Från rosa till rött

Här är det tvära kast. Från att mitt läckande ärr på vänster bröst omgetts av en svag rodnad vaknade jag igår och upptäckte att det svagt rosa övergått till rött. Ringde igen till mottagningen för att fråga om det är dags att börja oroa sig och de tyckte jag borde komma dit och visa upp mig efter jobbet. För säkerhets skull.

Jag hade turen att få min egen sköterska som började trycka längs ärret och ut sipprade det vätska blandat med blod. Hon skärskådade det röda området kring ärret och tyckte det såg infekterat ut. Då kallade hon på sjuksköterskan, som gjorde om samma procedur, dessutom togs det en odling på vätskan. Därefter tillkallades jourhavande läkare, som även hon upprepade proceduren för att konstatera samma sak som de två föregående redan gjort, 1) det läcker, 2) det är troligtvis en infektion.

De ville helst att min kirurg skulle komma och titta på det också, men han var upptagen med operation. Istället tillkallades ”professorn”, som jag antar är högsta hönset på mottagningen. Även han drog slutsatsen att det uppstått en infektion och penicillin ska sättas in. Odlingen kommer att säga om de satt in rätt penicillin, annars får jag byta till en annan sort. Måste säga att de går grundligt tillväga på plastikkirurgen i Malmö. Man känner sig helt trygg. Nu ska jag käka penicillin i 10 dagar och får inte anstränga armar och bröstmuskler på en vecka. Återbesök på måndag för att kolla så allt läker som det ska.

Mina 15 minuter i rampljuset idag (mötet med AF) avlöpte väl. Tror jag. Det ser ut att kunna bli en utvecklingsanställning från 1 september. Handläggaren ska räkna på vad de kan bidra med från AF och så får chefen ta ställning till om hon har råd att anställa mig. Men hon behöver ju uppenbarligen folk i höst, så det känns väl rätt säkert ändå. Jag tar dock inte ut någon glädje i förskott utan avvaktar besked om några veckor.

Till att börja med kommer jag att utöka min tid, så från måndag ska jag jobba 4½ timme om dagen istället för att se om jag orkar. Det tror jag förstås inte ska vara några problem. Jag behöver något att göra på dagarna. För trots att jag har så gott om tid får jag absolut ingenting gjort. Jag vill så mycket, har en massa saker som ska göras, men kommer inte loss. Jag tror det beror på att jag har för mycket fritid. Dagens City bjöd på följande horoskop som träffar mitt i prick:

 

 

4 thoughts on “Från rosa till rött

  1. Låter ju bra gällande jobbet och kanske du får mer struktur på tillvaron (och mer gjort ) när du ökar på arbetstiden. Tror det blir lagom bra arbetstid. Då har du även ork för annat när slutar jobbet. ..mkt ”dag” kvar…till annat.
    Hoppas att bröstet och den lilla infektionen ger med sig snabbt. Så att du är i form till Beach-15…..ni har ju en häftig strand i Malmö stad:))) den ser läcker ut tycker jag.
    Men först måste vi ha sol innan paltorna åker av! Så förbaskat kallt o tråkigt! Det växer knappt något i landen….
    kram Annika

    • På något lustigt vis är det så att ju mer tid man har desto mindre får man gjort. :-) Jag tror det är bra att få mer arbetstid även rent yrkesmässigt, så man verkligen kommer in i arbetet och gemenskapen. Det är svårt på tre timmar om dagen. Jag känner i alla fall att jag tänkte helt rätt när det gäller att återgå till förskolan. Njuter av dagarna bland baren!

      Jodå, vi har mycket strand, tyvärr är det inte särskilt badvänligt då det är långgrunt med massvis av tång, men det är ändå härligt att kunna åka ner till stranden, känna sanden mellan tårna och njuta av sommaren och havsluften.

      Idag har vi fått lite högre temperatur och även en hel del sol. Det blir nog sommar även i år.

  2. Konstigt att det kan bli infektion efter så lång tid. Hoppas att penicillinet häver det.
    Här är det fint väder för dagen, men i morgon kommer det vara sig likt!
    Kramar från ett soligt Bohuslän

    • Det är väl så att eftersom det uppenbarligen finns ett litet, litet hål där det sipprar ut saker så innebär det även att det genom samma hål kan krypa in bakterier. Men med lite penicillin i magen så blir det säkert bra. Men visst, jag trodde väl att allt hade läkt ihop vid det här laget…

      Strålande sol och varmt och skönt i Skåne idag. Helt underbart! :-) I morgon är en annan dag, så det gäller att njuta för stunden.

Lämna en kommentar

