Return to sender

En av fördelarna med bröstrekonstruktionen med DIEP-lambå var att det försvann en stor bit av magen. Eftersom jag länge varit begåvad med en plufsmage såg jag genvägen bort från den. Perfekt! Siluetten jag kunde beskåda i spegeln när jag åkte hem från sjukhuset var en dröm. Jag har aldrig varit så platt om magen. Men det är som det är med drömmar, man vaknar upp en dag och kastas obarmhärtigt tillbaka in i den krassa verkligheten. Dagens siluett i spegeln är väl mer en mardröm. Plufsmagen har kommit i retur, den är tillbaka med full kraft. Fördelen med det är att jag inte behöver köpa nya långbyxor, de gamla passar utmärkt igen.

I måndags blev jag uppgraderad! Eller om det var degraderad. Allt är relativt. Det började med att jag dagen innan cyklade bort till vår närmaste Nettobutik där jag möttes i dörren av en skylt som deklarerade ”Stängt på grund av tekniska problem”. Det var bara att vända hem igen. I måndags tog jag därför rundan om Netto på väg hem från jobbet, men det var fortfarande stängt av samma anledning. Utanför stod en man och en kvinna (gissningsvis båda i min ålder) och väntade. Jag upplyste dem om att det även varit stängt dagen innan vid 14-tiden, så de skulle inte ha några förhoppningar om att bli insläppta snart. Sen gick jag och låste upp min cykel och precis när jag äntrade cykeln och började cykla hörde jag hur mannen (fortfarande i min ålder) stod och upplyste två nytillkomna att ”det var en äldre dam här precis som berättade att det var stängt igår vid 14-tiden”. Dam? ÄLDRE dam? Jag som tycker ”dam” är en ren förolämpning. Jag är ingen dam. Definitivt inte en äldre dito.

Det ser ut som att vi går mot en typiskt svensk midsommar – igen. Ska det aldrig bli sommar i år? Regn, rusk och låga temperaturer i alla prognoser och då ska det villigt erkännas att jag letat på många ställen, till och med norska yr.no har fått ett (läs flera) besök. Det hjälper tyvärr inte. Men vi kämpar på. Vinterjackan får plockas fram igen. Kolonin är redo för tantgänget + Bertil som än en gång vill fira midsommar med oss. Det här är en kille som är väldigt mån om att traditioner ska hållas och i den mån vi själva kan påverka våra traditioner så håller vi såklart på dem. Det blir som vanligt sill, grill och jordgubbar och så hoppas vi på att det kan bli tillräckligt bra väder för en runda kubb. Kung Sune får däremot testa något nytt denna midsommar. I år ska han få räkor istället för kokt torsk, för det har jag i frysen och det vet jag av erfarenhet att han gillar. :-)

Nu önskar jag alla mina läsare en riktigt trevlig midsommar!

Jordgubbar

4 thoughts on “Return to sender

  1. Nä, det är inte roligt varken att ha plufsmage eller att bli äldre. Fast jag tycker att det är ok att bli kallad för dam eller tant. Det finns epitet som är mycket värre…;-)
    Den här sommaren ser ut att bli rejält kort, lite synd eftersom vi behöver det energi-intaget från värme och ljuset för att orka med vintern.
    Men jag tror att ni kommer att få det jättetrevligt till midsommaren ändå, med ett glatt gäng och Kung Sune som medelpunkt! Katter älskar räkor så du gör rätt i att skämma bort honom med det.
    Glad midsommarhälsning från Bohuslän

    • En dam för mig är en ”fin” och lite äldre kvinna, lite finare än alla andra. Jag är ingen dam. Att kalla mig för dam är lika fel som att säga Ni. Jag gillar det inte. Men jag håller med, det finns värre epitet, så man får väl vara glad för det lilla.

      Vi får göra det bästa av denna midsommarafton, det är inte mycket vi kan göra åt vädret tyvärr. Hoppas innerligt det blir sommar så småningom, jag behöver verkligen solen och värmen för att hämta energi.
      Ha en skön midsommar!

  2. Ja men det var otrevligt! Både att få plufsmage och bli kallad äldre tant..! ;)
    Gubben behöver nya glasögon minsann. …
    Ja vädret är bedrövligt, har varit i Stockholm idag med barnbarn. Vackert väder. Men nu kommer det omtalade regnet. Gör som du kollar runt på olika väderrapporter men det är tämligen enstämmigt…..skitväder. ..
    Men det kan ju slå om!
    Ha en fin midsommar Else.
    Kram Annika

    • Hoppet är det sista som överger människan, men nu är hoppet definitivt ute vad gäller bättre väder. Midsommarafton, 11 grader och regn är vad vi får tackla idag. Det se ut att kunna klarna lite framåt kvällen, men någon värme får vi inte. Det blir till att plocka fram varm jacka, vantar, halsduk och varma skor om man ska överleva denna dag.
      Önskar dig en skön midsommar!

Lämna en kommentar

