Svindlande

För en vecka sen kom ett brev från Försäkringskassan. Det visade sig att de beslutat sig för att höja min sjukersättning. Höja? Jag blev tvungen att sätta mig ner tills chocken lagt sig. Sen gick jag för att jämföra den nya summan med den gamla och nu fick jag verkligen problem! Jag blev tvungen att ringa min personlige bankman för att höra hur jag bäst ska investera min svindlande höjning à 36 kronor i månaden. Inte ens bankmannen hade några råd i frågan, så nu pågår ett febrilt räknande i hjärnan i ett desperat försök att placera min nyvunna förmögenhet på bästa sätt.

I fredags kom ett annat brev, denna gång från Unilabs. Jag är kallad till mammografi. ?? Vad finns det att mammografera? Jag ringde naturligtvis omedelbart dit och förklarade att jag genomgick en dubbelsidig rekonstruktion i januari och undrade om jag verkligen skulle gå på någon mer mammografi. Den vänliga receptionisten bad att få återkomma under dagen efter att ha rådfrågat chefen. En timme senare ringde hon tillbaka och sa att nu hade hon pratat med min läkare Barbara. Barbara vem? Jaja, hon är tydligen en av alla läkare i raden som varit i närkontakt med mina bröst.

Hur som helst, denna Barbara kunde berätta att jag ju bara blivit av med ena bröstet och det andra ska således mammograferas. Detta trots att jag berättade vid mitt första samtal att min rekonstruktion var dubbelsidig. Av någon outgrundlig anledning fanns inte den lilla detaljen i min journal och tydligen väger journalen tyngre än mina ord. Eller så var jag kanske väldig otydlig första gången, även om jag tycker att ”dubbelsidig rekonstruktion” är så tydligt det kan bli. Mina bröst gick hur som helst på återremiss till doktor Barbara och jag ska få ett nytt besked i veckan. De kan ju inte gärna hävda att jag har ett bröst kvar.

Idag fyller sonen 21. En dag som passerat i princip helt obemärkt, då han deklarerade tydligt för ett tag sen att hans födelsedag inte skulle firas. Nähä. Nu ville jag ändå att det skulle vara åtminstone lite speciellt så jag gjorde mig till i morse och bakade scones till frukost och dukade extra fint med duk och tända ljus. Det blev en mysig frukost med lite presenter och sen har dagen passerat som vilken söndag som helst.

Vi tog cyklarna och lämnade en del av mina balkongblommor för vinterförvaring i kolonin. De hamnade där av en slump förra hösten, när fastighetsbolaget skulle plasta in hela vårt hus tidigt i september och de mådde förträffligt där. När våren kom var de fulla med knoppar och har blommat rikligt på balkongen hela sommaren. Hoppas de övervintrar lika fint denna gång. Balkongen börjar se torftig ut. Det ljuva livet är slut för i år. Jag gråter inombords, det är långt till vårsolen. Kung Sune är lyckligt ovetande om att han snart ska in i den vedervärdiga transportburen och lämna det ljuva utelivet för den här säsongen. Även om han i ärlighetens namn tillbringar den mesta tiden inomhus, sovande i en fåtölj.

Malmöcyklistens gyllene regelbok
Avslutar dagens inlägg med en favorit i repris. Som cyklist förundras jag dagligen över andra cyklisters framfart på gator och torg. För fyra år sen skrev jag därför nedanstående budord för cyklister och kan glädjande (?) konstatera att reglerna gäller fortfarande.

1) Cykelbanan (och smågator) är tillräckligt bred för att kunna cykla i bredd och småprata med en kompis eller två. Utnyttja hela ytan!

2) Cyklar du långsamt är det bäst att du ligger mitt i cykelbanan/gatan så du slipper bli omkörd.

3) Behöver du köra om en annan cyklist bör du vänta tills du får möte.

4) Båda händerna på styret! Vid vänstersväng – vänd dig inte om och sträck inte ut handen, du kan tappa kontrollen över cykeln. Vid högersväng – cykla förbi framförvarande cykel, bromsa in och sväng.

5) Om du av någon anledning måste gå och leda din cykel gör du det lämpligast på cykelbanan då cyklar givetvis alltid ska färdas där.

