Det duggar tätt

Här duggar det tätt, inte bara utanför köksfönstret i den grå novemberdimman, utan i min brevlåda. Idag kom överraskande nog kallelsen för koloskopin i Ystad. Den hade jag inte väntat mig denna sidan nyår. Jag undrar om vår brevbärare börjat jobba ett extra nattskift eller om det är så att tidningsbärarna börjat dela ut post, för all post från Region Skåne dimper ner någon gång mitt i natten.

Onsdagen den 9 december ska jag infinna mig på Ystad lasarett klockan 14:00. Dessförinnan ska jag ”rengöra tarmen” som det så fint heter. Inte med flaskborste då alltså, utan med något som heter Movprep, som ska drickas i två omgångar, en liter åt gången. Första litern senast kl 17 dagen före, andra litern senast 4 timmar före undersökningen. Så fort jag börjar dricka Movprep får jag bara inta flytande, dvs. vatten, buljong, klar soppa, kaffe, juice. Hmmm, det står inget om vin?! Med tanke på att första litern ska vara uppdrucken senast kl. 17 dagen före undersökningen och jag ska vara i Ystad klockan 14 undersökningsdagen blir det nästan ett dygn utan mat. Denna gång ska jag baskemej äta Pizza dagen innan, så jag slipper gå och vara sugen på det.

Det blir ett spännande dygn, inte minst på grund av att vår kollektivtrafik, Skånetragiken, inte är direkt pålitlig. Särskilt inte på sträckan Malmö-Ystad, i synnerhet inte vintertid. Men vi lär väl inte ha någon snö redan i början av december, så det kan gå vägen, med lite tur.

Idag hade jag lovat sonen att bistå med min cykel och extra cykelkorg för att transportera hem tre bowlingklot från klotshopen. Shopen stänger 14 på torsdagar och min träning är klockan 13, således måste denna utflykt göras på förmiddagen. Eftersom han har mycket svårt för att stiga upp på morgnarna och inte var hemma när jag gick och lade mig i går kväll, fick han nedanstående information nedskrivna i punktform:

Jag ska träna klockan 13:00
Det innebär att jag måste vara där ungefär 12:45 för att anmäla mig och byta om.
Det innebär att jag måste vara hemma senast 12:30 för att slippa stressa
Det innebär att vi måste bege oss hemifrån senast 11:30 ifall han har kunder före oss
Ställ klockan i tid!

Ganska enkla direktiv i mitt tycke. Jag var klar med min frukost och mina morgonbestyr vid 10:30-tiden och väntade med spänning på när sonen skulle dyka upp. Han kom stapplande 11:20! Måste säga att jag är imponerad över att han hann bli klar med dusch och påklädning på endast 10 minuter, bara en dusch i vanliga fall tar minst 20. Men han klarade min senast-tid med en hårsmån.

Vid det laget öste regnet ner. Men visst, jag hade lovat och han höll tiden, om än på gränsen, så det var bara att bylta på sig regnkläderna och bege sig. Självklart hade klotborraren kunder! Bowlare är ett särskilt släkte, de har aldrig bråttom och har alltid mycket att prata om… Tiden gick och svetten rann. Till slut, på gränsen till min maxtid igen (och mitt sammanbrott) blev det vår tur. Lastad med 15 kilo bowlingklot blev det en motig cykeltur i svag uppförsbacke till bowlinghallen, innan jag stressad kunde cykla hem för att hämta träningskläderna för vidare transport till gymmet. Jag var helt genomblöt av svett när jag kom fram med andan i halsen, två minuter före utsatt tid. Att ställa mig på crosstrainern efter den cykelturen var inte direkt något jag såg fram emot.

Vad är det med ungdomar och sömn? Varför är det så svårt att lägga sig i tid och stiga upp innan 12? Jag fattar det inte.

4 thoughts on “Det duggar tätt

  1. Bra ordnat där av Bertil!!!
    Mina två barn är stora nu. Men jag vill minnas att i ”skarpt läge ” så klarar de det mesta.
    Sedan är du en så juste mamma också Else… En bra ”morsa ”….. När man lever ensam med sina barn så blir man ett sammansvetsat team…. Man hjälps åt i det mesta. Jag kan se dig släpa på kloten ;)
    Stor kram / Annika
    .

  2. Ha ha roligt det där med ungdomar och deras sömn.Har ju själv en som drastiskt har fått ändra på sina vanor eftersom han nu arbetar på Ystad Lasarett med hårt schema.Han stiger upp kvart över fem varje morgon nu.För mig är det ett under att han fixar det samtidigt visar det på att han har jävlar anamma i sig och jag är stolt.
    Jaha då blev det innan jul ändå med din undersökning,kanske rätt skönt att få det överstökat.
    Det låter som du mår ganska bra igen -härligt.Jag kämpar också på med min träning,har nu två pass i veckan +yoga.Hur ska man hinna jobba.
    Kram Gerd

    • Visst blir man stolt när man ser att barnen blivit vuxna och tar ansvar! Man har uppenbarligen gjort någonting rätt under deras uppväxt. :-)

Lämna en kommentar

