Mellandagar

Jag slår mig själv med häpnad om och om igen. Annandag jul idag och jag började dagen med en timme på gymmet! JAG?! Det är helt otroligt, en riktig högoddsare om någon mot förmodan skulle fått för sig att sätta en peng på det. Jag hade för mig att folk brukar ha brått till gymmet efter julen för att bli av med all julskinka och choklad som lagt sig som bomull runt midjan, men på mitt gym var vi tre, alla i övre medelåldern. Det känns bra på något vis. Där finns ingen hets med trendiga, dyra, färgglada, åtsmitande gympakläder. Inga muskelbyggare eller hög dunkande musik. Det är lugnt och fint och där är helt vanligt folk som, precis som jag, är lite äldre och vill försöka få kroppen att må så bra den kan efter de förutsättningar man har. Jag känner mig bekväm och behöver inte skämmas i mina gamla, fula shorts. Däremot tycker jag fortfarande inte det är det minsta roligt. Jag väntar med spänning när känslan av eufori ska infinna sig.

Nästa chockerande händelse var när jag bestämde mig för att följa med väninnan till det  stora, flashiga shoppingcentret för att stångas med andra på mellandagsrean. Det är första (och troligtvis sista) gången i mitt liv jag är på mellandagsrea! Eftersom regnet öst ner hela dagen fanns det bara ett sätt att ta sig dit – med buss. Jag insåg mitt misstag redan på vägen dit, då vi såklart inte var ensamma om denna lysande idé. Bussen var till synes fylld till bristningsgränsen. Det vill säga alla passagerare stannar som vanligt i mitten av bussen, men om man med milt våld pressar sig förbi dessa bromsklossar upptäcker man att det finns flera lediga sittplatser längst bak. Ett fenomen som förundrar mig lika mycket varje gång.

Inte nog med att bussen var så gott som proppfull, när vi närmade oss det stora, flashiga shoppingcentret var det tvärstopp i trafiken. Diverse gatuarbeten, en stor rondell och halva stans bilburna befolkning satte effektivt stopp för bussens framfart. De sista 300 meterna av färden tog i runda slängar 15 minuter att tillryggalägga. Det hade gått fortare att promenera. Jag vill inte direkt påstå att jag var på shoppinghumör när vi äntligen kom fram. Å andra sidan är jag väldigt sällan på shoppinghumör. Jag är en usel shoppare och kommer för det mesta hem med absolut ingenting. Särskilt den här årstiden. Därför finner jag inget nöje i att slå mig fram i trängseln på mellandagsrean, men det var i alla fall ett sätt att slå ihjäl några timmar en grå dag.

Julafton blev, trots den uteblivna julstämningen dagarna före, en riktigt mysig dag. Det är konstigt att så fort gästerna anlänt och vi satt oss till bords så omsluts man på något vis av julen. Då är vi i mål liksom. Julsillen (för sill ska vi ha!) sköljs ner med en snaps och ett glas öl innan Kalle Anka (varför?) tar över ansvaret för julen och vi avnjuter lite glögg och pepparkakor. Lagom när mörkret lagt sig står den godaste danska flæskestegen med knaprig svål på bordet. Bertil hade dagen till ära gjort sig en Jansson på sojaskinka (han gillar inte ansjovis) och griljerat en julskinka av quorn (åh så torrt, tråkigt, färglöst och inte det minsta gott det såg ut i jämförelse med vår mat). Mätta och belåtna sjönk jag och väninnan ner i soffan med var sitt glas vin medan våra pågar röjde undan i köket. Sen var det dags för julklappsutdelning och kvällen avslutades med ris à la malta och saftsås.

Det är inte utan stolthet jag märker hur Bertil anstränger sig att hitta rätt julklappar och han gör det bra varenda gång. Kanske för att han vet att jag inte är så svår att göra glad, det skulle för övrigt aldrig falla mig in att bli annat än glad över något någon annan ansträngt sig över för min skull, men i år blev jag verkligen överraskad över hans engagemang. Han är inte heller svår att göra glad och då är det också roligt att ge. Att höra honom dra efter andan och se hans ögon glittra av överraskning och glädje värmer ett modershjärta, även om det egentligen inte var så märkvärdigt. Men jag vet ju vad han blir glad för.

Nu är julen över för denna gång. Nyår stundar och jag måste erkänna att jag längtar tills det är över. Jag har av någon anledning aldrig känt den stora glädjen inför nyårsafton, tvärtom, jag fylls alltid av vemod när vi närmar oss den sista dagen på året. Kanske för att jag inte tycker jag har något att fira. Kanske för att ännu ett år har passerat utan att jag med glädje kan se tillbaka på det. Kanske för att jag inte har något spännande att se fram emot heller. Å andra sidan är jag ingen festprisse någon gång under året och till nyår är förväntningarna på fest och glam alltid höga, det passar mig helt enkelt inte. Vi har därför valt ett lugnare nyårsfirande i år och det känns bra. Snart är vi över på andra sidan och ett som i alla fall är säkert är att det sakta blir ljusare och så småningom kommer en ny vår och sommar.

4 thoughts on “Mellandagar

  1. Håller med! Det är alltid så trevligt att läsa dina inlägg…. Du kan verkligen ”måla ” med orden.
    Else du har två fina bröstet att fira!!!!! De har ju tillkommit med viss möda samt beslutsamhet..
    Ha det bra
    Stor kram Annika.🌷

    • Tack Annika! Du har förstås helt rätt, jag har två nya bröst att fira! Det får bli en extra skål för dem i morgon!
      Önskar dig ett riktigt gott nytt år!
      Kram

  2. Det gör mig så glad att lösa dina inlägg oavsett vad de handlar om, jag tycker allvarligt du ska fundera på om det inte är någon form av skrivande du ska hålla på med. Du är sååååå bra på att uttrycka dig!
    Ser faktiskt fram emot 2016, mest för att jag för ett år sen inte visste om jag överhuvudtaget skulle få uppleva nästa år. Å så har jag ju ett malmöbesök att se fram emot :-)
    Stor kram från ett Trolleboda som äntligen är regnfritt, åtminstone för tillfället.

    • Tack Karin! Jo jag skulle förstås gärna ha ett jobb där det på något vis ingår någon form av skrivande. En vacker dag så dyker det förhoppningsvis upp något. Vi hoppas att 2016 har något trevligt i bagaget, för både dig och mig. Till att börja med har vi ju ett litet Malmöbesök att se fram emot. .-)
      Önskar dig ett riktigt gott nytt år!
      Kram

Lämna en kommentar

