Utredd – igen

Måste säga att AF går grundligt tillväga. Igår var det dags för uppföljningssamtal med socialkonsulenten som hade goda nyheter. Hon hade nämligen frågat min handläggare varför jag var skickad till henne och fått svaret att de egentligen inte tror det finns några sociala problem, men att de ändå ville utesluta det så det inte ligger något dolt och gnager. Vi är alla således rörande överens om att jag
1) inte har några sociala problem.
2) inte är psykiskt instabil. (något som intygas av både AF:s arbetspsykolog och vårdcentralens KBT-terapeut i somras + alla andra i min omedelbara närhet, inklusive socialkonsulenten)

Nu finns förhoppningsvis inte mer att utreda vad gäller min arbetsförmåga. Jag är redo! Kom an bara, den arbetsgivare som vågar satsa på en som gått hemma i tre år och dessutom bara vill jobba 75%, vad väntar ni på? ;-)

Det låter ju lite slött att ha gått hemma i tre år, men faktum är att jag under perioden bland annat byggt upp denna informativa blogg om Bröstcancer. Jag har även arbetat ideellt med uppbyggnad av ny hemsida till FAS-föreningen samt producerat stort konferensmaterial för Europeiska FASD-konferensen i Rom 2014. Under 2015 gick hela sommaren och delar av hösten åt till text och grafisk form till en jubileumsbok à 70 sidor åt bowlingklubben och ovanpå det har jag haft tre olika arbetsträningsplatser. Så jag har inte bara gått och dragit benen efter mig. :-)

Det är ju en herrans tur jag har ideella uppdrag så jag har och har haft något att sysselsätta mig med, annars hade jag nog varit inlagd på hispan för länge sen! Nu ska jag dessutom ta över sekreterarjobbet i bowlingklubben för Bertil kan ju aldrig vara med på några möten när han jobbar kvällar alltid. Hmm.. funderar stark på att skapa en ny jobbsökarblogg där jag kan presentera mig.

På arbetsförmedlingen – som på inget vis förmedlar några arbeten trots namnet – skickar de mig nu på något som heter Biologdesignern. Det har varken med biologi eller design att göra. Jag antar att det är en av alla otaliga jobbsökarkurser där man ska hitta sig själv och komma på var man hör hemma. Flum? Förmodligen. Men jag ska naturligtvis gå in för det med öppna ögon och ge det en chans enligt principen att alla sätt är bra utom de dåliga. Socialkonsulenten var övertygad om att det skulle vara en perfekt väg för mig och hon var också övertygad om att jag snart kommer att hitta ett arbete. Vi får väl hoppas att hon vet vad hon pratar om.

3 thoughts on “Utredd – igen

  1. Ibland (läs: ofta) får jag en känsla av att AF är ett ställe där det jobbar en massa tjänstemän som sysslar med att hålla andra tjänstemän sysselsatta med diverse kurser, program, aktiviteter, projekt, insatser… ja ni fattar. Alla nyss nämnda företeelser har ett mål, men det är inte att folk ska hitta ett arbete de kan försörja sig på. Målet är i stället att skapa mening i livet åt människor som inte har något jobb, eller i vart fall ge alibi för att kunna bevilja dessa människor någon form av ersättning som håller svälten från dörrarna.

    På goda grunder misstänker jag också att en stor del av personalen på AF har kommit dit genom någon form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd… Innan de hamnade där var de nämligen också arbetslösa… Så egentligen har de ju gjort sitt genom att fixa ett jobb åt sig själva. Avigsidan är förstås att de måste ägna dagarna åt en massa krångel med att skicka runt arbetslösa människor på utredningar och diverse åtgärder, men i den fria företagsamhetens land finns outsinliga mängder av kurser, program, aktiviteter, projekt, insatser… ja ni fattar, att skicka runt folk på, så AF-tjänstemännen klagar inte. Och hjulen snurrar vidare.

    Vart jag vill komma? Jag vet inte, men plötsligt dök insikten upp att det självklara sättet att få ett jobb naturligtvis är att starta eget. AF fixar en starta-eget-kurs, de har säkert massor av alternativ, men man bör självklart satsa på att starta ett företag inom en framgångsrik bransch med säkra jobbmöjligheter. Personlig utveckling, utbildningsverksamhet, coaching, den typen av företag har framtiden för sig. Efter avslutad kurs är det bara att kasta sig in i branschen som förmedlare av kurser, program, aktiviteter, projekt, insatser… ja ni fattar, för arbetslösa! Cirkeln är sluten, hjulen snurrar vidare och alla är nöjda och glada :)

  2. Biologdesigner på en arbetssökarkurs låter väldigt skumt. Eller så får du kanske ett helt nytt yrke? Det är ju så poppis att slänga på lite ”bio” och ”eko” framför titlarna idag.
    Men det är gott att AF har insett att du har alla vätskor i balans, så nu återstår det bara att kolla om AF är likaledes. Men det är kanske inga krav du får ställa? ;o)
    Jag hoppas att du håller oss uppdaterad med vad biologdesign innebär. Lycka till med kursen och med ditt fortsatta sökande efter ett jobb.
    Stora kramar från en JJ i Bohuslän!

Lämna en kommentar

