Utslagen

Min långa svit av friskhet är bruten. Jag har satt en stor ära i att kunna säga att jag inte varit sjuk och sängliggande sen långt innan Bertil föddes för över 20 år sen. Visst, lite snuvig har väl även jag varit, men inte sjuk. Inte hemma från jobbet, inte sängliggande, inte ”sjuk” sjuk. Bröstcancer räknar jag inte som sjukdom i den bemärkelsen. Jag har varit stolt över mitt starka immunförsvar. Medan andra dukat under för än det ena och än det andra har alla virus och bacelusker gått mig spårlöst förbi.

Det är andra tider nu. Efter ett par veckor på förskolan, varav en vecka i barngrupp, var det kört. Förra måndagen kom jag hem med frossa och låg pall i soffan ett par dagar med feber. Inget annat, bara feber. Tre dagar senare var febern borta och istället gjorde en grym rethosta entré. Men värre än så blev det liksom inte. Långhelg på det och jag skulle vara fit for fight igen. Härligt, tänkte jag. Det finns nog en del immunförsvar kvar, trots att jag varit nere för räkning under cytostatikaperioden. Men de senaste dagarna har jag mått kass. Faktum är att jag känner mig ungefär som man gör när man är full av just cytostatika. Jag är helt väck i pannan! Kroppen är med, men hjärnan är kvar på kudden. Och som grädde på moset har jag tappat alla smaklökarna. Det är verkligen en känsla av Déjà Vu just nu.

Eftersom sjuk för mig = feber ansåg jag mig tillräckligt frisk för att gå till jobbet i måndags. Även om jag kände mig smått (lätt underdrift) berusad. I två dagar har jag kämpat i barngrupp, men idag gungade sängen redan när klockan ringde. Det fick bli ett samtal till vårdcentralen som ansåg att jag borde komma dit för en kontroll. Som alltid när jag går till läkaren visar alla prover att allt är tip-top med mig. Inga virus, inga konstigheter. Frisk som en nötkärna om man får tro doktorn. Fick dock ett recept på dundermedicin för hostan, vilken gör mig om möjligt ännu mer vimmelkantig än jag redan var. Men hostan försvann i alla fall för en stund.

Solen skiner, det är 18 grader och alldeles underbart ute – och jag ligger i soffan. Det är ett säkert tecken på att någonting inte står rätt till! Under normala omständigheter hade jag befunnit mig parkerad i en solstol på balkongen idag. Måtte detta gå över snart, för jag vill ju så gärna visa mig från min bästa sida på jobbet. De får inte tro att jag är en arbetsskygg individ som är hemma för minsta lilla fis på tvären. Jag vill visa att jag vill, jag kan och jag orkar.

5 thoughts on “Utslagen

  1. Kan inte komma på tanken ens att någon skulle tro att du var arbetsskygg och det finns väl inget mer bakterievänligt ställe än ett dagis. Så du får nog vänja dig vid bacilluskerna, men först o främst vila och ta det lugnt. Inte gå tillbaks för tidigt….
    Stora varma krya på dig solkramar från Stockholm 🌞

  2. Nu är du bland barn Else och det innebär att man lätt blir smittad av en massa virus. När man arbetar på fsk så blir personal smittad. Ingen tror att du är hemma frivilligt! !! Immunförsvaret kickar in efter ett tag och du blir inte lika drabbad. Men jag förstår att det är surt att drabbas när du vill jobba och vara på plats.
    Stor kram från ett soligt Uppsala.

  3. Känner igen mig. Har arbetat i förskolan i 25 år och nästan aldrig sjuk. I höstas jobbade jag i barngrupp igen (efter 2 års uppehåll) jag åkte på än det ena än det andra, det räckte att någon nös så fick jag en dunderförkylning, hostade någon lite grann så höll min hosta i sig i 6 veckor osv Nu har jag varit på en förskola i 2 månader och åkte på första förkylningen i förra veckan :) Tänker att vårt immunförsvar måste byggas upp igen och det tar lite tid. Håller tummarna för att du snart blir bättre. Kramar

  4. Det är ingen som tror att du är hemma för minsta lilla utan de räknar med att du får en och annan krämpa, precis som alla andra. Passa på att vila upp dig så är du strax pigg och frisk.

    Kramar från ett väldigt fuktigt Uddevalla

Lämna en kommentar

