Besiktigad

Tre månader efter DIEP-rekonstruktionen är det dags för återbesök hos läkaren, dels för att se hur läkningen går framåt och dels för att diskutera vidare ingrepp. För det är naturligtvis inte klart här, det saknas ju ett par viktiga små detaljer. Det ska både snörpas ihop två bröstvårtor och tatueras vårtgårdar. Men det är en lång process och först måste brösten hänga till sig ordentligt. Det har inte mina gjort på långa vägar än, men det gör inget för jag hade ändå inte tänkt att fixa några bröstvårtor innan sommaren, jag vill inte gå med sår på kroppen över sommaren.

Idag var det således dags för ett kärt återseende med min förträfflige kirurg som klämde och kände på behagen. Han kunde konstatera att det vänstra bröstet är lite buckligt och har fått ett veck i ärret där mitt gamla blindtarmsärr sticker ut. Det vecket kommer dock att försvinna när bröstvårtan görs förklarade han, för då tar man den huden och snörper ihop. Mina öron/handtag i midjan är tydligen också något man får justerat så småningom, i samband med bröstvårtorna. Och det görs med lokalbedövning om jag fattade det rätt.

Nu är det i alla fall fritt fram för cykling (har ju redan tjuvåkt några gånger), träning (?) och att ligga på mage. :-) Inga restriktioner. Det innebär tyvärr att även dammsugning är tillåtet.

Om tre månader ska jag komma tillbaka, så får han se om tuttarna hängt till sig lite bättre, annars får jag vänta ännu längre. Det kan ta upp till ett år innan de är redo för att färdigställas, så det berömda tålamodet får plockas fram – igen. Måste försöka hitta någon BH som passar, just nu har jag bara en. I värsta fall får jag väl köpa mig en till likadan, även om det är en protes-BH. Vill inte lägga några stora pengar på en BH som kanske bara funkar några månader till, så mitt besök hos Kvinnligt under får vänta. Jaja, är det inte det ena så är det det andra, dessa tuttar är inte lätta att hitta BH till, fast å andra sidan är de ju så fina så man kanske kan gå utan. :-)

Jag har hur som helst lagt upp nya bilder. De båda såren på magen har läkt ihop, de är röda och hårda, men de är hela. Det ser lite värre ut på bild än det är i verkligheten tycker jag. Vänster bröst (till höger på bilden) är buckligt och man kan se mitt blindtarmsärr sticka ut mitt på. Höger bröst (till vänster på bilden) är fullt av ådringar, men de fanns redan innan operationen för det är det strålade området som ju är väldigt skadat.

Det blir inte mycket uppdateringar på bloggen för tillfället, men jag har skapat en ny sida där jag har samlat en del nyttiga länkar för den som söker information om bröstcancer och dess behandlingar.

One thought on “Besiktigad

  1. Jo, nog får man bekänna sitt tålamod! Och det är ingen idé att försöka skynda på det hela. Jag längtar också efter att få investera i några läckra bh:ar. Som det verkar så blir den drömmen besannad lagom till jul, kanske?
    Varma kramar från ett skönt och soligt Uddevalla

Lämna en kommentar

