Kick off!

Den officiella sommaren är slut och Sverige vaknar så smått ur sin dvala. För min del innebär det att det är dags att ta nya tag med AF och FK. Igår var det dags för överlämning av den besvärliga klienten till nästa handläggare. Måste säga att jag inte var ett enda dugg inspirerad när jag begav mig. Man kommer till slut till en punkt när man resignerar och finner sig i sin situation på något vis. Energin och viljan tar slut på vägen. Man orkar inte ladda om. Man tappar tron på sig själv och allt känns meningslöst.

Det var en klart besvärad och stukad handläggare som tog emot mig, hon ville knappt se mig i ögonen och hon försvann snabbt från mötet när hon intygat att jag var jag – vad är det för fel på vanligt ID-kort? Tack och lov har jag kvar min fantastiska handläggare från FK och den nya från AF kändes bra. Hon verkar engagerad, lugn och stabil och det kändes som att hon hade en del nya infallsvinklar. Men, vis av erfarenhet har jag insett att jag är alldeles för godtrogen och dålig på att bedöma människor, så jag gör mig inga illusioner. När jag lämnade rummet kände jag ändå lite framtidstro, lite energi kom tillbaka, nu händer det åtminstone något. Nu har startskottet gått och nu ska här laddas om, nu ska ja ta tag i mitt liv – igen… Nästa möte i mitten av september.

Positivt var också att de kom fram till att jag ska återgå till rehabprogrammet efter mina tre månader i AF:s program ”Arbetslivsintroduktion” med aktivitetsstöd (tre månader av A-kassan förbrukas härmed). I höst ska jag nämligen delta i något som heter Multimodal smärtrehabilitering (MMS) på min vårdcentral. Det blir intensiv träning och behandling för min värk i nacke och rygg, något jag verkligen ser fram emot. Det innebär att jag inte längre riskerar 45 dagars avstängning, utan när dessa tre månader gått återgår jag till en ny period med sjukpeng och arbetslivsinriktad rehabilitering. AF och FK har förstått och accepterat att förskolan inte är en bra plats för mig med tanke på mina låga värden och alla infektioner jag fick under den korta perioden.

Förra veckan fick jag en glad överraskning. Helt oväntat damp det ner ett mail från en bröstsyster från Stockholm som befann sig i Malmö några dagar. Vad glad jag blev! Äntligen skulle jag få träffa henne, efter två års sporadisk mail- och bloggkontakt. Härliga Karin, det var så roligt att träffas och prata. Jag ser fram emot nästa gång! Det togs en selfie av oss båda, men eftersom kameran inte är min bästa vän ser jag som vanligt  ut som en fågelskrämma på rymmen så den tänker jag inte publicera här. :-)

3 thoughts on “Kick off!

  1. Lycka till med jobbplaneringen nu!!
    Nu får alla goda krafter verka för att du ska få ett jobb du trivs med och som funkar,,,,
    Kram Annika

  2. Håller med Sibylla, inga fågelskrämmor på den bilden. Härligt att träffas, ser redan fram emot fler tillfällen. Nu hoppas jag det blir ordning på torpet med AF/FK och lite nya ideer från deras sida!
    Stor kram
    Puss

  3. Jag som sett selfien kan bara säga att den var jättefin! Det var ingen som såg ut som en fågelskrämma där!
    Det är gott att läsa att AF/FK tar din smärtproblematik och ”allt annat” med lite större allvar. Jag hoppas innerligt att MMS hjälper dig och att du blir av med nack/axelsmärtorna för det är jobbigt att leva med det. Och så hoppas jag givetvis att din nya AF-handledare orkar och lyckas smälla handen i kaklet och kan ordna med ett jobb med framtidsutsikter som du trivs med.
    Varma kramar från Bohuslän

Lämna en kommentar

