Jag har flyttat!

Äntligen kom sommaren! Och på sommaren flyttar jag ut på balkongen, sitter här nu med datorn i knäet och njuter av den ljumma sommarkvällen. Solen är borta för länge sen, det börjar bli mörkt men det är ljuvligt ute ändå. Denna veckan har jag levt mitt liv under markisen på balkongen, från frukost till sen kväll. TV:n har inte varit på de senaste dagarna och jag har knappt tittat åt datorn. Nu är det Sudoku och böcker för hela slanten.

I måndags var jag dock på en heldagsutflykt till Ven. Det har varit en luddig plan hela sommaren, men det har liksom inte varit väder för det förrän nu. I måndags var det däremot perfekt väder för en dag på Ven. De flesta som åker till Ven cyklar runt ön, men vi valde apostlahästarna. Varför cykla när man kan gå? Och i ärlighetens namn, jag hade ändå inte orkat cykla uppför alla backar där. Jag njuter mer av en promenad, då upplever man mer.

På båten över småpratade vi med en kvinna som brukar åka till Ven för att bada och det sista hon sa innan båten lade till var att vi måste äta Vens inhemska glass. Glass tillhör inte en av mina passioner men visst, jag är inte den som är den. Hör mig själv beställa en kula chokladglass och en kula apelsin. Choklad? Om, och jag säger OM! jag ska äta glass ska det definitivt inte vara choklad! Men jag beställde choklad. Och vilken chokladglass sen! Jösses, jag har väl aldrig ätit så god glass någonsin! Så mitt råd till alla som tar sig till Ven – köp en strut med chokladglass från Hvens Glassfabrik! (taskig hemsida…)

Vi gick i gassande sol förbi Tycho Brahes observatorium och ner till hamnen för en välbehövlig paus på Hamnkrogen, där vi intog en efterlängtad kall öl och en gigantisk räkmacka. Sen fortsatte vi längs kusten, där vi passerade en camping och passade på att svalka oss med ännu en kall öl, innan vi var tillbaka vid färjan strax efter 18:00, fem timmar efter vi kom till ön. En promenad på totalt cirka 12 kilometer. Och för första gången på mycket länge (någonsin?) hade jag varken ont i fötter eller rygg. Kanske beror det på de fantastiskt sköna sandaler jag köpte på rea för någon vecka sen. De har den mjukaste sulan, det är som att gå på luft! Har haft Clarks skor förut och de är helt klart värda varenda krona.

Igår tog jag mig samman och cyklade en sväng till stranden. Det gäller att passa på medan sommaren är kvar. När jag är på stranden tar jag alltid en extra omväg om Kallbadhuset på vägen hem. Där, i ett litet torgstånd, säljer de nämligen Malmös i särklass godaste jordgubbar. De är stora, röda, saftiga och söta. Precis som jordgubbar ska smaka. Sorten heter Malwina och verkar vara en ny sort. Bor du i Malmö kan jag varmt rekommendera en liten utflykt till cykelparkeringen vid kallbadhuset för en liter jordgubbar!

För övrigt är det som sagt mest Sudoku och böcker under markisen som gäller nu. Har haft lite svårt att hitta en riktigt bra bok, har liksom läst alla bra deckare vid det här laget känns det som. Jag vill hitta en ny författare, en som fångar mitt intresse. I sommar har jag hittat tre sådana författare! Problemet är att när jag äntligen hittar en bra bok så sträckläser jag den och så är det slut igen. Det värsta är att den ena författaren har bara utkommit med en bok på svenska, den andra med två och dem har jag läst i veckan.

Om en vecka är jag kallad till återbesök hos min plastikkirurg. Det är dags att kolla om frukten är mogen så vi kan köra igång med sista steget i rekonstruktionen. Jag tror inte det är dags än, det högra bröstet känns ganska omedgörligt fortfarande. Men jag blir inte besviken om han säger att det får vänta lite till, bröstvårtor och vårtgårdar känns inte som världens viktigaste sak. Jag har två bröst att stoppa i min BH och det betyder allt för mig. Jag är så glad att jag fick detta gjort! Det är helt klart värt besväret.

3 thoughts on “Jag har flyttat!

Lämna en kommentar

