Rivstart!

gymkort

Jag fick min remiss till MMS (Multimodal smärtrehabilitering)! Har ju egentligen redan tjuvstartat behandlingen då jag genom min sjukgymnast fått ett program på gymmet och redan hunnit vara där några gånger. Idag hade jag fått tid klockan 08:00…(!) När jag tackade ja till det kändes det helt okey, ett bra sätt att sparka igång dagen tänkte jag, även om jag är av uppfattningen att morgonstund inte har guld i mun. Men jag har ju hört från så många andra att det är superskönt att börja dagen på gymmet och fylla kroppen med energi. Jag säger bara en sak – de LJUGER!

Redan när jag hörde Bertils klockradio genom väggen i morse visste jag djupt nere i det undermedvetna att det var ett dåligt beslut, men gjorde i alla fall en ansträngning att vakna. Det gick sådär, för när Bertil kom in för att väcka mig befann jag mig mitt i en snöstorm, bortom all räddning. Lyckades ändå lura i honom att jag var så gott som vaken, så han pep iväg till jobbet och jag försvann in i drömmarnas värld igen. Tills min egen klocka ringde. Fattar inte hur man kan vara så trött, i normala fall vaknar jag vid 8-tiden, så det var ju bara en timme tidigare än normalt. Och med tanke på att jag somnade en timme tidigare än vanligt igår så borde inte skillnaden vara särskilt stor. Men det var tungt.

Någon frukost hann jag inte med. Med två torra digestivekex i magen begav jag mig. Som en zombie trampade jag runt på crosstrainern i fem minuter (det står 10 på schemat) där den lilla energi jag hade rann ut genom porerna. Helt slut klev jag av den fördömda maskinen och hade ungefär 40 minuter kvar av mitt pass. Resten av dagen har jag gått som en i en dimma och försökt hämta krafter. Jag säger bara en sak, aldrig mer gym den tiden på dygnet! Det ska bli mycket intressant att se om jag någonsin kommer till stadiet när jag tycker det är kul, oavsett tidpunkt. Men jag hoppas åtminstone att jag kommer till ett stadium där jag känner att jag mår bättre i kroppen och det får jag i så fall vara nöjd med.

Att få delta i MMS innebär också besök hos psykolog och idag kom den kallelsen. I kuvertet fanns även en hel bibba med papper med en uppsjö av frågor som ska besvaras. Jag blev helt trött när jag bläddrade i dem. Jag har fått remissen på grund av smärtor i nacke och bröstrygg och får frågor om hur jag bor, mitt civilstånd, utbildning, ekonomi, om mina föräldrar lever och deras yrke. De vill också veta om jag växt upp i en religiös atmosfär och om jag för närvarande deltar i några religiösa aktiviteter. Jag kan inte riktigt göra några kopplingar mellan dessa frågor och mina nack-/ryggbesvär. Men jag är å andra sidan varken läkare eller psykolog, så vad vet jag. Någonting säger mig dock att även denna KBT-psykolog kommer att få en jobbig session.

2 thoughts on “Rivstart!

  1. Jag gillar att träna och har till och med investerat i en löparmaskin som står och dammar i vardagsrummet men inte länge till, om man säger så. Men jag skulle aldrig klara av att uppbringa tillräckligt med energi för att träna tidigt på morgonen. Jag är kvällsmänniska och det är då jag har som mest energi!
    KBT låter lite jobbigt, och jag har ingen egen erfarenhet av det. Du får berätta kopplingen mellan din stränga religiösa uppfostran alt. högst normala uppfostran och nacksmärtor. Funderingen lämnar mig ingen ro! ;-)
    Kramar från Bohuslän

  2. Hallå där!! Det är rejäla stöd man erbjuder i Malmö….;) psykolog och allt trots att man går på träning för sin smärtproblematik…något kan du säkert tillföra även där Else, om inte annat för dess statistik..
    Bra att du tränar, men tidig morgon är tungt..ta en senare tid nästa gång. Det blir aldrig kul att träna det är ett jobb som ska göras bara. Det ända som är skönt är Power promenader i naturen med stavar övrigt är skittråkigt men ger effekt.
    Har köpt en crosstrainer till hemmet, den står nu och tar plats och den skall jag ta i besittning när det blir för halt och djäkligt att gå utomhus.
    Du gillar ju gympapass i grupp minns att du har skrivit om det tidigare, kul med bra musik och dynamik . Att träna med redskap är trist. kanske du kan komplementera med roligare övningar.
    Men bra jobbat Else, nu är du på gång!!!
    Kram Annika

Lämna en kommentar

