Vad hände med lagom?

Sune tog flera glädjeskutt, slog nästan knut på sig själv, strök sig mot mina ben och både spann och jamade högt av förtjusning samtidigt som han hoppade upp i mitt knä och boxade mig på hakan för att bli kelad med när jag anlände till kolonin igår. Sen vaknade jag med ett ryck och insåg att jag somnat där i skuggan under äppelträdet och bara haft en härlig dröm. I själva verket lyfte Sune inte ens på huvudet när jag kom. I ärlighetens namn öppnade han inte ens ett ögonlock. Min ankomst gick honom spårlöst förbi. Jag hade ju inga räkor med mig. Efter ett par timmar kom han i sakta mak spatserande förbi mig när jag satt och läste i skuggan utanför köksingången, utan att bevärdiga mig med en blick. Sen var han försvunnen i flera timmar och visade sig inte förrän grillen plockades fram. Men fläskfilé är aldrig fel och då kan man minsann göra sig till – och om det behövs dansa på två ben. Idag upprepades proceduren, med skillnaden att det inte blev någon grill, dock kände han doften av laxpaj lång väg. Katten vet när det serveras mat!

Igår när jag ramlade hem sen kväll, trött efter en hel dag med frisk luft, grill, vin och värmebölja, möttes jag i trappan av ett ihållande tjut. Någons brandvarnare har gått bärsärk och det går inte att lokalisera var ljudet kommer ifrån. Det hade förmodligen ändå inte hjälpt eftersom grannen med den trasiga brandvarnaren uppenbarligen inte är hemma. Ljudet hörs in i min lägenhet och det är fullständigt outhärdligt. Upptäckte till min stora glädje igår kväll att om jag går in i Bertils rum och stänger dörren hör jag det inte. Eftersom han befinner sig i Stockholm kunde jag bädda ner mig i hans säng och sova gott hela natten. Tyvärr hade tjutet inte tystnat när jag steg upp i morse… Hade en förhoppning efter dagens koloniliv att tjutandet skulle ha upphört, men ack nej. Så nu har jag barrikaderat mig i hans rum igen och kommer inte att lämna rummet förrän i morgon bitti. Varför händer alltid sånt över en helg när man inte kan få tag på någon?

Kerstin har verkligen valt helt rätt vecka att resa bort och överlämna katt och koloni i min vård. Jag slipper i alla fall vara hemma på dagarna och höra detta pipande. Dessutom är det skönt med skuggan i kolonin när det är så här varmt.

Hur kan det förresten komma sig att i landet lagom finns inget lagomväder på somrarna? Antingen är det 13 grader, mulet, snålblåst och regn, eller så blir det 30 grader och vindstilla. Nu ska inte jag klaga på vädret, för jag har verkligen längtat efter lite sol och värme. Men ändå. Vad hände med lagom?

2 thoughts on “Vad hände med lagom?

  1. Tack Ullis, ja någon gång måste det ju lösa sig på något vis, det kan ju inte fortsätta gå utför. Jag måste försöka hitta tron på mig själv någonstans i spillrorna. Men just nu försöker jag njuta av den svenska sommaren och ta vara på de dagar som dyker upp med vackert väder. Tack och lov har den outhärdliga hettan försvunnit, jag saknar den inte, föredrar när termometern landar på cirka 20-22 grader.

  2. Idag är vädret lite mer lagom i Norrköping i alla fall. Hoppas du har det bra och att det löser sig för dig med jobb, ekonomi mm.

Lämna en kommentar

