Ur led är tiden

Julafton i övermorgon. Hur är det möjligt? Vi har typ 10 grader varmt och jag går i vårjacka och svettas. Hade det varit midsommarafton hade jag framhärdat med sandaler, men jag anpassar mig till almanackan och har stövlar på fötterna som alla andra. Trots att stans samtliga affärer gör sitt allra bästa för att hjälpa till med glitter och julmusik är det synnerligen svårt att uppbåda någon julstämning i år. Inte ens adventsstakar, julgardiner i köket eller inköp av årets julgran i fredags har satt fart på julkänslorna. Inslagning av julklappar i helgen hjälpte inte heller. Det vill sig helt enkelt inte. Forsythian på gården visar med all tydlighet att tiden är ur led.

Jag får trösta mig med att jag uppenbarligen inte är ensam om att vara vilse i pannkakan. Under en lång promenad bland tomtar, granar och ljus i eftermiddags stötte jag på nedanstående skylt.

sommarrea

Det är kanske inte så konstigt att det är svårt med julstämningen i min familj. Till att börja med är vi bara två stycken, varav en varit tonåring en stor del av sitt liv och tonåringar i allmänhet är lagom ointresserade av det mesta som har med julen att göra. Utom kapitlet utdelningen av julklappar. Vi har heller inga traditioner kring julmat och annat pyssel. När Bertil var liten försökte jag vara pysslig med lite julgodis och pepparkakor, men jag har det inte med mig från min barndom och då är det svårt. En månads intensivt julpysslande med dagisbarnen varje år räckte dessutom bra för mig. Julskinkan gillar jag inte, brunkål äter jag inte, köttbullar och prinskorv äter jag året runt, liksom sill. Pepparkakor och glögg äts och dricks i mängder första advent, sen är jag nöjd. Och ovanpå detta har sonen slutat äta kött… Nä det är svårt med julstämningen på den här adressen.

Men julgran ska jag ha! Det hör till och om inte förr så blir det lite mer på riktigt när granen kommit in och idag var det dags för påklädning av nämnda gran. Att klä granen är förbundet med en viss ritual. Eftersom sonen har vänt på dygnet nu när han jobbar kvällstid så är han sällan uppe före 12 och det hade jag inte lust att vänta in idag, så vid 10:30 satte jag igång min julgransklädningsritual. Tomtemössan åkte på och min julskiva ”Pop i jul” åkte i CD-spelaren – på hög volym. Den börjar med ”Jag fångade en räv” och jag tror nästan att Bertil satte sig käpprätt upp i sängen när den drog igång, innan han kröp ner igen och drog täcket över huvudet. Till detta hör nämligen att även jag tar i och sjunger för full hals, trots att jag inte kan ta en ton rätt. Stackars barn.

Lille julafton i morgon alltså. När Bertil var liten var det vår julafton, då kom alltid hans pappa och min mamma hit och vi firade julafton som en liten familj, trots att vi var skilda. Sen följde sonen med sin pappa för att fira julafton med honom, farmor, farfar och kusiner från Stockholm. Så var det varje år, för jag kände inte att jag ville beröva Bertil den samvaron. Det var helt okey, jag visste att han hade en alldeles underbar jul, med massor av bus, julmat och tomte och det räckte för mig. I min värld finns inte ”min” och ”din” jul, det finns bara barnens jul och för mig har det alltid varit viktigast att min son hade det så bra som möjligt.

Nu är Bertil vuxen och rutinerna är omvända. Han åker till sin pappa i morgon och jag drar hem till väninnan för uppesittarkväll med god mat, vin och trav. Sen firar jag och min son julafton tillsammans med min väninna och i år får vi tillökning av väninnans vuxne son. Det blir dansk flæskesteg med allt vad som hör till och det är jul för mig. Vad den så kallade vegetarianen ska äta har jag ingen aning om, det får han själv sköta om.

Nu önskar jag alla mina läsare en riktigt God Jul!

GodJul-2015

10 thoughts on “Ur led är tiden

  1. Julkramar från ett vindpinat Blekinge, där jultraditionerna förändras eftersom barnen blir större även här….
    Ser fram emot att ge dig en riktig kram i januari!
    Gott nytt år och hoppas 2016 blir ditt år på alla sätt och vis :-)

  2. God Jul och tack för dina roliga och kloka inlägg. Min äldsta dotter blev vegetarian i slutet av gymnasiet. Ok sa jag, men då får du laga din egen mat och även handla. Efter någon månad kom julen och då skulle hon göra ett undantag, men återgick aldrig till vegetarianlivet. Det blev väl för jobbigt.

    • Tack Åsa! Jag har haft samma regler, ”köp och laga din egen mat”, och ska jag vara riktigt ärlig trodde jag att han skulle tröttna efter några månader. Det är nu drygt två år sen och jag ser ingen ljusning… Men hoppet är det sista som överger människan, så jag fortsätter hoppas. :-)

  3. Detta låter som ett bra upplägg fina Else! Riktigt ”vuxenmys ”😁…läste på fb att det finns qwarn skinka…. Har ej testat men enligt omdömen så var den helt ok.
    Här har vi båda legat i vinterkräksjuka…måttligt roligt… Present från förskolan… :(
    Mådde kymigt länge och fick flashback från cytostatika kampen…. Kroppen och själen minns.. Men nu är det ok och ska fira jul med barn och barnbarn som lider av andra åkommor typ förkylning och feber. Många sjuka här runt Uppsala.
    God Jul och ett Gott nytt år kära Else!
    Kram Annika 🎅

    • Jodå, han har köpt sig en Quornskinka och griljerat den. Han påstår det smakar bra… Skönt att du mår bättre, det bjuds på många bacelusker på förskolan. Hoppas du går in i det nya året frisk som en nötkärna!

  4. Alltid lika roligt att läsa dina inlägg Else.
    Vi är inte heller sådär många på julafton men det är lugnt och skönt tycker jag och för barnens skull firar vi alltid julafton hemma sen 10-12 år tillbaka.Vi är ju 4 sen tar vi hit min och min mans mor som båda är i hög ålder nu 85 och 87 år.Jag har fina julminnen sen min barndom även om det var knapert så lyckades mina föräldrar bidra med stor julstämning.Detta har jag alltid velat överföra till mina barn men har dragit in på mycket nu.Men som du har jag ritualer kring att klä granen-vilket jag gör själv nuförtiden,hög julmusik ingår här också-dock inte samma som din.Ha ha.En stor julkram till dig och ha en fridfull jul-Gerd

    • Tack Gerd! När julafton väl är här och vi sätter oss till bords med julsillen klockan 14 och Kalle Anka med glögg klockan 15 så infinner sig julstämningen alltid och sen har vi en alldeles underbar dag. Så även denna gång. Alla mätta, nöjda och glada! Men nu är vi över på andra sidan jul och det tycker jag är skönt. Bara nyår kvar att ta sig igenom sen går vi mot ljusare tider! :-)

    • Det är väl märkligt, även om vi inte har ett dignande julbord så rullar vi fram innan kvällen är slut. Alldeles för mycket mat i vanlig ordning. Men en alldeles underbar dag.

Lämna en kommentar

