Sunes vänner firar födelsedag

Men hörrni, nu får våren och värmen baskemej ta och komma fram ur gömmorna innan det är för sent. Jag kan inte minnas en maj som varit så här kall och regnig.

Vi skriver 16 maj och ikläder oss långbyxor, strumpor, skor, halsduk och vantar – för att inte tala om vinterjackan – och beger oss till kolonin för en grillkväll. Det är ju Kung Sunes födelsedag. Kissen fyller 16 år och omräknat till människoår blir han 80! Det måste såklart firas med pompa och ståt! Jubilaren fick kokt torsk. Den annars så slöe katten fick fart på de små tassarna och steppade runt, ivrigt jamande innan torsken hann landa i matskålen, som sedan tömdes i ett nafs. Kokt torsk är mums för en katt! Tanterna + Bertil mumsade på grillat och höll värmen med hjälp av en värmefläkt.

Sune80

Sen jag skrev sist har jag blivit lite piggare. Jag går inte längre runt som en zombie och jag sover inte på soffan när jag kommer hem. Men det snurrar ändå lite i skallen när jag kämpar med att lära mig namn och ansikten på alla barn och vuxna. Fick veta av en kollega att jag ska byta till hennes avdelning den 1 juni, men lustigt nog har inte chefen pratat med mig om det. I min värld tycker jag att ordningen borde vara att fråga mig först om det är okey för mig innan det beslutas något över mitt huvud. Jag är trots allt där för att arbetsträna och jag gillar inte att man utnyttjar mig som gratis arbetskraft. Inte heller gillar jag att flyttas som en bricka i ett spel. Det är visst dags att be om ett möte och sätta ner foten. Gud vad jag är trött på det här!

I eftermiddags ringde det på dörren. Jag öppnade och utanför står en man med en mapp i näven. På tröjan ser jag att det står Hyresgästföreningen, så jag skakar på huvudet, säger nej tack och börjar dra igen dörren innan han hinner öppna munnen. Då tar han ett steg emot mig och säger ”men vänta lite”. Men jag väntar inte utan stänger dörren. Han nöjer sig dock inte med det utan hänger sig på ringklockan i en lång ilsken signal, varpå jag demonstrativt vrider om låset. Då ställer han sig och knackar på dörren!!??!! Tror de verkligen att de får nya medlemmar på det viset?

Fyra månader har nu gått sen min rekonstruktion. I veckan upptäckte jag att mitt nattlinne var fullt med fläckar vid ena bröstet och en kväll när jag tog av mig formligen rann det vätska blandat med blod ur ena ärret. Märkligt för det ser ju läkt ut. Det är inte svullet eller rött och det gör inte ont. Men jag har hört av andra att det kan sippra ut serom långt efter, så jag är inte orolig. Bara förvånad. Det har ju trots allt gått fyra månader…

8 thoughts on “Sunes vänner firar födelsedag

  1. Grattis i efterskott till Söte Sune! :) – Min egen Cléo ”har” ingen födelsedag; hon tillhör den stora skara ”bondkatter”, vars födelse ingen tog notis om… Förrän det var dags att sätta ut kullen på Blocket för 500:-/st :S SORGLIGT, att det skall vara så! (Ännu värre, givetvis, med övergivna djur!)

    – Tuffa tag i ”arbetsträning”; det är samma sk-t som ALU på sin (min) tid: Då använde statliga och kommunala inrättningar ALU:are på samma sätt som de nu gör med dem som ”arbetstränar”: Som Du säger, ”oavlönad arbetskraft”… Då gällde 5 månader, sedan nytt ställe, för inte hörde då jag någonsin talas om NÅGON, som fick anställning! De, som fattar beslut om dessa idiotiska ”åtgärder”, borde själva prova på dem, innan de tillämpas på personer som ofta redan är i ganska dålig form…

    Hoppas verkligen att det slutat ”läcka”! Vet ju inte hur det brukar vara med denna form av sjukdomen, men sår som det sipprar vätska ur brukar ju behöva dräneras… Du har väl kontaktat Din läkare om det?

    Varmt lycka till med fortsatt god bättring! :)

    Annika

    • Arbetsträningen är en fantastiskt möjlighet att komma tillbaka till arbetslivet efter en lång period av sjukskrivning. Arbetsgivare har en tendens att inte vilja anställa folk som inte varit i arbete på ett tag, så på det viset är det bra att vara i sysselsättning. Men man ska såklart inte utnyttjas som extra personal. Framförallt ska man tillfrågas vid tänkta förändringar. Tycker jag.

      Jag tror inte mitt sår behöver dräneras. Det är mjukt och fint, inga infektioner, men jag ringde för säkerhets skull till plastik i veckan och de säger att det kan vara ett av de inre stygnen som försöker ta sig ut. Det är inget onormalt tydligen, men jag fick väldigt gärna komma dit om jag kände mig orolig. Det gör jag dock inte. :-) Har hört om det här fenomenet förut, så jag tar det lugnt.

  2. Självklart måste chefen själv informera dig och ha en fast plan.Att arbetsträna betyder just att långsamt komma tillbaka till arbetet efter förmåga. De måste känna till din bakgrund med din svåra sjukdom. Att tala om terapi är helt obefogat. Jag håller tummarna för dig. Efter att ha läst din blogg tycker jag att du är mycket stark människa. Du har fått kämpa mycket och fått klara mycket själv. Du är en riktig fighter men man orkar inte hur mycket som helst. Kram kristina

    • Det som inte dödar det härdar säger de ju. Man blir absolut starkare av att behöva gå igenom sådant här. Har bestämt möte med chefen på måndag, så får vi se vad som händer. Jag jobbar gärna, ställer gärna upp där det behövs, men jag vill inte bli utnyttjad.

  3. Grattis Fina Sune!!!
    Håller med Sibylla…..katter är som gjorda för att skämmas bort och man får dubbelt tillbaka i gengäld från dessa ljuvliga varelser!!
    Trist med vädret som råder.. idag är det regnställ som gäller. Katterna är ute trots vädret och kommer in med fästingar som påhäng..:(
    Finns dessa ”skitkryp” i Skåne??? de fyller ingen funktion på något sätt…inte ens som föda åt insekter eller fåglar…..oanvändbara i det ekologiska systemet…ogillar:((
    Kram till dig och Kung Sune.

  4. Ett stort GRATTIS till Sune! Han förtjänar torsk varenda dag! Katter är som gjorda för att skämmas bort! :-)
    Alla är mer eller mindre brickor i spelet i arbetslivet. Men det får inte ske över huvudet, för då tappar man förtroendet för ledarna och lessnar på jobbet, hur roligt det än är. Jag hoppas att det löser sig till det bästa för dig.
    Håller med dig att det är dags för värmen och solen att infinna sig. Det var iofs nästan så kallt den våren vi hade bc men det var inte regnigt utan väldigt torrt.
    Kramar från ett ”fuktigt”, kallt och blåsigt Bohuslän

    • Läste precis på Sydsvenskan att vi har den näst kallaste maj på 15 år i Skåne… inte konstigt man går runt och fryser. Det går inte ens att sitta på balkongen fastän solen skiner, för det blåser iskalla vindar rakt in. Gah!

Lämna en kommentar

