Vart är vi på väg?

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om längre. Luften har gått ur. Jag skulle kunna göra mig lustig över min misslyckade, vidbrända äpplepaj i lördags och Bertils akututryckning till Coop. Jag skulle kunna beklaga mig över tristessen när höstmörkret sänkt sig över oss och arbetslösheten gör sig påmind på riktigt. Jag skulle kunna berätta om våndorna inför min kommande utflykt till Ystad lasarett, eller om förväntningarna inför nästa steg i rekonstruktionen. Jag skulle kunna skriva om frustrationen över att ATG gjort om sin hemsida så det blivit helt värdelöst att läsa startlistor och spela på hästar. Triviala ting som idag känns fullständigt ointressant och meningslöst. Vad är väl det i jämförelse med flyktingkatastrofen och den fruktansvärda händelsen i Paris? Vad är det som händer med vår värld?

Jag ska ärligt säga att jag inte läst särskilt mycket om det som hänt, eller följt det på TV. Mer än de svarta rubrikerna. Jag orkar helt enkelt inte ta in det. Jag stoppar huvudet i sanden och hoppas det ska försvinna. Det är för mycket elände nu. Men det försvinner inte, nu har någon hotat riksdagen. Och på TV rullar viktiga saker som Paradise Hotel, Big Brother och en massa hemma-hos-reportage med kändisar i olika konstellationer, för att inte tala om Sveriges värsta kändisbilförare… på Instagram flödar bilder på dagens frukost, middag och mellanmål. På Facebook gäller det att få många likes för då är man nåt. På Aftonbladet kan man ”tända ett ljus” för att visa sin sympati med de som dog i Paris. Till vilken nytta? I sådana här stunder blir det liksom så tydligt hur plastigt, ytligt och meningslöst livet har blivit. Vi lever våra liv i en virtuell värld. Vart är vi på väg?

Nästa vecka kommer kungen till Malmö. Ja, Zlatan alltså. Det ska bli stort fotbollsjippo i stan, både på stadion och på Stortorget med storbilds-TV, artister och öltält, i samband med att MFF möter PSG i Champions League. Jag är inte ett enda dugg intresserad av fotboll. Men det här tycker jag är stort! Någon biljett till matchen har jag av förklarliga skäl inte, men jag skulle vilja ner till torget och uppleva stämningen om vädret tillåter. Frågan är om man vågar det? Eller finns det några galningar där som tänker spränga allt i luften? Snacka om pyroteknik… Just nu vet jag inte hur jag ska göra. Det känns mycket olustigt och otryggt nu. Allt kan tydligen hända, var som helst, när som helst, vem som helst.

Lev idag – i morgon kan det vara för sent!

8 thoughts on “Vart är vi på väg?

  1. Terrorn idag finns därför att vi lever i en demokrati, med olika friheter vi kan utöva. Stannar vi hemma och är rädda och inte diskuterar detta med varandra så har dom vunnit.
    Det är bara ut och leva som vanligt. Möt människor och fira Zlatan och ha det roligt!
    Stor kram från Bohuslän

  2. Hej Else Känner igen känslan. Den trygga idyll vi har haft här är borta för alltid och vår politiker har inte rört ett finger för att bevara något av det vi haft. Tyvärr så kommer säkert sjukvården att rustas ner och det kommer att drabba cancervården också med långa väntetider som följd.

  3. Godmorgon Else,
    Håller helt med gällande din omvärldsspaning!
    Vad har vi skapat för värld…Så mycket yta och tjafs samtidigt som det brinner i världen och även vi får känna på krigsångest och terror.
    Gå på Zlatans firande! vi måste leva som vanligt… Göra rimliga bedömningar gällande faror…..Ha trevligt och umgås
    …annars tror jag att det faktiskt blir farligare, om vi går omkring och är rädda.
    Stor kram / Annika

    • Jag är så trött på all ytlighet och plastighet. Vad gäller Zlatans återkomst avvaktar jag och följer utvecklingen. Jag tror många väljer att stanna hemma under rådande omständigheter och det är så synd, för det var tänkt som en riktig folkfest där Zlatan själv fixat storbildsteven.

Lämna en kommentar

