Skåne runt med Region Skåne

Är man i sjukbranschen har man aldrig tråkigt. Breven bara ramlar in här nu. För en vecka sen kom brev från Region Skåne att de har långa köer till koloskopin och att de därför kommer att skicka min remiss vidare till privata aktörer i Malmö, Lund eller Ystad. Ystad? STOPP! Jag som tycker Lund är långt nog kastade mig över telefonen och talade om att de inte kan skicka mig till Ystad.
– Varför inte det? blev det korthuggna och inte särskilt vänliga svaret.
– För att jag varken har körkort eller tillgång till privatchaufför, förklarade jag.
– Men det går tåg! sa den icke samarbetsvilliga telefonisten i andra änden.
– Jo, förvisso, men det är långt och det blir dyrt.
– Man får blankett för sjukresa och får pengarna tillbaka, fick jag förklarat för mig.
– Nåväl, jag är tacksam om ni inte skickar mig till Ystad i alla fall.

Igår kom ett nytt brev, innehållande blanketter för sjukresor. Min remiss har skickats till… Ja just det, Ystad! Jag blir så trött. Jag tror hon gjorde det med flit! Det hör till saken att innan man ska göra den här undersökningen ska man dricka fem liter vätska och kommer att vara låst till toaletten under lång tid framöver så tarmen töms, har jag fått höra av väl initierade källor. Hur kul är det med en tågresa på 45 minuter då? Plus transport hemifrån till tåget och från tåget till sjukhuset. Enkel resa. Suck!

Jag fick åtminstone det glädjande beskedet från mammografin att jag inte längre behöver mammograferas och jag är struken från deras listor nu. Så skönt, inget ont som inte har något gott med sig. :-)

Igår fick jag ett mail som påminde mig om att det är dags för vintertid igen. Redan? Åh, vad jag inte ville veta det. Men det bjöd i alla fall på ett litet fniss som jag gärna delar med mig av i höstmörkret.

Klockhelvetet

2 thoughts on “Skåne runt med Region Skåne

  1. …förutom att flytta på klockorna så får du ställa fram personvågen 10 kg också! ;-)
    Det är då för djäkligt att du måste åka till Ystad, särskilt i ett skick där man måste vara nära en toalett. Har du då även maxat din otur för dagen så kanske den inte fungerar, för så är det ofta på Värsttrafikstågen. Men vi får hoppas att det inte blir riktigt så illa.

    Kramar från Värsttrafikpendlaren!

Lämna en kommentar

