog att föredra i det här läget så jag får bort ”sjuk-och-dum-stämpeln”.

9 thoughts on “Varför så upprörd?

  1. Bevare mig väl, önskar jag varit med och fått utlopp för både det ena och det andra! Nu får du slippa den där idiotin snart, utbildning vore väl den bästa medicinen att de inte kan fatta det övergår mitt förstånd. Fattar inte att du kan hålla dig så cool!!!
    Tusen kramar
    Karin

    • Cool? Om du frågar min handläggare var jag allt annat än cool. :-) Hon var minst sagt chockad över den kraftiga reaktion jag fick. Man slipper inte AF så länge man är arbetslös, åtminstone inte om man vill ha A-kassa eller andra inkomster. Så jag lär få dras med dem. Utbildning får man endast om man är aktuell för ett arbete och arbetsgivaren kräver det för att man ska få jobbet. Sådana är reglerna.

  2. Hej! Håller med Sibylla om att AF borde erbjuda dig utbildning och komma med förslag gällande kurser som är aktuella. Kolla själv runt och om du hittar något som verkar passa föreslå då detta för dem. Kanske de bistår och betalar. Vem vet. De har ju inget själv att komma med.
    Jag tror inte att du har något att hämta på AF.
    Sibylla har skrivit kloka ord om detta tidigare.
    Hoppas verkligen att det klarnar gällande jobbet.. Tröttsam situation du är i.
    Håller tummarna för att det snart sker ett genombrott!!!
    Kram Annika

    • Jag har frågat efter kompetensutveckling flera gånger, men det får man inte såvida man inte är aktuell för en tjänst som kräver det. De som har satt reglerna för AF har garanterat aldrig varit arbetslösa.

  3. Jag tycker det är lite märkligt att inte AF erbjuder dig en ”uppgradering” (korta kurser) inom ditt gebit så att du får den ”spetskompetens” som arbetsgivarna så hett eftertraktar och får dom att ropa efter dig.
    Efter allt som jag läst om AF på din blogg känns det lite som om de mest ägnar sig åt någon psykosocialpedagogisk verksamhet med syfte att ge dig en diagnos du aldrig haft och aldrig lär få utan en rejäl ansträngning. Med den verksamheten kommer du inte längre än så här utan det enda det syftar till är att sysselsätta ”arbetsförmedlarna”. Sedan har väl AF aldrig haft speciellt mycket arbeten att erbjuda.
    Jag tror också din stora lycka kommer att vara att komma ur ”samverkans-träsket” och att du kan agera lite själv på ett annat och kanske lite mer innovativt sätt. Jag har aldrig varit i den här situationen själv, men misstänker att man känner sig bakbunden i den här ”konstellationen”.

    Hur gick det med din kontakt med ”BiologDesign”?

    Kramar från Bohuslän

    • Jag har frågat efter kompetensutveckling flera gånger, men det får man bara om man är aktuell för en tjänst och arbetsgivaren kräver det för att man ska få jobbet. Det är en snårig djungel på AF. Man bara slussas runt, men får inte den hjälp man ber om. Stöd och matchning till exempel, det var jag inte heller berättigad till. Nu lät det som att Biologdesignern inte heller var aktuell längre. Nu är det SIUS och jag känner att jag halkar längre och längre ner på listan över hopplösa fall. Nä, någon hjälp och förmedling får man inte från AF.

  4. SIUS? Ännu en konstruktion som syftar till att sysselsätta arbetslösa. Inte de som får insatsen alltså utan de som är arbetslösa och utbildar sig till SIUS-konsulenter. Personer som sedan hålls sysselsatta med att utformar informationsmaterial och trycksaker för att beskriva vad SIUS är, informera AFs personal om vad SIUS är, hålla informationsmöten för arbetslösa i grupp och enskilt och berätta vad SIUS gör, gå fortbildningskurser när innehållet i arbetsuppgifterna ändras (vilket andra arbetslösa tjänstemän ser till för att trygga sysselsättningen), kalla arbetssökande till möten, ”ackvirera” arbetsgivare (jag fick googla det! AF använder på fullt allvar ordet ackvirera när de menar att de tar kontakt med arbetsgivare. Hur många har hört det förut, räck upp en hand?) och så vidare i all onändlighets oändlighet.

    Kanske är jag elak (jag hoppas jag inte trampat någon ambitiös AF-tjänsteman på tårna) men efter att ha följt flera närstående (som till skillnad från Else verkligen har funktionsnedsättningar) på deras väg genom AF/FK-träsket så blir jag frustrerad. När man ovanpå allt får höra FRÅN EN SIUS-KONSULENT att det är dumt att berätta om den arbetssökandes funktionsnedsättning för då säger arbetsgivaren bara nej, då blir det bara för mycket. Det är ju det som är själva grejen med SIUS, att arbetsgivaren ska vara införstådd med vilka förutsättningar den arbetssökande har.

    Nej Else, se för allt i världen till att bli kvitt allt s.k. stöd från AF och FK, innan du tappar självkänslan totalt, så ordnar det sig nog med jobb ska du se! Om inte annat kan vi hjälpas åt att skriva en bok om hur AF funkar ;)

    • Man kan liksom inte bara skriva ut sig från AF, för då får jag inga pengar alls, varken från A-kassa eller någon annanstans. Så jag får vackert sitta där och försöka vara trevlig. Det är visst vänliga veckan nu, så jag får ta och rycka upp mig på den fronten. :-)

Lämna en kommentar

