Sista måltiden

Jehepp, då har jag intagit sista måltiden på ett dygn. I morgon bär det av till Ystad för en uppföljande koloskopiundersökning för att utesluta att det inte finns en bakomliggande sjukdom till mitt infekterade tarmveck. Åh, vad jag inte ser fram emot det.

Senast kl 17:00 stod det i pappren att jag skulle dricka mitt Movprep, det framgår dock inte om jag ska börja dricka senast klockan 17, eller om det skulle vara uppdrucket klockan 17, så jag gjorde en egen tolkning och började strax innan 17. En liter av denna dryck ska hur som helst konsumeras inom en timme och från och med nu får jag endast inta flytande fram till undersökningen är klar. Ännu en sådan liter ska drickas senast 4 timmar innan undersökningen så det blir till att komma upp i tid i morgon bitti så det hinner passera tarmarna innan jag ska sätta mig på tåget. Dessutom ska jag dricka ytterligare en liter valfri dryck, så länge det inte är mjölk. Det står inget om vin, men jag antar att det inte är lämpligt att hälla i sig en liter vin på fastande mage, särskilt inte i morgon förmiddag.

Jag har provianterat en styck banan och ett kexchoklad att inmundiga det första jag gör när jag är klar i morgon. Sen tänker jag leta upp en pizzeria i Ystad och festa loss ordentligt. Det blir en lång, dryg och hungrig dag i morgon, ska inte vara där förrän klockan 14:00. Tack och lov har vi ingen snö, så om det inte ramlat ner någon kontaktledning någonstans lär väl tågen gå som de ska, till och med till Ystad.

Även om jag är arbetslös har jag inte varit sysslolös. Ni som följt mig vet att Bertils bowlingklubb fyllde 50 år i våras. En jubilar som firades med en fest, som efter en hel del slumpartade händelser ledde till att grabben fick jobb. Halleluja för det! I samband med jubileet hade en av eldsjälarna i klubben dessutom en plan på att ge ut en bok. Klubben har nämligen en gedigen samling statistik, bilder och berättelser som sträcker sig ända bak till klubbens begynnelse, där till och med första handskrivna mötesprotokollet från 1965 finns bevarat. I våras fick jag förfrågan om jag ville sätta ihop allt material, inklusive redigera och skriva om en del texter, till en bok på 70 sidor. Såklart ville jag det!

Det var en stor ära att få förtroendet att förvalta och sammanfatta 50 års bowlinghistoria. Jag måste erkänna att vid vårt första möte hemma vid mitt köksbord i våras, dök känslan av att ha tagit mig vatten över huvudet omedelbart upp. Hur skulle jag någonsin kunna göra denna gedigna historik rättvisa? Men det har varit ett sant nöje att se klubbens historia sakta men säkert växa fram på min skärm.

Igår kom samtalet från tryckeriet, boken är tryckt och allt ser finfint ut. På söndag ska vi ha ”boksläpp” i samband med en intern Lussetävling och då får jag för första gången se den färdig. Det ska bli så spännande!

14 thoughts on “Sista måltiden

  1. Skönt att läsa (från kommentarerna) att det verkar ha gått bra och vad kul med boken, förutsätter att den är spännande, intressant och välskriven. Hoppas vi ses efter nyår, inplanerad resa under andra hälften av januari.
    Stor kram från St Eriksplan

    • Ja det är en lättnad att där inte fanns något som inte skulle vara där. Även om man känner sig frisk finns oron alltid där i bakhuvudet. Ser fram emot ditt besök! Kram

  2. Du har hjälpt mig mycket med dina epos och nu skall mina tankar vara hos dig.
    Det blir bra!! Tron försätter berg!

    • Tack Elisabeth, det är alltid roligt att höra att mina upplevelser kan vara till nytta och glädje för andra. Allt gick fint idag och det känns skönt att ha det bakom sig.

  3. Du skulle säkert kunna försörja dig på författande eftersom du skriver så bra och humoristiskt. Hoppas allt går bra.

  4. Hoppas att allt går bra och att det inte är nåt allvarligt. Tack för en fin och viktig blogg. Jag har precis genomgått en diepoperation, drygt en vecka sen och det du skrivit har hjälpt mig en hel del att förstå lite bättre vad man går igenom, tack.

    • Tack Paula! Allt gick fint, det känns bra. Hoppas du är lika nöjd med din rekonstruktion som jag och att allt läker fint. Det är imponerande vad läkarvetenskapen kan åstadkomma med våra kroppar.

Lämna en kommentar

