Frihet!

Känner mig som en kalv på grönbete idag. Efter min lilla weekendtripp där jag tvingades ikläda mig fångvårdens blå, osexiga dress, sattes på svältkost och fjättrades till droppställningen känns det underbart att vara ute i det fria. Lustigt nog försvann suget efter pizza, hamburgare och choklad så fort jag lämnade byggnaden för en uppfriskande promenad hemåt. Efter ett besök på apoteket uppstod nämligen genast ett annat sug. Jag fick stränga order om att inte dricka så mycket som en lättöl i samband med min ena medicin eftersom jag då omedelbart kommer att drabbas av nässelutslag, illamående och kräkningar. Denna restriktion gäller även några dagar efter att kuren är slut. Så nu sitter jag naturligtvis här och längtar efter ett glas vin. I-landsproblem.

På hemvägen igår passerade jag en rad knallröda träd som verkligen lyser upp.

alle

Jag har fått två olika sorters penicillin. Den ena ska tas tre gånger om dagen (den man blir sjuk av om man dricker minsta lilla alkohol) och den andra ska tas två gånger om dagen och får inte tas i samband med mjölkprodukter. HUR ska min stackars förvirrade hjärna komma ihåg det? Jag insåg att det skulle bli stora problem att komma ihåg alla dessa olika tider så i morse programmerade jag min mobil med diverse larm, var åttonde timme för den ena och var 12:e timme för den andra. Det var en herrans tur jag gjorde det för båda gångerna den ringt idag har jag suttit som ett fån och undrat varför mobilen låter. Jaja, det ska nog gå bra.

Eftersom jag varit på ett osedvanligt gott humör idag har jag upplevt mig själv göra de mest otroliga saker. Jag ger av princip ingenting till någon av alla tiggare som sitter utanför våra butiker. Undantaget den lille mannen utanför vårt ICA som trycker på dörröppnaren åt alla som passerar. Han har fått både pengar och kläder. Idag när jag gick in till Lidl satt en gammal kvinna och viftade med en tom petflaska. Trots att jag skakade på huvudet när jag gick in köpte jag en liter juice och gav henne på vägen ut. Det var två strålande ögon och ett tandlöst leende som mötte mig. Ungefär 50 meter bort mötte jag en uteliggare iklädd sjukhusets blå kläder som bad om fem kronor. Jag blev ytterst förvånad när jag såg mig själv ta fram plånboken. Det är verkligen något jag aldrig brukar göra. Men det kändes gott i hjärtat. Mindre gott i hjärtat känns det när jag några timmar tvingades säga nej till en väninna som bad om en tjänst.

Igår fick jag veta att det idag är exakt 25 år sedan jag första gången kom hem till mina blivande svärföräldrar. Jisses vad tiden går! Jag är så glad att de ville fortsätta ha kontakt med mig även efter skilsmässan, de betyder väldigt mycket för mig. Man kan inte bara släppa taget om människor man känt länge och bryr sig om bara för att man officiellt och juridiskt inte längre tillhör familjen. Oavsett vad andra har för åsikter om det. Jag kan det i alla fall inte.

6 thoughts on “Frihet!

  1. Du liksom bara sprider glädje, sitter här med ett leende på läpparna när jag läser ditt inlägg, det behövde. Hoppas du får säga skål snart och dricka ett gott glas vin. Sen tycker jag att det är klart du ska ha kontakt med din sons farmor och farfar konstigt vore det väl annars, så det så!
    Kram och hoppas vi kan ses snart, men inte förrän du får dricka vin :-)

  2. Det är märkligt att man alltid blir sugen på sånt man ska undvika att äta/dricka. Hur kan det komma sig?
    Det tar inte lång tid så är tabletterna slut och sedan kan du äta och dricka vad helst du är sugen på!
    Kramar

    • Det är ju inte så att jag har några svåra alkoholvanor, men jag tycker det är gott med ett glas vin framför TV:n på kvällen, precis som andra tar en kopp kaffe eller te. Men det blir desto godare när kuren är över. :-) Det går ingen nöd på mig. Det är bara härligt att vara hemma.

Lämna en kommentar

