Kålrot?

All denna sysslolöshet skadar min stackars sargade hjärna, som sakta men säkert släcker ner lampa för lampa. Minnet fungerar sådär, stundtals glimrande (när det gäller att hitta skoaffärer i Ängelholm t.ex.) men stundtals är det helt blankt. För att inte säga nattsvart. Senaste episoden utspelade sig på Coop när jag hade plockat på mig lite rotsaker och stod framför det färska kassabiträdet.

Palsternackan gick bra, morötterna finfint, sen tog han upp min rotselleri, granskade den, konsulterade sin PLU-lista, tittade på mig med ett konfunderat uttryck i ansiktet och frågade kort och gott ”Kålrot?” Jag var osäker på om han menade mig eller klumpen han höll i handen, men jag var säker på att svaret på båda frågorna var nej. Men sen blev det svart. I hjärnan. Helt blankt! Jag stod där, helt stum och stirrade med fånig, tom blick på honom. Fågelholken fick ett ansikte. För jag kunde inte för mitt liv komma på vad det var jag stod i begrepp att köpa. ”Är det kanske kålrabbi?” försökte kassabiträdet hjälpsamt och lade huvudet lite på sned, sådär som man gör till små barn som inte riktigt förstår. ”Nej! Det är inte kål, det är nåt annat, jag vet vad det heter, men jag kommer inte på det.” svarade jag förtvivlat och kände mig dum som ett spån. Det ekade tomt mellan öronen. Jag hade förstås kunnat konsultera min inköpslista, om det inte varit för att den (naturligtvis) låg kvar på köksbordet. Det hela slutade med att han slog in den som kålrot, för jag kunde tyvärr inte hjälpa honom. Inte förrän jag promenerat hem och hittade min inköpslista fick jag frid i min hjärna. Jag kommer aldrig att glömma rotselleri!

Under hela min sjukdomstid har jag matats med mantrat ”du måste tänka på dig själv och ta hand om dig, du måste tillåta dig vara sjuk och inte stressa”. Jag har inte på någon punkt kunnat leva upp till dessa ”krav”. Jag har stressat, jag har haft full fokus på att bli normal och komma ut i arbete, jag har inte tagit hand om mig själv utan fokuserat på att Bertil ska må bra, oroat mig för hans mående istället för mitt eget. Till viss del gör jag fortfarande det sen han övergick till vegetarianismen. Jag vet ingen vegetarian som äter så lite grönsaker och frukt som min och jag ser bristsjukdomarna hopa sig om han inte tar tag i sin vegetariska kost och anstränger sig att få i sig det han missar när han inte äter kött. Men bortsett från det har jag äntligen börjat ta hand om mig själv!

Jag började med det enklaste, ”inte stressa”. Under sommaren har jag därför kopplat ner och ur, inte bara hjärnan utan hela kroppen. Ingen stress har varit i närheten av mig. Jag har suttit på balkongen och läst och inte gjort många knop. Slöare och slöare har jag blivit. Det har förvisso varit bra för själen, men såklart inte särskilt bra för kroppen som stelnat.

ingenting

Trösklarna jag ska över för att komma igång igen är skyhöga. Men nu när själen fått sitt är det dags att ta hand om kroppen och jag har därför tagit ett första gigantiskt kliv och börjat träna! Jag väntar fortfarande på att få klartecken att jag kvalificerat mig till MMS, men min sjukgymnast är övertygad om att det inte kommer att vara några problem. I väntan på läkarremiss har jag därför fått ett program på gymmet och har varit där fyra gånger hittills. Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg för mig. Verkligen stort!

Igår avslutade vi grillsäsongen i kolonin. Bertil (som så sent som förra året sa ”grillat är överskattat”) har frågat flera gånger om det blir någon mer grill i år. Efter att ha konsulterat väderprognoserna, som utlovade en regnig söndag men solig lördag, föll det naturliga valet på lördagen. Det blev dock en grill utan Bertil, för just igår startade bowlingsäsongen. Valet mellan tjattrande tanter och bowling var inte svårt, så han åkte iväg till Växjö och Olofström hela dagen. Otur för den grillsugne, men vi andra hade i alla fall tur med vädret och avnjöt en härlig ”sista måltid” i kolonin. Käre Sune vet hur man ska göra för att få sig en liten munsbit och sitter vackert i väntan på sin tur.

Sune_20150912

Det Sune inte vet är att han inom kort kommer att stoppas ner i transportburen och stängas in i en lägenhet i ett halvår. Men det man inte vet har man inte ont av. :-)

5 thoughts on “Kålrot?

  1. Tack Else för att du bjuder på detta. Jag skattade så jag kiknade. Alla pratar om biverkningar i tänket under cellgiftsbehandlingen, men att det kommer nya vågor av total ödslighet i hjärnan nästan ett år senare är det tyst om. Hoppas att den går bort så småningom, inte hjärnan utan tomheten. Det är skönt att höra andra som drabbats för det är lätt att tro att man blivit dement och det är inte helt lätt att jobba med detta

  2. Du är inte ensam om stolligheter Else!!! i min vardag så blir det tokroligt ibland….och fort skall allt gå och pratas när man arbetar med barn och ”unga vuxna”….
    Nu måste du igång med träningen…..bra att du får ingå i ett program.
    Utan intensivträning varje dag skulle jag bli sittande på en stol……har till och med känningar av Letrozolen i käken…..jättebesvärligt. Har haft ont sedan i somras, först på ena sidan men nu endast på höger. Måste töja och stretcha även där;(((….så det är en hel del tid som läggs på träning….
    Lycka till Else! kram Annika

  3. Det där med kål och rötter är inte alltid lätt. Köpte några broccoliplantor (stod så på skylten!) i våras och det var nog bland de godaste brysselkål jag har ätit… ;-)
    Jag sjunger på min sista sjukskrivningsvecka efter operationen där ”arbetsordern” varit att inte göra något för att allt ska läka i lugn och ro. Och jag har inte varit så här trött på länge, så jag förstår din känsla. Men kommer man bara igång så blir allt lättare. Det gäller att komma ur soffan, bara! :-)
    Sune klarar sig, bara han slipper vara instängd i transportburen i ett halvår. Mat och en skön soffa brukar rätta till alla missförhållanden för en katt! <3

    Med förhoppningar om en härlig brittsommar och varma kramar

Lämna en kommentar

