Ibland är livet bara härligt

Det finns dagar när jag njuter lite extra av livet, dagar när allt känns nästan som vanligt och jag glömmer allt annat. Igår var en sådan dag. Igår var det årets höjdpunkt för oss travälskare nere i Skåne, Hugo Åbergs Memorial. Dagen när Jägersros publikplats är fylld till bredden med folk och man får tränga sig fram. Det är en magisk kväll. Det utlovade regnet uteblev, kvällen var varm och solen tittade till och med fram emellanåt. Man sänker sina krav på vad ”bra väder” är efter den här sommaren.

Det är lite lustigt egentligen, vi var ju på galoppderby för ett par veckor sen. När man går på galoppderby klär man upp sig, det ska vara fin sommarklänning och högklackat (nåja, klackarna är inte längre så höga som de var en gång, men ändå). Vill man vara riktigt fin tar man dessutom på sig en piffig hatt. Där går dock min gräns. När man går på trav, derby eller ej, letar man upp de fulaste skorna man hittar (bekväma skor har en tendens att vara fula), man tar på jeans, varm tröja och jacka. Det bara är så. Galopp är för det fina folket, travet är för oss andra.

På tal om galopp köpte vi oss en Harry Boy för 50:- när vi var på derbyt, bara för att ha något att heja på och se ut som att vi visste vad vi gjorde. Det är stor skillnad på att läsa ett galopprogram och ett travprogram, så vi insåg att det skulle vara lönlöst att försöka på egen hand. Harry var duktig, vi fick fem rätt och vann 519:-! Jättekul! De pengarna sparade vi till igår och lyckades gå runt på dem hela kvällen, med både V75, Dagens Dubbel, platshästar och två öl. Och när vi åkte hem hade vi fortfarande 98:- kvar. Det kallar jag en bra dag på travbanan. Vi har inte så stora krav. :-)

Tidigare på dagen var jag på mitt påtvingade besök hos psykologen. Handläggaren på AF ansåg ju att jag är psykiskt instabil och behöver terapi. Lydig som jag är bokade jag en tid för samtal, vill ju inte gärna hamna i mer onåd på AF än jag redan är. Måste säga att psykologen var både chockad och arg över att en handläggare på AF kan uttala sig på det viset. Hon tyckte inte heller att jag verkar särskilt psykiskt instabil, tvärtom ansåg hon att min reaktion var sund och tyder på både mod och ett väldigt stabilt psyke. Hon skulle gärna skriva ett intyg på att det inte är något fel i skallen på mig om det behövs. Det kan ju vara bra att veta för framtida bruk.

Annars händer det inte mycket på den här fronten för närvarande. Jag tar det lugnt och gör i princip ingenting.

ingenting

One thought on “Ibland är livet bara härligt

  1. Härligt Else ! Vilken toppen kväll!!
    Att du är frisk i skallen har jag alltid sagt!
    Nu har du dessutom expert utlåtande gällande detta. 😊
    Kram på dig/ Annika

Lämna en kommentar

