Laddad och uppkopplad

Vilken tur att jag hamnade på sjukhus så jag än en gång har något att skriva om. Det har ju varit lite stiltje här ett tag, men nu är det liv och rörelse igen. Eller åtminstone händer det något värt att skriva om. Så värst livlig och rörlig är jag väl inte, även om jag inte har några problem att röra mig direkt. Men fjättrad till en droppställning tar man sig inte så långt. Jag har nu fått både laddare till mobilen och datorn levererad, så då kan jag åtminstone kommunicera med omvärlden igen.

Igår klockan 20:00 kom sköterskan in med en liter kontrastvätska som skulle konsumeras innan det var dags för röntgen klockan 22. Det var förstås inte fritt fram att dricka hur som helst. Nä det skulle göras enligt särskilt schema, två glas i halvtimmen första timmen, 1½ glas i halvtimmen sista timmen, varken mer eller mindre. Och så strikta order om att jag fick kissa absolut senast klockan 21:00. Klockan hölls under noggrann uppsikt och när den visade 20:59 stapplade jag ur sängen för det lilla ärendet. Jag känner mig som en stolt tvååring varje gång jag kissat, för jag har fått en plastpotta att sätta i toastolen och sen ska de notera hur mycket som kommit på en liten lista.

Det här får mig osökt att tänka på sonen när han var 2½ ungefär, som vägrade göra det stora ärendet på pottan. Varje gång det var dags kom han springande med en blöja i handen och när han fått på sig den gick han in i en hörna och tryckte, sen kom han glad i hågen till sina föräldrar för att låta dem ta hand om bagaget. Sådär kan man ju inte ha det tänkte hans mamma och klurade ett tag. Sen fick lille B veta att varje blöja kostar 2:- och om han kunde tänka sig att nyttja pottan även för denna sak så sparade vi en blöja och istället skulle han få 2:- att lägga i en burk. När burken var full skulle vi gå till leksaksaffären och köpa bilar för pengarna. (Han älskade bilar) Det tog några dagar, men sen köpte han det! Vi letade upp en lagom stor burk och när burken var full åkte vi till leksaksaffären. Där fick han välja fritt för summan han sparat ihop till, tror det var 79:-. När vi kom till kassan gick han stolt med sin burk i handen och ställde upp den på disken med ett brak. Sen sa han högt och ljudligt till det stackars kassabiträdet: ”Jag har bajsat!”. De båda föräldrarna önskade sig ett hål i golvet. Så här i efterhand tror jag att jag lade grunden för hans goda ekonomiska sinne redan då. :-)

Tillbaka till verkligheten. Transportkillen som skulle hämta mig till röntgen kom 20 minuter för tidigt, så sista glaset fick jag kasta i mig. Sen bar det av ner i hissen, kom direkt in till röntgen där jag skulle hoppa upp på en hård brits. Ska jag vara helt ärlig kravlade jag mig oerhört osmidigt upp på nämnda brits, med smärtor i magen och jeansen hängande vid knäna hoppar man ingenstans. Det är en ganska snabb undersökning, där de sprutar in kontrastvätska rakt in i armen efter halva tiden. Några sekunder senare blir man alldeles varm inombords, sen blir man kissnödig. Eftersom jag ska kissa på pottan fick jag lov att hålla mig tills jag kom upp på salen igen, vilket i och för sig gick fort för transportkillen stod och väntade. Jag var tillbaka på rummet 22:05, så det var snabbt marscherat. Såg fram emot att äntligen få en macka eller nåt annat ätbart, men se det fick jag inte. För att skona min tarm skulle jag fortsätta fasta. Såg för min inre syn två pizzor komma flygande förbi med rosa vingar.

Mitt i natten, har ingen aning om vad klockan var för jag sov djupt, blev jag väckt av en läkare! En läkare mitt i natten, då anar man oråd. Men det var bara besked på röntgen. Det var som de misstänkte, en infektion i en tarmficka. Inget sprucket, ganska vanlig åkomma för ”oss över 50”. Det är skit å bli gammal! Antibiotika sattes in, efter den obligatoriska provtagningen. Svårstucken som jag är har de nu hittat ett nytt ställe att ta prover, ovanpå handen! Det gör ont, men det har gått bra åtminstone.

Hela dagen idag har gått på fastande mage. Jag har väl aldrig längtat efter pizza så mycket som nu. Märkligt för egentligen äter jag väldigt lite pizza, en till två gånger om året max. Men just nu är det pizza på näthinnan. Mat överhuvudtaget för den delen. Jag låg och läste en bok medan jag väntade på besök, men fick lägga den ifrån mig för på varannan sida var någon på puben och käkade allt möjligt gott. Var jag inte hungrig innan så blev jag det då.

Eftersom det är lördag har de ingen särskild tid för rond, man får vara glad om det blir någon rond överhuvudtaget. Men vid 17-tiden kom i alla fall läkaren och klämde på stackars magen. Det gör fortfarande våldsamt ont, men läkaren tyckte i alla fall att jag kunde prova att äta lite soppa, så får de utvärdera sen. Jag som aldrig äter soppa i vanliga fall blev alldeles lycklig! Det innebär även att jag får dricka nu. Soppan var förvånansvärd god och desserten likaså. Man får vara glad för det lilla som jag brukar säga. Om jag förstått sköterskan rätt kommer jag att få leva på flytande föda ett tag framöver. Så den där pizzan får jag se i stjärnorna efter.

4 thoughts on “Laddad och uppkopplad

  1. Skönt att det ”bara” var en infektion….tror inte vi hade orkat med något annat. Vila nu upp dig och ta det lugnt och gör som doktorerna säger. Hoppas du får din efterlängtade pizza snart, visst är det skumt att man kan bli sådär fruktansvärt sugen på nåt man inte vanligtvis äter. Kanske för att man inte får, oavsett krya på dig och hoppas du får komma hem snart.
    Kramar
    Karin

  2. Skönt att det var ”en skitsak” som går att lösa med antibiotika! Jag har, precis som Annika, funderat hur det har gått för dig.
    Kramar från Bohuslän

  3. Du är underbar och rolig Else!:)
    Pustar ut nu då du har en förhållandevis enkel åkomma. Men jag förstår verkligen att det inte är roligt det hela. Jag har tänkt på dig under dagen….. Krya på dig och vila upp dig. Se till att bli uppassad!!!!
    Stor varm kram från mig. 🌹 Annika

Lämna en kommentar