6) Trottoarer lämpar sig extra väl att cykla på, där slipper man trängas med alla andra cyklister. Eventuella fotgängare används med fördel som slalompinnar

7) Skyltarna ”Gågata” och ”Övergångsställe” betyder självklart att man ska cykla där. Eventuella störande fotgängare hanteras enligt punkt 6.

8) Vid korsande cykelbanor ska du absolut inte sakta in, du har alltid förkörsrätt oavsett vilket håll du kommer ifrån.

9) Om framförvarande cyklist saktar in och bromsar när en trafikerad gata ska korsas är denne att betrakta som ett irritationsmoment och en trafikfara. Du bör därför köra om och korsa gatan så fort du bara kan. Bilar är utrustade med bra bromsar.

10) Den trekantiga, gula skylten med röd ram (lämna företräde) och de vita målade ”hajtänderna” i slutet av cykelbanan vid korsning finns enbart där för att pryda omgivningen och är inget att bry sig om.

11) Stanna aldrig bakom en stillastående cyklist vid en korsning, ställ dig bredvid eller kör om. Vid rött ljus – försök få plats så många som möjligt bredvid varandra så du inte missar när det blir grönt. Cykla gärna redan innan det slår om, så du garanterat hinner över.

12) En cyklist gör sig bäst som kameleont. Det vill säga, försök smälta in i omgivningen så gott det går, särskilt när mörkret faller. Undvik reflexer och sätt för guds skull inte på lyset! Bäst är om du dessutom kombinerar mörkläggningen med mörka kläder för att vara säker på att undvika upptäckt.

13) En cykel ska helst parkeras så nära en ingång som möjligt. En cyklist får tillräckligt med motion under cykelturen och behöver sannerligen inte gå långa omvägar från ett olämpligt placerat cykelställ 10 meter bort.

14) Om du mot förmodan ändå känner ett trängande behov av att ställa cykeln i ett cykelställ rekommenderas att ställa den på tvären över 4 platser för att förhindra fler cyklister att nyttja cykelstället.

Med dessa enkla regler i huvudet blir cykelturen en njutning för alla. Trevlig cykeltur!

4 thoughts on “Svindlande

  1. Grattis till Bertil! Nu är han rejält myndig, förr var man inte myndig förrän man fyllt 21 år. Det ändrades 1974 till 18 år.
    Grattis, till ”löneförhöjningen”. Jag tycker du ska investera det i ett par glassar! :-)

    Just nu är jag väldigt glad att jag inte får kallelse till mammografin eftersom höger bröst fortfarande inte är helt läkt. Jag misstänker att det kommer att spricka i alla sömmarna om någon klämmer fast det i apparaten. Men vävnadsproverna visade på att allt var normalt så jag får leva på det ett tag.
    Cyklisterna i Göteborg följer dina regler till punkt och pricka. Det är skottpengar på dom dessutom. Uddevalla är ingen cykelstad eftersom staden är väldigt backig.

    Kramar från ett dimmigt Bohuslän

    • Precis vad jag sa till Bertil igår, att nu är han vuxen ”på riktigt”. Inga undanflykter längre. :-) Jag tror jag blir avskriven på mammografiavdelningen, men det ska såklart gå igenom alla de rätta kanalerna först. Min egen utsago om att jag inte har några riktiga bröst kvar gäller naturligtvis inte.

  2. Intressant det där med mammografi och de olika systemen, för mig var det samma sak förra året, trots att vänster bröst var borta insisterade de ändå på att stoppa in lite hud i apparaten….man undrar bara hur de tänker. Grattis till Bertil som nu blivit 21 och har jobb och allt, skönt! Tror jag ska sätta upp cykelreglerna häruppe också, inte för att det egentligen behövs, de följs till punkt och pricka av de flesta……
    Ta hand om dig nu så hoppas jag vi ses snart.
    Höstliga kramar från nordöst
    Karin
    Ps. DT var nästan utan anmärkning :-) nu väntar jag bara på att få samma tumme upp från UL på torsdag Ds

    • ”Nästan” utan anmärkning? Jag tolkar dig som att du är nöjd med resultatet. Skön det. Håller tummarna för att nästa besked är lika bra! Hör av dig när du kommer till Malmö nästa gång!
      Kram

Lämna en kommentar

