Vingklippt och publicerad

Efter mitt lilla utbrott i inlägget Nya stollebeslut blev jag så frustrerad att jag redigerade bort det värsta, filade lite till på formuleringarna och skickade texten till Sydsvenska dagbladets avdelning för åsikter. Jag fick ganska snabbt svar att de ämnade publicera, men att de alltid redigerar i texter. Om det blev stora förändringar skulle jag få läsa igenom innan publicering hette det. Idag ligger den ute, aningen vingklippt så jag känner att den tappar en del av essensen. Texten känns nu väldigt slätstruken och jag hade önskat att jag fått läsa den först.

Men nu är det som det är och jag fick i alla fall ut mitt budskap. Även om det nog tyvärr är så att de som aldrig varit riktigt sjuka, eller levt nära någon som gått igenom en cancerbehandling, inte förstår hur trött, sliten och utslagen man blir av denna långdragna behandling, både fysiskt och psykiskt. Många har dessutom det ganska gott ställt ekonomiskt och inser inte hur tufft det är att enbart leva på sjukpeng under en lång period, där varje extra kostnad gräver ett djupt hål i plånboken. Därför kommer de heller aldrig någonsin att förstå problemet i att behöva åka onödigt långt för behandlingar och läkarbesök.

sds

13 thoughts on “Vingklippt och publicerad

  1. Det var väl toppen, jag är så tackssm att jag har dig på min sida, ska klippa in detta i debatten kring cancervården i region Stockholm. Som för närvarandr är på väg mot likvärdig stollighet!!!
    Kramar i massor
    Karin

    • Feel free, spread the message! :-) Man blir så trött på att den lilla enskilda människan alltid kommer i kläm när skrivbordsnissarna sitter vid sitt ritbord och klumpar ihop oss som en prick på kartan.

  2. Såå bra att du fick med artikeln Else.Du är en kämpe och gör något mycket bra för att uppmärksamma situationen.Du fick med det viktiga och jag tror att det kommer beröra många även om de inte förstår fullt ut.
    Kram Gerd

  3. Beslutsfattarna har uppenbarligen aldrig behövt utsätta sig för sådana här situationer. De har väl en just bil och gott om bensinpengar . Åkte tåg och buss 20 mil t o r mellan Falun-Gävle varje dag under min strålbehandling i november. Trött och i dålig form var man och 50 % av resenärerna var störtförkylda och nös rakt ut . Om man valde att åka bil fick man stå för hela reskostnaden istället för att man åtminstone kunde få ut motsvarande vad tåg och bussresorna kostade. Det man inte behöver i en sådan situation är att stressa för att hinna med tåg efter dagens behandling. Man fick bara åka med ett visst tågbolag så missade man en avgång så fick man vänta timmar fast andra tåg på linjen gick. Bra skrivet Else

    • Dessa beslutsfattare borde få en praktisk lektion i att vara cancerpatient. Ge dem några injektioner med cytostatika och sätt dem sen på ett tåg. Så ska vi se hur länge de tycker det här är en bra idé!

  4. Det var en bra insändare och jag tror du fick med det mesta. Läste även repliken och måste säga att det samma argument som användes när man splittrade och flyttade runt mellan NÄL och Ua Sjukhus. ”Samla kompetens”, ”bättre överblick”, ”var glad för att vi överhuvudtaget är tillgängliga”. SUCK!
    Jag hoppas att du får många positiva röster, jag är en av dem! <3
    Kramar

    • Ja beslutsfattarna har aldrig den enskilde patientens intresse i fokus när de gör sina omorganiseringar. De vill spara pengar, det är den krassa verkligheten. ”fördelarna för patienterna är stora och många” säger de i repliken, jag vill påstå att nackdelarna är fler och större. Men läkarna slipper ju leva i den praktiska verkligheten som vi patienter tvingas utstå.

      • Hej Else!
        Bra skrivet.
        Hur det sedan blir om man lyssnar eller ej så har du ändå gjort något. Vi är många som tycker i det tysta och inte gör något.
        Själv märker jag av neddragningar här i Stockholm skall kollas 2 ggr per år. Förra hösten blev jag bortglömd och så tydligen även nu. Tror att detta beror på besparingar. Karolinskas skrytbygge skall betalas. Och i slutänden är det vi patienter som får sämre service.
        Hälsningar
        Gun

  5. Bra att du orkade ta tag i det Else! Det var en bra artikel…..syftet framgick och din klarsyn genomsyrade artikeln. Nu har du gjort ditt för denna gång. Toppen, lyfter på hatten.
    Kram Annika

Lämna en kommentar

